In collaboration with Payame Noor University and Iranian Electronic Learning Association

Document Type : scientific-research

Authors

1 Student-teacher of Farhangian University, Shiraz, Iran

2 Student-teacher of Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The importance of mathematics is common knowledge, and teachers have always been concerned with teaching this subject correctly and efficiently. For this reason, teaching mathematics should be given special attention, and even the base and frameworks should be provided for online teaching of this subject. This study aims to introduce mathsframe.co.uk as a platform for online teaching of mathematics. The present study tried to turn the challenges facing online mathematics teaching into opportunities for better instruction. The method of research was descriptive and a case study (in-depth). The facilities and games of the website were divided into categories of Most popular free mathematics games, Tablet friendly games, Word problems, Using a calculator, Money, Sorting and classifying, National curriculum, Addition and subtraction, Fractions, decimals and percentages, Measuring and time, Partitioning, place value and rounding, Latest mathematics games, Multiplication and division, Ordering, comparing and reading numbers, Geometry, Statistics and ITPs. There are games and options in these categories which are suitable to teach and exercise subjects like money, reading and working with different types of charts, numbers divisible to a certain number and prime numbers, decimals, measuring angles, numbers axis, exercising and learning different math operations, multiplication table, comparing numbers, showing the number of shapes and categories, counting numbers, place value chart, measuring volume, ratio, possibility, fraction, the method of transferring numbers in technical addition and subtraction, symmetry, measuring mass and temperature, coordinates, clock, working with a ruler, volume and perimeter.
Many math instruction games and options complementary to teachers' teaching are free, and there is no need for signing up, entering information or paying a fee; but a basic knowledge of English is required for teaching or exercising elements of the categories.

Keywords

Article Title [Persian]

بررسی امکانات آموزش مجازی ریاضی در مقطع ابتدایی (مطالعه موردی mathsframe.co.uk)

Authors [Persian]

  • نیما خادمی 1
  • پریسا بابازاده 2

1 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

2 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

Abstract [Persian]

اهمیّت درس ریاضی بر کسی پوشیده نیست و تدریس درس ریاضی به شکل صحیح و کارآمد همواره یکی از دغدغه‌های معلّمان بوده است. به این جهت باید به آموزش این درس توجّه ویژه کرد و حتی زمینه‌ها و زیرساخت‌های آموزش مجازی آن را فراهم نمود. هدف از انجام این پژوهش معرفی سایت mathsframe.co.uk به عنوان بستری برای آموزش مجازی درس ریاضی است. در این پژوهش سعی شد تا حدودی چالش‌های پیش‌روی آموزش مجازی درس ریاضی را به یک فرصت برای آموزشی بهتر تبدیل کنیم. روش پژوهش توصیفی و از نوع موردی (ژرفا نگر) است.
امکانات و بازی‌های موجود در این سایت به بخش‌های محبوب‌ترین بازی‌های رایگان ریاضی، بازی‌های دوستانة تبلتی، مشکلات کلمه، استفاده کردن از یک ماشین حساب، پول، مرتب‌سازی و طبقه‌بندی، برنامة آموزشی ملّی، جمع و تفریق، کسر، اعشار و درصد، اندازه‌گیری و زمان، تقسیم‌بندی و ارزش مکانی و گرد کردن، آخرین بازی‌های ریاضیات، ضرب و تقسیم، ترتیب و مقایسه و خواندن اعداد، هندسه، آمار و ITPها تقسیم می‌شود. در این بخش‌ها بازی‌ها و امکاناتی وجود که برای تمرین و آموزش مباحثی مانند پول، نمودارخوانی و کار با انواع نمودار، اعداد بخش‌پذیر به یک عدد و اعداد اوّل، اعداد اعشاری، اندازه‌گیری زاویه، محور اعداد، تمرین و آموزش انواع عملیات‌های ریاضی، جدول ضرب، مقایسة اعداد، شمارش اعداد، نشان دادن تعداد اشکال و دسته‌ها، جدول ارزش‌مکانی، اندازه‌گیری حجم، نسبت، کسرها، احتمال، نحوة انتقال اعداد در جمع و تفریق تکنیکی، تقارن، اندازه‌گیری وزن و دما، مختصات، ساعت، کار با خط‌کش، محیط و مساحت، مناسب می‌باشد.
بسیاری از بازی‌های آموزش ریاضی و امکانات مکمل تدریس معلّمان، رایگان هستند و احتیاج به ثبت‌نام در سایت، وارد کردن اطلاعات و پرداخت مقداری هزینه ندارد، امّا برای تدریس و یا تمرین بخش‌ها به دانش پایة زبان انگلیسی احتیاج است.

Keywords [Persian]

  • امکانات آموزش
  • آموزش مجازی
  • درس ریاضی
  • دورة دبستان
  • mathsframe
References
[1] Teimouri, Mohammadhosein. (2018). Thefirst conference on teaching and applying
mathematics uses cyberspace to learn mathematics, Kermanshah.
[2] Zeinivandnejad, Fereshteh(2019). Validation of tools using activity and item response
theories to assess students' perceptions of virtual warm-ups in learning mathematics,
Quarterly Journal of Educational Innovations 17 (65): 105-130.
[3] Seif, Aliakbar. (2009). Modern Educational Psychology, Tehran: Doran.
[4] Shahboigi, Farzaneh and Samaneh Nazari. (2012). Virtual Education: Advantages and
Limitations, Journal of Yazd Center for the Study and Development of Medical Education
6 (1): 47-54.
[5] Osareh, Alireza and Mahboubeh Zadshir. (2018). investigating the effect of computerassisted
mathematics education on the attitude of ninth-grade female students toward
mathematics, Khanevadeh va Pazhouhesh Quarterly 14 (35): 49-64.
[6] Gholami Andarati, Kolsoom and Panahi, Akbar and Montazeri, Ashraf and Hosseinabadi,
Fatemeh. (2021). Study of the effectiveness of virtual education courses on learning
elementary mathematics (case study: virtual mathematics education during the covid-19
pandemic), the second national conference on elementary mathematics education, Gorgan.
[7] Ghaedi, Elham and Ghorban Hemmati Alamdarloo. (2016). The Effectiveness of Computer
Assisted Working Memory Training on Mathematical Performance of Students with
Mathematical Incompetency, Journal of Psychological Studies, Faculty of Educational
Sciences and Psychology, Al-Zahra University 11 (4): 119-136.
[8] Lerner, Janet. 1926. Translation of the Knowledge of Infallibility. (2006). Learning
Disabilities (Theories, Diagnosis and Teaching Strategies), Tehran: Shahid Beheshti
University.
[9] . Motamedi, Abdullah, Ziba Barghi Irani and Behrouz Karimi. (2013). Comparison of the
effectiveness of three methods of direct, computer-assisted and combination education on
reducing students' problems with math disorders, Journal of Learning Disabilities 2 (2): 76-
100.
[10] Najafikhah, Mehdi, Narges Yaftian and Shahrnaz Bakhsh Alizadeh. (2012). Perspectives
on Creativity in Mathematics Education, Journal of Educational Technology 5 (4): 251-
264.
[11] Verts, Margaret, Richard Katala and James Tomkins. 2007. Translated by Mojtaba Amiri
Majd. (1389). Education of Children with special needs, Tehran: Share Ashoub
[12] Aghakasiri Z, Fazelian P. Evaluation of virtual education programs of Tehran universities
from the prospective teachers and students [MA thesis]. Tarbiat Moalem University,
Tehran. 2006.
C