با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
دوره 5 (1402)
دوره 4 (1401)
دوره 3 (1400)
دوره 2 (1398)
دوره 1 (1397)

                       اطلاعات آماری نشریه

تعداد دوره‌ها 6
تعداد شماره‌ها 13
تعداد مشاهده مقاله 44,616
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 38,175
نسبت مشاهده بر مقاله 359.81
نسبت دریافت فایل بر مقاله 307.86
تعداد مقالات ارسال شده 208
تعداد مقالات پذیرفته شده 107
درصد پذیرش 51
زمان پذیرش (روز) 267
تعداد پایگاه های نمایه شده 4
تعداد داوران 59

« فصلنامه ایرانی آموزش از دور » نشریه‌ای است با رویکرد علمی که با رسالت توسعه دانش و انتشار نتایج تحقیقات حاصل از پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در موضوعات مختلف مربوط به توسعه نظام آموزش از دور در آموزش عالی را به‌صورت.. فصلنامه با صاحب‌امتیازی دانشگاه پیام نور منتشر می‌کند. سایر اطلاعات این نشریه به شرح زیر می‌باشد:

  • فصلنامه ایرانی آموزش از دور با همکاری مشترک انجمن یادگیری الکترونیکی ایران ( یادا) در قالب تفاهم‌نامه همکاری منتشر می‌شود.
  • فلودیاگرام مراحل داوری و پذیرش مقاله در قسمت فرایند پذیرش مقالات شرح داده شده‌است.
  • حقوق معنوی: کلیه حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده است؛
  • این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.
  • نوع نشریه: نشریه علمی
  • نوع مقالات علمی قابل انتشار: پژوهشی، مروری، ترویجی، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر و مفهومی
  • شیوه انتشار: الکترونیکی و چاپی
  • توالی انتشار: فصلنامه
  • زبان نشریه: انگلیسی و علاوه بر آن چکیده و منابع مقالات به فارسی
  • متوسط زمان داوری مقالات: 6 هفته
  • سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون Ithenticate استفاده می‌شود.
  • نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات
  • کشور محل انتشار: ایران
  • حوزه فعالیت تخصصی: همه مباحث مؤثر و مرتبط با حوزه فصلنامه ایرانی آموزش از دور
  • شروع انتشار:  تیر ۱۳۹۷
  • هزینه بررسی و پذیرش مقاله: در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال)
  • نوع داوری: فرایند داوری تخصصی به‌صورت داوری بسته و دوسو ناشناس و حداقل دو داور و یک داور تطبیقی
  • بازه زمانی بررسی اولیه: یک هفته کاری
  • شماره و تاریخ مجوز هیات نظارت بر مطبوعات (وزارت ارشاد): شماره : ۷۹۴۲۰ تاریخ 1396/02/18
  • ایمیل نشریه: ide.journal@pnu.ac.ir

در صورت وجود هرگونه سؤال، برای نشریه ایمیل ارسال فرمائید. به ایمیل شما ظرف مدت 48 ساعت کاری پاسخ داده خواهد شد.

علمی-پژوهشی آموزش از دور
طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش ترکیبی سازمان های آموزشی درراستای اهداف برنامه سیپا (مطالعه موردی : تالاب های بین المللی استان سیستان و بلوچستان)

سمانه دلیربوستانسرایی؛ مهدیه رضایی؛ مریم لاریجانی؛ سیدمحمد شبیری

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 1-20

https://doi.org/10.30473/idej.2024.67753.1155

چکیده
  هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش‌ترکیبی سازمان‌های آموزشی برنامه‌ سیپاجهت حفاظت از تالابهای بین المللی منطقه سیستان و بلوچستان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعه‌ای و از نظر روش آمیخته کیفی-کمی با رویکرد اکتشافی است. در بخش کیفی با تلفیق مدل یادگیری ترکیبی آی بی ام و اجزای برنامه سیپا، مؤلفه‌های اصلی الگو ‌استخراج ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
رابطه یادگیری خودراهبر ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی با برنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور

مهران فرج الهی؛ سیمین نقش

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 21-26

https://doi.org/10.30473/idej.2024.31880.1007

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
ارائه مدل علّی پیش بینی حضور اجتماعی براساس حضور شناختی(با واسطه گری جویادگیری برخط) دانشجویان دوره های برخط دانشگاه پیام نور: کاربرد تحلیل مسیر

مجید ربانی؛ حسین حافظی؛ محمود اکرامی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 27-43

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66274.1132

چکیده
  مفهوم حضور‌اجتماعی بعنوان توانایی فراگیران برای شناسایی جامعه یادگیری، داشتن حس تعلق پذیری به جامعه و برقراری ارتباط هدفمند در یک جامعه یادگیری تعریف می شود. دلیل تاکید بر حضور‌اجتماعی یادگیری برخط این است که متخصصان یادگیری برخط و مجازی معتقدند سازنده گرایی اجتماعی عامل مهمی برای ارتقای ارتباطات بین فردی و کیفیت یادگیری است. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
آموزش از راه دور ایرانی (IDEJ): تجزیه و تحلیل محتوایی

رباب رحمتی؛ امیر کریمی؛ محمود میدانی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 54-67

https://doi.org/10.30473/idej.2024.69315.1175

چکیده
  مجله آموزش از راه دور ایرانیان (IDEJ) یکی از مهم ترین مجلات آموزش الکترونیکی است که مقالاتی در زمینه آموزش از راه دور منتشر می کند. این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل محتوا و استنادات مقالات IDEJ انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و استناد با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد که 81 مقاله در 10 شماره این فصلنامه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی و طبقه بندی چالش های حیاتی آموزش الکترونیکی با رویکردی سیستماتیک در دانشگاه تهران

فاطمه نارنجی ثانی؛ محمدرضا کرامتی؛ الناز میرشاه ولد؛ اوا تقوی فرد؛ محمد لهراسبی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 68-81

https://doi.org/10.30473/idej.2024.70067.1185

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی چالش های حیاتی آموزش الکترونیکی در موسسات آموزش عالی می باشد. داده های این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش توصیفی پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد، سپس یافته ها با روش 7 مرحله ای کولایزی (1978) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حوزه پژوهش شامل 12 خبره دانشگاهی در آموزش الکترونیکی دانشگاه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی رابطه بین مؤلفه‌های آموزش مبتنی بر وب در دوران همه‌گیری کووید-19 و اضطراب معلمان مدارس ابتدایی: مطالعه موردی شهرستان آمل

مریم رجبیان ده زیره؛ رحیم مرادی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 82-94

https://doi.org/10.30473/idej.2024.70279.1180

چکیده
  یادگیری الکترونیکی به طور گسترده‌ای در نظام آموزشی در طول دوران کرونا با هدف بهبود تضمین کیفیت آموزش مورد استفاده قرار گرفت. این پاندمی تأثیر قابل توجهی بر آموزش داشته و معلمان را مجبور به استفاده سریع از ابزارهای آموزش مبتنی بر وب کرده است. این امر علاوه بر مزایا و تاثیرات مثبت، چالش‌های جدیدی نیز ایجاد کرده که می‌تواند منجر به ...  بیشتر

یادگیری ترکیبی در آموزش از دور: مطالعه تطبیقی چند دانشگاه منتخب

فرهاد سراجی

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 9-24

چکیده
  دف این پژوهش بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی است. یادگیری ترکیبی به عنوان موج سوم محیط‌های یادگیری، بعد از محیط‌های حضوری و الکترونیکی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی مرسوم شده است که هدف عمده آن بهبود کیفیت یادگیری، بسط دامنه پوشش و کاهش هزینه‌هاست. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مطالعه تطبیقی ...  بیشتر

روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده ادراک شده و سودمندی ادراک شده با پذیرش الکترونیکی در اساتید دانشگاه

سمانه ابراهیمی؛ مهدی معینی کیا؛ عادل زاده بابلان

دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، ، صفحه 45-50

چکیده
  امروزه، پیشرفت تکنولوژیکی سریع، وابستگی جامعه به فناوری اطلاعات را افزایش داده است. یکی از انواع تکنولوژی، یادگیری آنلاین است که یکی از چالش های موسسات آموزش عالی است. هدف از این مطالعه بررسی روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با پذیرش یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و در دانشگاه ...  بیشتر

بررسی مولفه های طراحی محیط های آموزش الکترونیکی در آموزش عالی و ارائه چارچوب طراحی آموزشی

یوسف مهدوی نسب؛ اسماعیل سعدی پور؛ مهسا مرادی

دوره 1، شماره 4 ، فروردین 1398، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/idej.2019.6123

چکیده
  طراحی آموزشی نقش کلیدی در اثربخشی دوره های آموزشی مختلف دارد و پژوهش ها نشان می دهند طراحی آموزشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی نیز محسوب می شود؛ با این وجود در طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد دوره های آموزشی فاقد کیفیت ...  بیشتر

سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای مدرسان زبان انگلیسی: طراحی و اعتبار سنجی یک مقیاس سنجش

حسن سلیمانی؛ مریم روحانی راوری؛ منوچهر جعفری گهر

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 43-54

چکیده
  موفقیت برنامه های آموزشی از راه دور نیازمند مدرسانی است که دارای سطوح مختلفی از سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای هستند. به دلیل فرصت های مهمی که تکنولوژی پیشرفته برای بهبود آموزش زبان فراهم کرده استٍ، سواد رایانه معلمان به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای 255 مدرس زبان ...  بیشتر

فراتحلیلی بر رویکرد یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری

حسین نجفی؛ مژگان حیدری

دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، ، صفحه 39-48

چکیده
  هدف اصلی پژوهش، فراتحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری بود. یادگیری ترکیبی، تبیین کننده نسل سوم نظام آموزش از دور؛ یعنی تلفیق نقاط قوت دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی است. برای انجام تحقیق، از روش شناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازه اثر رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تبیین عوامل اثرکذار بر توسعه آموزش ترکیبی در زمینه آموزش عالی (مورد مطالعه : دانشگاه پیام نور استان تهران)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1398

https://doi.org/10.30473/idej.2020.51139.1061

چکیده
  صورت گرفته است.روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش های گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 360 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران بوده است. پس از تعیین حجم نمونه آماری(186) با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی نمونه گیری صورت گرفته است. پس از مطالعه یافته های تحقیقاتی معاصر عوامل ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تاثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد

مهدیه مهدی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1402

https://doi.org/10.30473/idej.2023.10175

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی در نظام آموزش از دور بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد در سال تحصیلی96-95 بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول در شهرستان گناباد بود، ...  بیشتر

دسترسی رایگان

نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات

مشابهت یابی

سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون Ithenticate استفاده می‌شود.

Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC-BY 4.0).

DOI

ابر واژگان