In collaboration with Payame Noor University and Iranian Electronic Learning Association

Document Type : scientific-research

Authors

1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz

2 MA student of history and philosophy of education, Department of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz

3 Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz

10.30473/idej.2023.68834.1169

Abstract

The purpose of this research is to know the lived experience of Ahvaz city teachers in teaching bilingual students and it was done by phenomenological method. The research community includes all primary school teachers in Ahvaz. Sampling was done in a purposeful way and all the samples were chosen voluntarily from among the teachers who dealt with bilingual students. The sample size depended on data saturation, which finally included 21 people. The data collection method is a semi-structured interview. After collecting the data, it was coded and analyzed. Analyzes have been done using thematic analysis. After analyzing the experiences of participating teachers, the findings include 6 main themes and 13 sub-themes. The main themes are: non-native language, inconsistency between the language of the teacher and the learner, learner's disability and teacher's fatigue, love to teaching, communication, local language, methods. The result of the research shows that establishing a friendly relationship with children, involving students and their parents in their children's educational affairs, using educational aids suitable for the local and environmental conditions of bilingual students are more effective in their education. Also, teachers of bilingual schools should participate in classes and workshops that provide the correct methods of interaction with bilingual students and relative familiarity with their language and culture.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

بررسی تجربه آموزگاران از آموزش به دانش آموزان دو زبانه (مطالعه ی پدیدارشناختی)

Author [Persian]

  • پروانه ولوی 1

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

Abstract [Persian]

هدف این پژوهش شناخت تجربه زیسته آموزگاران شهر اهواز از آموزش به دانش‌آموزان دو زبانه است وبا روش پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه آموزگاران آموزش و پرورش دوره ابتدایی شهر اهواز می شود. نمونه‌گیری به روش هدفمند صورت گرفت و کلیه نمونه‌ها به صورت داوطلبانه از بین آموزگارانی که با دانش آموزان دو زبانه سروکار داشتند، انتخاب شدند. حجم نمونه، وابسته به اشباع داده‌ها بوده است که در نهایت شامل 21 نفر می شود. روش گردآوری داده‌ها به‌صورت مصاحبه نیمه‌ساختارمند است. اطلاعات پس از گردآوری، کدگزاری و تحلیل شد. تحلیل‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل مضمونی انجام شده است. یافته‌ها پس از تحلیل تجربیات آموزگاران مشارکت کننده، شامل 6 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی می‌شود. مضامین اصلی عبارتند اند از: زبان غیر مادری، ناهماهنگی زبان آموزگار و متعلم، ناتوانی فراگیرنده و خستگی آموزگار ، عشق به آموزش و تدریس، ارتباط، زبان محلی و شیوه‌ها. نتیجه پژوهش نشان می دهد که برقراری رابطه دوستانه با کودکان، مشارکت دادن دانش آموزان و والدین آنها در امور آموزشی فرزندانشان، استفاده از وسایل کمک آموزشی متناسب با شرایط محلی و محیطی دانش آموزان دو زبانه در آموزش آنها موثرتر است. همچنین معلمان مدارس دو زبانه باید در کلاسها و کارگاه های آموزشی که روش ها و شیوه های تعامل صحیح با دانش‌آموزان دو زبانه و آشنایی نسبی با زبان و فرهنگ آنها را فراهم می کند، شرکت کنند

Keywords [Persian]

  • آموزش
  • دانش‌آموز دو زبانه
  • دو زبانگی
  • تجربه زیسته
  • References

    • Kamali, Behnaz (1999). The results of bilingual education in the second grade students of primary schools in Tehran, Zanjan, Islamic Azad University Publications.
    • Vahedi, Shahram (2011). Bilingual educational approaches and strategies and its cognitive, emotional and social consequences. Proceedings of Bilingualism and Education Conference: Challenges, Prospects and Solutions. Tehran, Social Studies Research Institute Publications.
    • Kazemi, Mohammadreza. (2007), investigating the effect of a one-month bilingual preparation program on language learning and Persian lessons of elementary school students in the bilingual areas of Ahvaz and Ramhormoz cities. Thesis (master's degree), Allameh Tabatabai University.
    • Maroufi, Yahya; Mohammadinia, Ismail (2013). Bilingualism and its relationship with critical thinking skills. Educational Innovations: Spring 2012, Volume 12, Number 45, pp: 45-60.
    • Arbabi, Sarah; Sharifi, Shahla; Mashhadhi, Ali (2013). The effect of bilingualism on cognition: a case study of Azeri-Persian bilinguals. Journal of Linguistic Research in Foreign Languages (Foreign Language Research), Spring and Summer 2013, Volume 3, Number 1, pp: 1-18.
    • Larrotta, Claren& Y sabel Ramirez (2009). Literacy benefits for Latena/o Parents engaged in a spanish literacy Project. Journal of adolescent & adult literacy vol. 52, Iss.7;pg. 621.10ppgs.
    • Sharif, Mustafa; Nowrozi, Reza Ali; Mousavizadeh, Mir Mohammad (2012). Feasibility of bilingual lesson planning in primary education, a case study of East and West Azerbaijan provinces. Curriculum Research Quarterly, Term 2, Number 2.
    • Shukurova, maria (2009). bilingualism and bilingual education in iceland, sigillum universitals islandiae. Available in: http://language.ws/icelandic/bilingualism-bilingual-education-iceland-study-importance-
    • Assare et al (2013). The effect of preschool education on the academic achievement and social adjustment of first bilingual elementary school students. Teaching and learning research. Volume 20, Number 3, Autumn and Winter 2013. Pages: 303 to 312.
    • Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (1999). Qualitative research in nursing: advancing the humanistic imperative (2nd ed.) Philadelphia: Lippincott

    Van manen, m. (1997). Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy (2nd ed). London, ontario, canada: althouse press.

    • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Usingthematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.