Document Type : scientific-research
Authors
1 Ph.D. of Media Management of, Tehran University
2 Ma. Eslami Of Tehran University
3 Student Of Ma of Tarbiat Modarres University
Abstract
Abstract
Data mining as a science is a search process for finding new, valuable, and unknown information among a wealth of data. This approach is among the top 10 developing knowledge that will face the next decade with a technological revolution and has been expanding rapidly in recent years. The purpose of this research is to explore learners' behavior in interactive educational environments using data mining algorithms. Exploration and extraction of meaningful relationships among different factors with the help of data mining algorithms can be used to provide solutions to improve learners' performance. The research instrument was a questionnaire. The validity of the questionnaire was obtained through content analysis and its reliability was measured through re-testing. The data collection discussed in this study relates to the activities and interactions of 200 active students in a university social network. After gathering information about learners' interactions, the Apriori algorithm of data mining is used to analyze the behavior of learners through the use of rules. The main goal is to facilitate the education along with obtaining the proficiency of the courses. Improved interactive content is obtained from feedback information based on the data mining techniques of the data management system. Therefore, the results of this research can help educational system managers to plan their education and optimize educational processes in the interactive environment.
Keywords
Article Title [Persian]
بررسی رفتارهای فراگیران در محیط های آموزشی تعاملی با الگوریتم های داده کاوی
Authors [Persian]
- مریم حق شناس 1
- علیرضا نامجو 3
1 دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
Abstract [Persian]
داده کاوی به عنوان یک علم یک فرآیند جستجو برای یافتن اطلاعات جدید، ارزشمند و ناشناخته در میان انبوهی از داده ها است. این رویکرد در میان 10 دانش در حال توسعه برتر است که دهه آینده با یک انقلاب تکنولوژیکی مواجه خواهد شد و در سال های اخیر به سرعت در حال گسترش است. هدف این تحقیق بررسی رفتار فراگیران در محیط های آموزشی تعاملی با استفاده از الگوریتم های داده کاوی است. کاوش و استخراج روابط معنادار بین عوامل مختلف با کمک الگوریتم های داده کاوی می تواند برای ارائه راه حل هایی برای بهبود عملکرد فراگیران مورد استفاده قرار گیرد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد سنجیده شد. گردآوری داده های مورد بحث در این پژوهش مربوط به فعالیت ها و تعاملات 200 دانشجوی فعال در یک شبکه اجتماعی دانشگاهی است. پس از جمع آوری اطلاعات در مورد تعاملات فراگیران، از الگوریتم Apriori داده کاوی برای تجزیه و تحلیل رفتار فراگیران از طریق استفاده از قوانین استفاده می شود. هدف اصلی تسهیل آموزش همراه با کسب مهارت در دوره ها است. محتوای تعاملی بهبود یافته از اطلاعات بازخورد مبتنی بر تکنیک های داده کاوی سیستم مدیریت داده به دست می آید. بنابراین، نتایج این تحقیق می تواند به مدیران سیستم آموزشی کمک کند تا آموزش خود را برنامه ریزی کنند و فرآیندهای آموزشی را در محیط تعاملی بهینه کنند.
Keywords [Persian]
- علوم رفتاری
- فراگیران تعاملی
- الگوریتم های داده کاوی
- قوانین انجمن
- Seraji, Farhad; Attaran, Mohammad (2011). E-Learning: Basics, Design, Implementation and Evaluation. Hamedan: Bu Ali Sina University. [1] Z, Asghari and M, Hossein Nejad.” Application of Data Mining Methods in Distance Education,” CEAI Andisheh. The 3rd Regional Conference on Control, Electronics and Artificial intelligence. Iran, Tehran, February 2016.
- S, Baghaea and A.H, Ebrahim Rezaei Nik. “Investigation of students' educational misconduct by decision tree and neural network”.3rd International Conference on Industrial Engineering and Management. Iran, Tehran, Ardabil University, January 2017.
- M, De Pir and A, Rabo.” Using educational data mining to group learners into the e-learning environment to personalize the training program” .Journal of Management and Planning in Educational Systems.2018, pp.83-108.
- F, Ghasemi and A, Mirroshandel.” Data mining in e-learning. International Conference on Applied Research in Information Technology, Computer and Telecommunications” International Conference on Information Technology, Computer & Communication, Iran, Torbat Heydarieh, Khorasan Razavi. November 2015.
- H, Jia, M,Wang and W,Ran.” Design of a performance-oriented workplace e-learning system using ontology” Expert Systems with Applications, April 2011, pp3372-3382
- J, Han, M, Chamber and J, Pei.” Data Mining Concepts and Techniques”2012, [3rd ed.USA: Waltham]
- A, Jahed Saroni and J, Hossein Khani.” Identifying unapt students in the arts schools using the classification technique in data mining” 1sd National Conference on Advanced Technologies in Engineering. Iran, Birjand, Azad University, December 2016
- B, Maghsoudi, S, Soleimani, A, Amiri and M, Afsharchi.” Improvement of education quality in e-learning systems using educational data” .Journal of Educational Technology, 2012.
- Z, Tabrizi, S, Jalili and R. Ehsani,” A model for reducing educational dropout by data mining approach (Case study: Tehran Vocational Schools)”). International Congress on Improving Management and Education System, Iran, Tehran, Center for Datis Development Conferences, January2017
- R, Zahedi Fard, I, Attarzadeh and H, Pazokhzadeh.” The study of high school students' behaviors with data mining techniques” International Conference on Applied Research in Information Technology, Computer and Telecommunications, Iran, Torbat Heydarieh, Khorasan Razavi Telecommunication Company. November 2015.
- R, Zahedi Fard, I, Attarzadeh and H, Pazokhzadeh.” Prediction of High School Students Performance by Data Mining Classification Techniques” International Conference on Applied Research in Information Technology, Computer and Telecommunications, Iran, Torbat Heydarieh, Khorasan Razavi Telecommnuication,November 2015.