با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
علمی-پژوهشی آموزش از دور
ساخت، اعتبار و اعتمادیابی الگوی رضایت تدریس برخط در اساتید دوره‌های مجازی

سمیه خدارحمی؛ حسین حافظی؛ مهران فرج اللهی؛ محمدرضا سرمدی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/idej.2023.67949.1157

چکیده
  هدف این پژوهش ساخت، اعتبار و اعتمادیابی الگوی رضایت تدریس برخط در اساتید دوره های مجازی بود. بدین منظور تلاش شده است تا بر اساس مدل بولیگر و واسیلیک(2009) پرسشنامه ای برای سنجش رضایتمندی از تدریس برخط اساتید طراحی شود. برای ساخت چنین پرسشنامه ای، ادبیات مربوط به رضایتمندی از تدریس برخط با دقت تمام مرور شد. در نهایت، تعاریف و مفاهیم رضایتمندی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
ارائه مدل علی تأثیر درگیری تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای الگوهای ارتباطی

عزت الله کرد میرزا نیکوزاده؛ اعظم بختیاری رنانی؛ مژگان اگاه هریس

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 25-34

https://doi.org/10.30473/idej.2023.67296.1145

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی تأثیر درگیری تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای الگوهای ارتباطی خانواده بوده است. بنابراین این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش‌شناسی، جز تحقیقات کمی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
مطلوبیت مولفه‌های کیفیت آموزش الکترونیک دانشگاه پیام نور از منظر دانشجویان LMS

مژده کیانی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 35-48

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66888.1142

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش بررسی مطلوبیت کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور از دید دانشجویان است. پژوهش حاضر، پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ی یوزلرن و چک لیست سایت انجمن ملی یادگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویانی است که سال تحصیلی 1402 در دانشگاه پیام نور از طریق آموزش الکترونیک شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تأثیر ارزیابی پویا مداخله گرانه از طریق واتس اپ و بیگ بلوبتون بر یادگیری گرامر توسط فراگیران ابرانی زبان انگلیسی به عنوان خارجه

سید امیر حسین سرکشیکیان؛ سید عبدالمجید طباطبایی لطفی؛ محمد نوروزی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 49-61

https://doi.org/10.30473/idej.2024.68406.1168

چکیده
  ارزیابی پویا (DA) یک استراتژی موثر برای ترکیب آموزش و تست است و از طریق دستگاه های دیجیتال مانند رایانه و دستگاه های تلفن همراه لذت بخش تر است. هدف مطالعه حاضر بررسی این موضوع بود که آیا تأثیر ارزیابی پویای مداخله‌گرایانه از طریق کلاس‌های واتس‌اپ، Bigbluebutton و چهره به چهره تأثیر قابل‌توجهی بر یادگیری گرامر زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
آسیب شناسی سیستم ارزشیابی مجازی در دوره ابتدایی

رقیه خلیلی شهابی؛ عیسی برقی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 62-72

https://doi.org/10.30473/idej.2024.67900.1156

چکیده
  هدف پژوهش حاضر آسیب‏شناسی سیستم ارزشیابی مجازی در دوره ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه معلمان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر استقرار «فرهنگ کیفیت» (QC) و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مجازی دانشگاه فرهنگیان.

زهرا خادمی آستانه؛ محمد عظیمی؛ کمال نصرتی هشی؛ جعفر نامور

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 73-91

https://doi.org/10.30473/idej.2024.69619.1177

چکیده
  هدف پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار «فرهنگ کیفی» و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مجازی دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش، اکتشافی ترکیبی دو مرحله‌ای بود. در بخش کیفی، با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته، با 23 نفر از کارشناسان دانشگاهی و موضوعی از مراکز آموزشی و پژوهشی به صورت هدفمند مصاحبه شد و روش تحقیق در بخش کیفی، ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
اثرات استفاده از GIF های آموزشی برای آموزش تداوم زمان های پیش رونده به زبان آموزان EFL

شیوا سلطانی؛ احمد محسنی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 92-103

https://doi.org/10.30473/idej.2024.63684.1098

چکیده
  عبدالعزیز و زهمی (2020) گزارش دادند که «تصاویر، ویدیوها و ارائه‌های پاورپوینت با فعالیت‌های تمرینی تعاملی به عنوان عوامل انگیزشی و محرک در ارائه درس‌ها عمل می‌کنند» (ص 16). برای بررسی سایر پتانسیل‌های ابزارهای بصری، از GIF‌های آموزشی متحرک (فرمت تبادل گرافیکی) به عنوان مداخله آموزشی بر اساس استراتژی‌های پیشنهاد شده توسط رویکرد ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تجزیه و تحلیل شناسایی ویژگی های اخلاقی MOOC (دوره ها و آنلاین)

اکبر جدیدی محمدابادی؛ محمدرضا سرمدی؛ زهره اسمعیلی؛ مرجان معصومی فرد

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 104-112

https://doi.org/10.30473/idej.2022.43515.1043

چکیده
  هدف این مطالعه شناسایی ویژگی‌های اخلاقی MOOC دوره‌های آموزشی و دوره‌های آنلاین MOOC در آموزش عالی است.روش‌ها: این پژوهش به‌عنوان پژوهش مدل ترکیبی تعبیه‌شده برای درک بهتر مسئله پژوهش طراحی شد. در طول این پژوهش، برای به دست آوردن و تجزیه و تحلیل داده ها، هم از روش جستجوی اکتشافی و هم از روش پرسشنامه استفاده شده است. در مرحله اولیه، ویژگی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
استفاده از فناوری کمکی نوشتن برای بهبود عملکرد دانشجویان دانشگاه EFL

بوخچبا هیچام؛ بوهانیا بچیر

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 113-126

https://doi.org/10.30473/idej.2021.52780.1065

چکیده
  موفقیت در دانشگاه به داشتن مهارت های برجسته نویسندگی بستگی دارد. با این حال، در بین تمام مهارت های زبانی، مهارت نوشتن سخت ترین مهارت برای تسلط است و وضعیت در مورد زبان دوم یا زبان های خارجی بدتر می شود. پژوهش حاضر با بررسی تأثیرات تطبیق فناوری‌های تصحیح خودکار و غلط‌گیر املا بر مهارت‌های نوشتاری، راه‌های مناسبی را برای غلبه بر دشواری‌های ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
ابزارهای دیجیتال برای توسعه مهارت های شفاهی در زبان انگلیسی

منزز د اولیویرا و پایوا ورا لوسیا؛ گومز جونیور رونالدو کوریا

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 127-139

https://doi.org/10.30473/idej.2020.52781.1066

چکیده
  این مقاله نتایج یک مطالعه قوم نگاری مجازی را ارائه می دهد که در یک کلاس درس آنلاین در یک دانشگاه دولتی در برزیل توسعه یافته است. هدف از فعالیت‌های آنلاین کمک به 70 دانش‌آموز برای توسعه مهارت‌های شفاهی انگلیسی در یک دوره آموزشی 60 ساعته به مدت 15 هفته با استفاده از سیستم مدیریت زبان مودل (LMS) بود. پس از هفته های اولیه و برخی ترک تحصیل، 59 ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
انعکاس و آشکارسازی خود در تمرین آنلاین زبان خارجی

ریمون ژوزفین

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 140-156

https://doi.org/10.30473/idej.2021.52791.1067

چکیده
  در زمینه تمرین مشترک زبان خارجی آنلاین، ما به چگونگی ترکیب فراشناخت و آشکارسازی خود-ترکیب زمانی که از پتانسیل کامل ابزارهای دیجیتال استفاده می شود، نگاه می کنیم. ما یک مطالعه کیفی از مجموعه‌ای از مشارکت‌های مکتوب توسط انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجی از راه دور زبان‌آموزان فرانسوی ارائه می‌کنیم و به مدلی برای آموزش و یادگیری می‌پردازیم ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
زبان های خارجی و یادگیری به کمک کامپیوتر: اصول جدید برای ارزیابی زبان در Teletandem؟

داگلاس آلتامیرو کنسولو

دوره 5، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 157-168

https://doi.org/10.30473/idej.2021.52794.1069

چکیده
  در این مقاله به بررسی اصول و جنبه‌های عملی ارزیابی زبان در یادگیری زبان‌های خارجی (FL) می‌پردازم، به‌ویژه با تمرکز بر یادگیری زبان به کمک رایانه (CALL) و سایر زمینه‌هایی که در آن رایانه‌ها به عنوان ابزاری برای یادگیری از راه دور استفاده می‌شوند. ارزیابی زبان (Computer-Aided Assessment - CAA). ارزشیابی یک بعد اساسی از تجربیات یادگیری را تشکیل می دهد ...  بیشتر