In collaboration with Payame Noor University and Iranian Electronic Learning Association

Document Type : scientific-research

Authors

1 Assistant Professor, Department of Education Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Education Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor Department of Education Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

10.30473/idej.2022.43515.1043

Abstract

Introduction: The purpose of this study is to identify MOOC ethical features of Courses & Online MOOC courses in higher education.
Methods: This study was designed as embedded mixed model research to provide a better understanding of the research problem. Throughout this research, both the heuristic inquiry method and the questionnaire method were applied to obtain and analyze the data. At the primary stage, ethical features of Courses & Online MOOC courses were identified. The content analysis method was used for qualitative data, and for quantitative data, both weighted mean and Friedman test were used. The statistical population in the qualitative section of the study includes the electronic resources related to the research subject and, in the quantitative section, 60 distance education experts in the field of planning in virtual learning environments and virtual universities so that 36 of these experts were voluntarily selected as the study sample.
Results: Content analysis results showed 4 dimensions and 16 criteria. The
evaluation results of the experts also showed that interacting with the global network, the ease of online interactions with learners and other organizations, and the possibility of receiving electronic assignments or workbooks during the course, are regarded as the most important ethical characteristics of Courses online MOOC courses; security and privacy of individuals ought to be considered in their interactions, observance of the principles related to confidentiality with regards to the files or marks, with other participants through emails, chats, forums, etc.
Conclusions: In these courses, the features of online courses and openness for enrollment are emphasized and predominant. Therefore, there is no need to get involved in new ethical features. Since the maximum current size of online classes is 60 students, various factors of these indicators such as learner agents, instructive organization, content, and teaching and learning environment ought to be accurately studied. Given that the capacity of learners may reach the limit of hundreds and thousands, the kind of considered ethics should be beyond the procedure implemented for online classes.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

تجزیه و تحلیل شناسایی ویژگی های اخلاقی MOOC (دوره ها و آنلاین)

Authors [Persian]

  • اکبر جدیدی محمدابادی 1
  • محمدرضا سرمدی 2
  • زهره اسمعیلی 1
  • مرجان معصومی فرد 3

1 استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

Abstract [Persian]

هدف این مطالعه شناسایی ویژگی‌های اخلاقی MOOC دوره‌های آموزشی و دوره‌های آنلاین MOOC در آموزش عالی است.
روش‌ها: این پژوهش به‌عنوان پژوهش مدل ترکیبی تعبیه‌شده برای درک بهتر مسئله پژوهش طراحی شد. در طول این پژوهش، برای به دست آوردن و تجزیه و تحلیل داده ها، هم از روش جستجوی اکتشافی و هم از روش پرسشنامه استفاده شده است. در مرحله اولیه، ویژگی های اخلاقی دوره ها و دوره های آنلاین MOOC شناسایی شد. برای داده های کیفی از روش تحلیل محتوا و برای داده های کمی از میانگین وزنی و آزمون فریدمن استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل منابع الکترونیکی مرتبط با موضوع تحقیق و در بخش کمی 60 نفر از کارشناسان آموزش از راه دور در زمینه برنامه ریزی در محیط های یادگیری مجازی و دانشگاه های مجازی می باشد به طوری که از این تعداد 36 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. به عنوان نمونه مطالعه انتخاب شد.
یافته ها: نتایج تحلیل محتوا 4 بعد و 16 معیار را نشان داد. نتایج ارزیابی کارشناسان همچنین نشان داد که تعامل با شبکه جهانی، سهولت تعامل آنلاین با فراگیران و سایر سازمان ها و امکان دریافت تکالیف الکترونیکی یا کتاب کار در طول دوره، از مهمترین ویژگی های اخلاقی دوره های آنلاین تلقی می شود. دوره های MOOC؛ امنیت و حریم خصوصی افراد باید در تعاملات آنها، رعایت اصول مربوط به محرمانه بودن در مورد فایل ها یا علائم، با سایر شرکت کنندگان از طریق ایمیل، چت، انجمن و غیره در نظر گرفته شود.
نتیجه‌گیری: در این دوره‌ها بر ویژگی‌های دوره‌های آنلاین و آزاد بودن برای ثبت‌نام تأکید شده و غالب است. بنابراین نیازی به درگیر شدن در ویژگی های اخلاقی جدید نیست. از آنجایی که حداکثر حجم فعلی کلاس های آنلاین 60 دانش آموز است، عوامل مختلف این شاخص ها مانند عوامل یادگیرنده، سازمان آموزشی، محتوا و محیط آموزشی و یادگیری باید به دقت بررسی شود. با توجه به اینکه ظرفیت فراگیران ممکن است به صدها و هزاران نفر برسد، این نوع اخلاق در نظر گرفته شده باید فراتر از رویه ای باشد که برای کلاس های آنلاین اجرا می شود.

Keywords [Persian]

  • تجزیه و تحلیل MOOC
  • اخلاقی
  • دوره ها
  • آنلاین
  • References

    • Moore MG. Editorial: Three types of interaction. American Journal of Distance Education. 1989;3(2):1-7. doi:http://dx.doi.org/10.1080/08923648909526659
    • Chaney BH. History, theory, and quality indicators of distance education: A literature review. 2006.
    • Rastegarpour H, Movahedi F, Barkhordari Z. Ethical Responsibilities of Instructional Design and Technology Discipline. Human Information Interaction. 2016;2(4):52-63.
    • Gordon W, Sork TJ. Ethical Issues and Codes of Ethics. The Jossey-Bass Reader on Contemporary Issues in Adult Education. 2011:87.
    • Marshall S. Exploring the ethical implications of MOOCs. Distance Education. 2014;35(2):250-62. Doi: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01587919.2014.917706
    • Belle Selene X. Online Teaching in the Digital Age. 2012. doi:http://dx.doi.org/10.4135/9781452244174
    • Bates T. Teaching in a digital age: guidelines for designing teaching and learning2016, (A. jadidimohammadabadi, Trans.): Open Learning and Distance Education Resources.
    • Clow D, editor MOOCs and the funnel of participation. Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge; 2013: ACM.
    • Swenson P, Taylor NA. Online Teaching in the Digital Age. 2012 2018/09/12. Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc. doi:http://dx.doi.org/10.4135/9781452244174
    • Engle W. UBC MOOC Pilot: Design and Delivery. Vancouver BC: University of British Columbia; 2014. Doi: http://dx.doi.org/10.14288/1.0107914
    • Jadidi mohammadabadi, A. Sarmadi, M. Farajollahi, M. Zare, H. (2019). Identification and Evaluation of the Features of the Epistemology of the MOOC (Open and Online). Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. March; 10(1). doi: 10.5812/ijvlms.83757.
    • Gore H. Massive Open Online Courses (MOOCs) and Their Impact on Academic Library Services: Exploring the Issues and Challenges. New Review of Academic Librarianship. 2014;20(1):4-28. doi:http://dx.doi.org/10.1080/13614533.2013.851609
    • Deng R, Benckendorff P. A contemporary review of research methods adopted to understand students’ and instructors’ use of Massive Open Online Courses (MOOCs)2016. 601-7 p. doi: http://www.ijiet.org/show-90-1074-1.html
    • Esposito A. Research Ethics in Emerging Forms of Online Learning: Issues Arising from a Hypothetical Study on a MOOC. Electronic Journal of e-Learning. 2012;10(3):315-25.
    • Kolowich S. The professors who make the MOOCs. The Chronicle of Higher Education. 2013;18.
    • Hashim H, Salam S, Mohamad SNM. Investigating learning styles for adaptive Massaive Open Online Cource (MOOC) learning. Journal of Advances in Humanities and Social Sciences. 2017. doi:https://doi.org/10.20474/jahss-3.5.4
    • Wright F, Reuters T. What do librarians need to know about MOOCs? D-Lib Magazine. 2013;19(3/4). doi:http://dx.doi.org/10.1045/march2013-wright
    • Liyanagunawardena TR, Adams AA, Williams SA. MOOCs: A systematic study of the published literature 2008-2012. The International Review of Research in Open Distributed Learning. 2013;14(3):202-27. doi:http://dx.doi.org/10.19173/irrodl. v14i3.1455
    • Creswell J. Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Fourth indian edition. Delhi, india: phi learning private limited;2012
    • Douglass BG>, Moustakas c. Heuristic inquiry. The internal search to know. In journal of humanistic psychology 2016; 25 (3): 39–55. Doi:http://dx.doi.org/10.1177/0022167885253004
    • Hasson F, Keeney s, Mckenna. H Research guidelines for the delphi survey technique. In journal of advanced nursing 2000; 32 (4): 1008–1015. Doi: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.t01-1-01567.x.
    • Díaz P. Usability of hypermedia educational e-books. D-Lib magazine, 9(3). Retrieved from2003 http://www.dlib.org/dlib/march03/diaz/03diaz.htm.
    • Wilson, D., Callaghan, T., Honore, S. (2000). e-Learning the future of learning. Elearnity White Paper.