نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 مربی داشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
2 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
یکی از مسائل مهم و اساسی در حوزه تعلیم و تربیت موضوع معرفت است. معرفت شناسی لازمه فلسفه تعلیم و تربیت است. مسائل معرفتی در قلب فرایند تربیت قرار دارند (بهشتی، 1377). در حال حاضر در نظام تعلیم و تربیت توجه به منبع کسب معرفت و تشخیص ملاک حقیقت از امور غیر حقیقی (خطا) بیش از گذشته احساس می شود. در واقع معرفت شناسی به ایجاد بستری فلسفی میپردازد که در قالب آن مشخص می شود چه انواعی از دانش امکان حصول دارد و اینکه چگونه میتوان مطمئن شد آنها برای ورود به زندگی انسانها و آشنایی با الگوهای اجتماعی،مناسب و درست هستند (رضایی، پاک سرشت،1387 و بلیکی، ترجمه حسنی و همکاران،1392)؛ از این رو معرفت شناسی به عنوان پایه هر گونه دانایی همواره با مفهوم یادگیری گره خورده و مورد توجه متخصصان نظام آموزش و پرورش در جهان است. آموزش و یادگیری از دور یکی از مهمترین جایگزین های آموزش حضوری و سنتی و از عوامل کلیدی توسعه در آموزش عالی محسوب می شود، چراکه به فراگیران اجازه می دهد در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه مهارت شناختی و کارکردی خود را ارتقا بخشیده و برای حضور در محیط اجتماعی و شغلی آماده شوند. در نسل سوم آموزش از راه دور به واسطه حضور رویکرد سازنده گرایی آموزش با هدف خلق فرصت هایی برای فراگیران به منظور ایجاد و بازسازی دانش از طریق بحث و بررسی محتوا یا برنامه های درسی مساله محور بسط و گسترش یافت (نجفی،1391). روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی و ابزار جمع آوری اطلاعات، مطالعه اسناد بوده است. گردآوری اطلاعات اسنادی، شامل شناسایی، مطالعه، طبقه بندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و جمع بندی اطلاعات درخصوص معرفت شناسی بوده و سپس دلالتهای تربیتی آن در نسل سوم آموزش از راه دور مورد توجه قرار گرفت. نتایج نشان داد از آنجا که نسل های چهارم و پنجم از نظر زیربنای اندیشه مرهون فلسفه حاکم بر نسل سوم هستند شناخت و واکاوی هر چه دقیقتر دلالتهای یادگیری سازنده گرایی و درک مولفه ها و ابعاد شناختی حاکم بر معرفت شناسی این نسل از اهمیت شایان توجهی برخوردار است.
موضوعات