Document Type : scientific-research
Author
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran.
Abstract
The purpose of this research is to determine the effect of using new educational technologies (interactive PowerPoint) on the collaborative learning of sixth grade students. The present research is an applied research in terms of purpose and semi-experimental one in terms of data collection method. The selected research design is the pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research (250) includes all the sixth grade students of Qazvin city, Lower Tarem region, in the academic year 2017-2018. Using simple random sampling method, 50 people (25 control group and 25 experimental group) were selected. The main data collection method is library research method. For data collect purpose, participatory and active learning questionnaire (Cho and Bavli, 2007) has been used. The data collection instrument is a package of using modern educational technologies (interactive PowerPoint). Content validity was checked to secure the validity of the research and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the instrument. The reliability of the questionnaire was found to be 0.85. In the descriptive statistics section, statistical characteristics such as frequency, percentage, mean, and standard deviation have been reported, and in the inferential statistics section, the KS test was employed to determine whether the variables are parametric or non-parametric. Also, one-variable covariance analysis was run using SPSS23 software. The results of the present study indicated that the use of new educational technologies (interactive PowerPoint) had a positive and significant effect on the group dynamics and project of the sixth grade elementary students. The findings of the present research also revealed that making use of use of new educational technologies (interactive PowerPoint) had a significant effect on the collaborative learning of students. It also indicated that the use of new educational technologies (interactive PowerPoint) had a significant effect on the dimensions of collaborative learning (group dynamics, doing work on the project, feedback) and students' feedback
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان ایرانی
Author [Persian]
- مهدی محمودی
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Abstract [Persian]
هدف این پژوهش تعیین تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها آزمایشی به روش نیمه تجربی و طرح انتخابی برای اجرا نیز طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر قزوین منطقه طارم سفلی در سال تحصیلی 1398- 1397 میباشد که بر اساس آخرین آمار، 250 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 50 نفر (25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه آزمایش) انتخاب شدند. عمده ترین روش های جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر مطالعات کتابخانه ای و به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه یادگیری مشارکتی و فعال چو و باولی(2007) استفاده شده است. ابزارگردآوری اطلاعات این پژوهش پکیج استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) می باشد. در این تحقیق برای تعیین روایی از روایی محتوایی و برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه نیز، 85/0 به دست آمده است. در بخش آمار توصیفی مشخصه های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون KS برای تشخیص پارامتریک و ناپارامتریک بودن متغیرها استفاده می شود. همچنین تحلیل کواریانس یک متغیره به کمک نرم افزار SPSS23 انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در پویایی های گروهی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی و در انجام کار بر روی پروژه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنی داری دارد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان تأثیر معنی داری دارد. نتایج نیز نشان داد که استفاده از فناوری های نوین آموزشی(پاورپوینت تعاملی) در ابعاد یادگیری مشارکتی و فعال(پویایی های گروهی، انجام کار بر روی پروژه، بازخورد) و بازخورد دانش اموزان تأثیر معنی داری دارد.
Keywords [Persian]
- فناوری های نوین آموزشی
- پاورپوینت تعاملی
- یادگیری مشارکتی و فعال
- دانش آموزان پایه ششم ابتدایی