In collaboration with Payame Noor University and Iranian Electronic Learning Association

Document Type : scientific-research

Authors

1 Ph.D Student in Distant Education, Islamic Azad University

2 Professor, Education Sciences, Payame Noor University

Abstract

This research is conducted aiming to study the relationship of self-directed learning, information technology and communication, and educational motivation with entrepreneur curriculum in distance education. This research is practical, quantitative, and descriptive - correlational (non-experimental) study. Target population of this research included all 550 female students of smart secondary schools in Esfahan city in Academic year of 2016-2017. Using Morgan formula, 225 research samples were selected through clustered sampling method from regions 2, 3, and 5 of Education Administration of Esfahan city. Library and survey methods were used for data collection. The instruments included researcher made questionnaires about entrepreneur curriculum of distant education, educational motivation, self-directed learning, and ICT. The validity of questionnaires was confirmed by ten professors and experts in this field and its reliability was calculated through alpha Cronbach that was 0.73. For analyzing data, SPSS software, version 21, was used to present descriptive and inferential statistic. The results showed that self-directed learning, ICT, and educational motivation have positive significant relationship with entrepreneur curriculum of distance education. It also shows that all of three variables of self- directed learning, ICT, and educational motivation are important in preparing entrepreneur curriculum. Educational motivation have maximum importance with β= 0.43 and information technology has minimum importance with β= 0.23. 

Keywords

Article Title [Persian]

رابطه یادگیری خودراهبر ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی با برنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور

Authors [Persian]

  • سیمین نقش 1
  • مهران فرج الهی 2

1 دانشجوی دکتری آموزش از دور، دانشگاه آزاد اسلامی

2 استاد، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور

Abstract [Persian]

این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس پسرانه هوشمند دوره متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1395 بالغ بر 550 نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده که بطور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 225 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. ابزارپژوهش پرسشنامه های محقق ساخته برنامه های درسی کارآفرین درآموزش از دور ، انگیزه تحصیلی و یادگیری خودراهبروفناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. برای تأمین روایی پرسشنامه ها به لحاظ محتوا از نظر ده تن از اساتید و متخصصین مربوطه استفاده شد و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ‌93/0=α محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (v.21) SPSSبه صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی(روش همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین درآموزش از دور دارای رابطه مثبت ومعناداری است .همچنین نتایج نشان داد که هر سه متغیر یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و انگیزه تحصیلی برای ایجاد برنامه درسی کارآفرین دارای اهمیت می باشد. انگیزه تحصیلی با میزان بتای 43/. دارای بیشترین اهمیت و فناوری اطلاعات با بتای 23/. دارای کم ترین اهمیت بود.

Keywords [Persian]

  • برنامه درسی کارآفرین
  • انگیزه تحصیلی
  • یادگیری خودراهبر
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
[1] Khazaei, K. & Ashorzadeh, K., Relationship between ICT skills and self-directed components in learning of higher education students. ICT in educational Sciences, (2012) p.47.
[2] Seif, A., Learning Psychology. Samt Press (2008). Tehran.
[3] Arefi, M. Fathi Vajargah, K., Nassaj, S., Investigating efficacy of entrepreneurship curriculum of job branch among high school students. Quarterly Journal of Occupational and Organizational Counseling. 2v(2010), 78:4 (47).
[4] Kavoosian, J., Farahani, M.T., Hooman, A., Kadivar, P., Shahr Aray, M. Farzad, V. Study of effective factors on educational motivation of boy and girl high school students. Journal of Psychology of Tabriz University. 2 (2007), 8.
[5] Nazari, M., Yosefi, A. Gordan Shekan, M., A review of self-directed learning development. Iranian Journal of Medical Education, Special Issue on the Development of Education. 5(2010), 10.