In collaboration with Payame Noor University and Iranian Electronic Learning Association

Document Type : scientific-research

Authors

1 Professor Payam Noor University of Tehran

2 Azad University, Isfahan

10.30473/idej.2024.31880.1007

Abstract

Abstract
This research is conducted aiming to study the relationship of self-directed learning, information technology and communication and academic motivation with entrepreneur curriculum in distance education. This research in terms of aim is practical, in terms of data collection is quantitative, and in terms of nature and method is descriptive (non-experimental) and correlative. Statistical population of this research includes students of smart secondary schools of Esfahan city in Academic year of 1395-96 (2016-2017) up to 550 persons. Sampling method is clustered method and 225 persons were selected randomly among of regions of 2, 3, and 5 of Education Administration of Esfahan city using Morgan formula. Library and survey methods were used for data collection. The instruments include researcher made questioners about entrepreneur curriculum of distant education, academic motivation, self directed learning, and ICT. The validity of questionnaires was confirmed by ten professors and experts in this field and its reliability was calculated through alpha Cronbach that was α=0.73. For analyzing data, SPSS software, version 21) was used to present descriptive statistic (including Frequency distribution table, mean, Percentage, and Standard deviation) and inferential statistic (including Pierson Correlation and Regression). The results show that self directed learning, ICT, and academic motivation have positive significant relationship with entrepreneur curriculum of distance education. It also shows that all of three variables of self- directed learning, ICT, and academic motivation are important in preparing entrepreneur curriculum. Academic motivation have maximum importance with β= 0.43 and information technology has minimum importance with β= 0.23.

Keywords

Article Title [Persian]

رابطه یادگیری خودراهبر ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی با برنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور

Authors [Persian]

  • مهران فرج الهی 1
  • سیمین نقش 2

1 استاد دانشگاه پیام نور تهران

2 دانشگاه آزاد اصفهان

Abstract [Persian]

این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس پسرانه هوشمند دوره متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1395 بالغ بر 550 نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده که بطور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 225 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. ابزارپژوهش پرسشنامه های محقق ساخته برنامه های درسی کارآفرین درآموزش از دور ، انگیزه تحصیلی و یادگیری خودراهبروفناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. برای تأمین روایی پرسشنامه ها به لحاظ محتوا از نظر ده تن از اساتید و متخصصین مربوطه استفاده شد و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ‌93/0=α محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (v.21) SPSSبه صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی(روش همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین درآموزش از دور دارای رابطه مثبت ومعناداری است .همچنین نتایج نشان داد که هر سه متغیر یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و انگیزه تحصیلی برای ایجاد برنامه درسی کارآفرین دارای اهمیت می باشد. انگیزه تحصیلی با میزان بتای 43/. دارای بیشترین اهمیت و فناوری اطلاعات با بتای 23/. دارای کم ترین اهمیت بود.

Keywords [Persian]

  • برنامه درسی کارآفرین
  • انگیزه تحصیلی
  • یادگیری خودراهبر
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • References

    • Khazaei, K. & Ashorzadeh, K., 2012. Relationship between ICT skills and self-directed components in learning of higher education students. ICT in educational Sciences, p.47
    • Seif, A. (2008). Learning Psychology. Samt Press. Tehran
    • Arefi, M. Fathi Vajargah, K., Nassaj, S. (2010). Investigating efficacy of entrepreneurship curriculum of job branch among high school students. Quarterly Journal of Occupational and Organizational Counseling. 2, 78:4 (47)
    • Kavoosian, J., Farahani, M.T., Hooman, A., Kadivar, P., Shahr Aray, M. Farzad, V. (2007). Study of effective factors on educational motivation of boy and girl high school students. Journal of Psychology of Tabriz University. 2, 8
    • Nazari, M., Yosefi, A. Gordan Shekan, M. (2010). A review of self-directed learning development. Iranian Journal of Medical Education, Special Issue on the Development of Education. 5, 10
    • Chau, M. and Chen, H. (2008)."A Machine Learning Approach to Web Page Filtering Using Content and Structure Analysis," Decision Support Systems (DSS), 44(2), 482-494, 2008.
    • Gold, Larry; Maitland, Christine (2011). Phipps, Ronald A.; Merisotis, Jamie P., eds. What's the difference? A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. Washington, DC: Institute for Higher Education Policy. Retrieved 23 January 2011.
    • Kafai, Y. & Resnick, M. (Eds.) (1996). Constructionism inpractice: Designing, thinking and learning in a digitalworld. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
    • Kafai, Y.B. (2005). The classroom as living laboratory: design-based research for understanding, comparing, and evaluating learning science through design. Educational Technology, 45(1), 28-34.
    • Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004)."The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school". Personality and Individual Differences ,36, 277_293.
    • Shapley, P. (2000). On-line education to develop complex reasoning skills in organic chemistry. Journal of Asynchronous Learning Networks, 4(2). Retrieved December 8, 2003, from http://www.sloan-c.org/publications/ jaln/v4n2/index.asp
    • She, Hsiao-Ching. and Fisher, Darrell. (2002). “Teacher Communication Behavior and its Association Outcomes in Science in Taiwan”. Journal of Research in Science teaching, Vol 39, NO. 1, PP. 63-78.
    • Van Petegem, Karen; Aelterman, Antonia; Van Keer, Hilde; Rosseel, Yves. (2008). The Influence of Student Characteristics andInterpersonal Teacher Behaviour in the Classroom on Student's Wellbeing. Social Indicators Research, v85 n2 p279-291 Jan.
    • Wilson, R. (2008), “E-education in the UK”, Journal of Digital Information, Vol. 3 No. 4.pp107-115
    • Maynard, Sally (2006)."Can electronic textbooks help children to learn?", The electroniclibrary.Vol.23 No.1, pp.103-115.