In collaboration with Payame Noor University and Iranian Electronic Learning Association

Document Type : scientific-research

Author

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

Abstract

This study aimed to identify effective factors to the development of blended learning from the perspective of faculty members of PNU. For this purpose, after the study of contemporary research findings, effective factors to the development of blended learning were divided in five groups of structural, planning, information systems, nature and workplace and support factors for each of these components were determined. In order to assess the effective factors to the development of blended learning from the perspective of faculty members, a researcher-made questionnaire was designed. The questionnaire was with 40 questions using a Likert scale. Its validity was confirmed through content validity and its reliability through Cornbrash's alpha (α=91%). After determining the sample size using Morgan table by simple random sampling, questionnaires were distributed to faculty members. The research findings were analyzed using exploratory and confirmatory factor analysis. To analyze the data, SPSS and LISREL softwares were employed. Results indicate that among the identified factors, the most important and influential factors to the development of blended learning from the perspective of administrators was related to structural factors.

Keywords

Article Title [Persian]

تبیین عوامل اثرکذار بر توسعه آموزش ترکیبی در زمینه آموزش عالی (مورد مطالعه : دانشگاه پیام نور استان تهران)

Abstract [Persian]

صورت گرفته است.روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 360 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران بوده است. پس از تعیین حجم نمونه آماری(186) با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی نمونه گیری صورت گرفته است. پس از مطالعه یافته های تحقیقاتی معاصر عوامل توسعه آموزش ترکیبی به پنج گروه عوامل؛ ساختاری، نظام برنامه ریزی ، نظام اطلاعاتی وماهیت و محیط کار و پشتیبانی تقسیم شده و برای هر یک از این عوامل مولفه هایی تعیین شد. به منظور سنجش عوامل توسعه، پرسشنامه ای محقق ساخته آموزش ترکیبی از دیدگاه اعضای هیات علمی طراحی شد.پرسشنامه مذکورحاوی 40گویه پنج گزینه ای با استفاده از مقیاس لیکرت بوده است.روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان حیطه آموزش مورد تایید قرارگرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ(91/0=α)محاسبه شد. یافته های پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای (SpSS-LISREL) استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از بین عوامل شناسایی شده، مهم ترین و اثرگذارترین عامل بر آموزش ترکیبی به عوامل ساختاری (17/5) مربوط می شود.

Keywords [Persian]

  • آموزش ترکیبی
  • توسعه
  • آموزش عالی
  • ساختار