آموزش از دور
سمانه دلیربوستانسرایی؛ مهدیه رضایی؛ مریم لاریجانی؛ سیدمحمد شبیری
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشترکیبی سازمانهای آموزشی برنامه سیپاجهت حفاظت از تالابهای بین المللی منطقه سیستان و بلوچستان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از نظر روش آمیخته کیفی-کمی با رویکرد اکتشافی است. در بخش کیفی با تلفیق مدل یادگیری ترکیبی آی بی ام و اجزای برنامه سیپا، مؤلفههای اصلی الگو استخراج ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشترکیبی سازمانهای آموزشی برنامه سیپاجهت حفاظت از تالابهای بین المللی منطقه سیستان و بلوچستان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از نظر روش آمیخته کیفی-کمی با رویکرد اکتشافی است. در بخش کیفی با تلفیق مدل یادگیری ترکیبی آی بی ام و اجزای برنامه سیپا، مؤلفههای اصلی الگو استخراج شد. سپس برای تعیین ریزمولفه ها، ارزیابی و جمعبندی فضای گفتمان از طریق روش کیو انجام شد و از میان 110 گزاره، 51 عبارت کیو توسط ده نفر از خبرگان، انتخاب گردید. سپس پرسشنامه کیو به شیوه نمونهگیری هدفمند، در اختیار 19 تن از متخصصان برنامه سیپا قرار گرفت و ریزمولفهها اولویتبندی شدند. برای آزمون الگو، از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کمی، اعتباریابی پرسشنامه توسط نرمافزار 22 SPSS وآموس انجام شد و پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 91 درصد دراختیار مشارکت کنندگان قرارگرفت. براساس نتایج بخش کیفی، الگو شامل چهار مؤلفه اصلی و 14 ریزمولفه کلیدی است. طبق نتایج بخش کمی، مقادیر آماره تی برای تمامی عوامل از میزان استاندارد قدرمطلق 96/1 بالاتر است. اعتباریابی الگوی پژوهش نیز معنیداری روابط بین متغیرها و قابل قبول بودن برازش کل را نشان داد و سوالات پژوهش تببین کننده مناسبی بودند.ایجاد انگیزه مشارکت با بیشترین بارعاملی، در اولویت اول طراحی الگو قرار گرفت. ریزمولفههای اولویت دار در مولفه اصلی ارتباطات و تعامل،" توسعه شبکه آموزش"، در آموزش و اطلاعات،" توسعه فرایند آموزشی"در مشارکت وهمکاری،"مدیریت مشارکتی و بین بخشی" ودر اقدام عملی پایدار، به طور مشترک" استقرار رویکرد زیست بومی" و"استفاده ترکیبی از سبکهای یادگیرنده محور" انتخاب شدند.