In collaboration with Payame Noor University and Iranian Electronic Learning Association

Document Type : scientific-research

Author

assistant professor of Payam Noor University

Abstract

The present study was based on research findings designed to identify the characteristics of an independent learner in a distance education system and to develop a standardized test to measure the characteristics and skills of an independent learner in a distance education system with e- learning. Based on the theoretical foundations of the research and the background of previous studies, while identifying the characteristics of an independent learner, a tool was developed under the name of “Independent Learner’s Characteristics Test (ILCT) in the distance education system with e-learning”, and the reliability of the factors of each item in the tool was measured and standardized using the exploratory factor analysis method. The present study, also, discussed and scrutinized the development and standardization of ILCT. The present study is an applied research which uses both field and documentary methods. It was carried out with a mixed method with quantitative and qualitative strategies. In order to develop and standardize ILCT, the characteristics of motivation, intelligence, and emotional intelligence were selected and evaluated as necessary characteristics of a learner from among other characteristics using the Delphi method according to the views of experts and professionals of educational and cognitive psychology sciences. Data on each characteristic was collected using available standardized questionnaires2. The questionnaires were prepared electronically in the form of a “temporary website of the questionnaire” and the website URL was provided to the virtual students of the Payame Noor University. A total of 452 postgraduate e-students studying at Payame Noor University of Iran answered the questions. The results were analyzed using SPSS (21.0), STATISTICA (8.0) and LISREL (8.7) softwares using an appropriate statistical method. In the end, the final test based on extracted results and standardization of the items was introduced under the name of “Independent Learner’s Characteristics Test (ILCT) in the distance education system with e-learning” for use by learners, teachers, planning authorities, content producers, etc. in distance education systems

Keywords

Article Title [Persian]

« ILCT » آزمونی برای سنجش ویژگی های یادگیرنده مستقل در نظام آموزش از دور با شیوه یادگیری الکترونیکی

Author [Persian]

  • مژگان حیدری

استادیار دانشگاه پیام نور

Abstract [Persian]

این پژوهش به منظور بررسی ویژگی ها و توانایی های یادگیرنده در نظام یادگیری الکترونیکی انجام شده است. با استفاده از مبانی نظری پژوهش و بررسی مطالعات انجام شده و کسب نظر صاحبنظران ویژگی های انگیزش ، هوش و هوش هیجانی ، سبک های یادگیری و سبک های هویتی یاد گیرندگان به عنوان ویژگی های مورد نیاز یادگیرنده انتخاب و مورد مطالعه در این پژوهش قرار گرفت . این ویژگی ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد و هنجار شده موجود در ایران، به صورت الکترونیکی در اختیار 452 نفر از دانشجویان الکترونیکی شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد الکترونیکی دانشگاه پیام نور قرار گرفت نتایج بدست آمده با استفاده روش‌های آماری مناسب و استفاده از نرم افزارهای مرتبط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، و بر اساس مبانی نظری و پژوهش‌های انجام شده2 پرسشنامه به عنوان ابزاری برای آزمون : 1- آزمون سنجش ویژگی های یادگیرنده مستقل در نظام یادگیری الکترونیکی و2 - آزمون سنجش مهارت های یادگیرنده مستقل در نظام یادگیری الکترونیکی تهیه و که با روش علمی هنجار شد و جهت استفاده یادگیرندگان ، یاددهنده گان و مسئولین برنامه ریزی و تولیدکنندگان محتوا و ... در نظامهای یادگیری الکترونیکی معرفی شده است .در این مقاله، صرفا هنجاریابی ومعرفی آزمون سنجش ویژگی ها ی یادگیرنده مستقل( ILCT ) در نظام یادگیری الکترونیکی ارائه می شود

Keywords [Persian]

  • یادگیرنده مستقل
  • ویژگی های یادگیرنده مستقل
  • انگیزش
  • هوش هیجانی
  • سبک های یادگیری
  • سبک های هویت
  • یادگیری مادام العمر
References
[1]Taghi Yare, Fattane, Siyadaty, Melody (2006). E-learning: Alternative to traditional education
or its complementary, E-learning conference, Zanjan, 2006
[2] Ebadi, Rahim (2001), “E-learning and Education”, Tehran, Aftab Publication.
[3] Garrison, D. R., & Anderson, “E-learning in the 21st Century.” Translated by Zarei Zavaraki
and Safaei Movahed (2005), Tehran: Olum va Fonun Publications.
[4] Delavar, Ali et al. (2005). Quantitative and qualitative research methods,Tehran: Samt
Publication, Second edition.
[5] Tbachinck,B.G.fidell,L.S.(2001).Using multivariaten statistics. Boston:allyn&bacon.(4thed).
[6] Delavar, Ali, Kooshki, Sh (2013). Mixed research method, Tehran: Virayesh Publication.
[7] Saba,F.(2003).Distance education theory,methodologyand epistemology: a pragmatic
paramatic paradigm. In M.G.Moore &W.G.Anderson(Eds).Handboo; of distance education.
Mahwah, NJ:Lawrence Erlbaum Associates.
[8] Pasha Sharifi, Hasan, Sharifi, Nastaran (2010) Research Methods in Behavioral Sciences,
Tehran: Sokhan Publication.
[9] Zamanpour, Enayat, Mirzabeigi, Mohammad Ali (2009). Examining the effective factors on
the educational performance of e-learners in higher education: Presenting a success model
based on learners’ viewpoints, Curriculum studies, No. 15, Winter 2009.
[10] Razavi, Seyyed Abbas (2007), “New issues in educational technology”, Ahwaz, Shahid
Chamran University