با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم مهندسی، پردیس فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استادیار، دانشکده علوم مهندسی، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

در طول همه گیری COVID-19، جلسات کلاس های حضوری در سیستم های آموزشی به دلیل توصیه های مختلف دولت ها به حالت تعلیق درآمده است. برای ادامه آموزش و یادگیری، دانشگاه ها به یادگیری آنلاین روی آورده اند. در دو سال گذشته، پیاده‌سازی آموزش آنلاین، علی‌رغم فوایدی که برای آموزش عالی داشته، دارای معایبی بوده و دانشجویان با چالش‌های مختلفی روبرو بوده‌اند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی ادراکات و نظرات دانشجویان کارشناسی مهندسی دانشگاه تهران در مورد چالش‌های موجود و پیشنهادات آنان برای کارآمدتر کردن یادگیری آنلاین در آموزش مهندسی است. این تحقیق با استفاده از مدل ترکیبی انجام شده است. یک مدل تحقیق مفهومی طراحی شد که عناصر اصلی یادگیری آنلاین مؤثر را در سه دسته یادگیرندگان، مربیان و محتوا دسته بندی کرد و سپس بر اساس این مدل مفهومی، پرسشنامه ای شامل لیکرت و سؤالات باز برای تعیین چالش های پیش رو تهیه شد. دانشجویان مهندسی در یادگیری آنلاین در عصر کرونا. با توزیع این پرسشنامه در بین دانشجویان ورودی مهندسی دانشگاه تهران در سال‌های 1398 و 1399 و تجزیه و تحلیل داده‌های کمی و کیفی، به دو سؤال "چالش‌های دانشجویان مهندسی در یادگیری آنلاین در دوران کرونا چه بوده است؟" و "کیفیت آموزش آنلاین مهندسی در دوران شیوع کرونا چگونه بوده است؟"، پاسخ داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش تحلیل موضوعی و با استفاده از MAXQDA کدگذاری و دسته بندی شدند و فراوانی هر دسته و کد تعیین شد. داده‌های کمی نیز با روش‌های تحلیل آماری شامل آمار توصیفی و آزمون t گروه‌های مستقل در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سپس دو مجموعه از یافته‌های حاصل از داده‌های کمی و کیفی خلاصه و ترکیب شدند. بر اساس نتایج، چالش‌های دانش‌آموزان در طول همه‌گیری به پنج گروه طبقه‌بندی شدند: چالش‌های شخصی، تعامل اجتماعی محدود، مشکلات فناوری، مسائل ارزیابی، و نگرانی‌ها در مورد محتوا و روش‌های تدریس. بازخورد دانش‌آموزان ابزار مهمی در ارزیابی کیفیت دوره‌های آنلاین است، اما نظرات و نظرات سایر ذینفعان نیز باید در تحقیقات آتی مورد مطالعه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

Abou-Khalil, V., Helou, S., Khalifé, E., Chen, M. A., Majumdar, R., & Ogata, H. (2021). Emergency online learning in low-resource settings: Effective student engagement strategies. Education Sciences, 11(1). https://doi.org/10.3390/educsci11010024
Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 1(2). https://doi.org/10.33902/jpsp.2020261309
Affouneh, S., Salha, S., & Khlaif, Z. N. (2020). Designing Quality E-Learning Environments for Emergency Remote Teaching in Coronavirus Crisis. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 11(2).
Angelova, M. (2020). Students’ Attitudes to the Online University Course of Management in the Context of COVID-19. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4). https://doi.org/10.46328/ijtes.v4i4.111
Bao, W. (2020). COVID ‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University . Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2). https://doi.org/10.1002/hbe2.191
Bazargan, Abbas (2020). Introduction to Qualitative and Mixed Research Methods: Common Approaches in Behavioral Sciences. Fourth Edition. (Eleventh edition). Tehran: Meeting.
Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2. https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001
Bhusal, S., & Rimal, S. (2020a). Challenges and Possibilities of Online Education in a Developing Country with Special Focus on Nepal. June.
Bhusal, S., & Rimal, S. (2020b). Challenges of Online Learning in Nepal. June.
Bidwell, L. M., Boyle, K., Virginia, B., Lee, A., Bidwell, M., & Boyle, D. (2020). Pedagogy in a pandemic: Emergency remote teaching during COVID-19. Virginia Social Science Journal, 54.
Bozkurt, A., & Sharma, Ramesh, C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1).
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2). https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Chen, T., Peng, L., Yin, X., Rong, J., Yang, J., & Cong, G. (2020). Analysis of User Satisfaction with Online Education Platforms in China during the COVID-19 Pandemic. Healthcare, 8(3). https://doi.org/10.3390/healthcare8030200
Creswell, W. J., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative adn Mixed Methods Approaches. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1). https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Dumford, A. D., & Miller, A. L. (2018). Online learning in higher education: exploring advantages and disadvantages for engagement. Journal of Computing in Higher Education, 30(3). https://doi.org/10.1007/s12528-018-9179-z
Ekmekci, E. (2017). The flipped writing classroom in Turkish EFL context: A comparative study on a new model. Turkish Online Journal of Distance Education, 18(2). https://doi.org/10.17718/tojde.306566
Ghazal, S., Samsudin, Z., & Al-Dowah, H. (2015). Students’ perception of Synchronous courses using Skype-based video conferencing. Indian Journal of Science and Technology, 8(30). https://doi.org/10.17485/ijst/2015/v8i1/84021
Heri Suryaman, Kusnan, & Husni Mubarok. (2020). Profile of Online Learning in Building Engineering Education Study Program During the COVID-19 Pandemic. In IJORER : International Journal of Recent Educational Research (Vol. 1, Issue 2, pp. 63–77). https://doi.org/10.46245/ijorer.v1i2.42
Hernández, S. I. R. (2021). COVID-19 implications of change on higher education course design A mixed method approach (Dissertation). http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-199752
Hofer, S. I., Nistor, N., & Scheibenzuber, C. (2021). Online teaching and learning in higher education: Lessons learned in crisis situations. Computers in Human Behavior, 121. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106789
Kebritchi, M., & Santiague, L. (2017). Issues and Challenges for Teaching Successful Online Courses in Higher Education: A Literature Review Social Media and Cultural Competency View project Technology and Culture View project. Article in Journal of Educational Technology Systems, 46(1).
Kedraka, K., & Kaltsidis, C. (2020). EFFECTS OF THE COVID-19 PANDEMIC ON UNIVERSITY PEDAGOGY: STUDENTS’ EXPERIENCES AND CONSIDERATIONS. European Journal of Education Studies, 7(8). https://doi.org/10.46827/ejes.v7i8.3176
Korkmaz, G., & Toraman, Ç. (2020). Are We Ready for the Post-COVID-19 Educational Practice? An Investigation into What Educators Think as to Online Learning. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4). https://doi.org/10.46328/ijtes.v4i4.110
McKenna, K. (2018). The Online Classroom: A Thorough Depiction of Distance Learning Spaces. Journal of Continuing Higher Education, 66(1). https://doi.org/10.1080/07377363.2018.1415633
Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
Müller, A. M., Goh, C., Lim, L. Z., & Gao, X. (2021). Covid-19 emergency elearning and beyond: Experiences and perspectives of university educators. Education Sciences, 11(1). https://doi.org/10.3390/educsci11010019
Oliveira, M. M. S. de, Penedo, A. S. T., & Pereira, V. S. (2018). Distance education: advantages and disadvantages of the point of view of education and society. Dialogia, 29. https://doi.org/10.5585/dialogia.n29.7661
 
 
Olt, P. A. (2018). Virtually There: Distant Freshmen Blended in Classes through Synchronous Online Education. Innovative Higher Education, 43(5). https://doi.org/10.1007/s10755-018-9437-z
Pace, C., Pettit, S., & Barker, K. (2020). Best Practices in Middle Level Quaranteaching: Strategies, Tips and Resources Amidst COVID-19. Becoming: Journal of the Georgia Middle School Association, 31(1). https://doi.org/10.20429/becoming.2020.310102
Paudel, P. (2020). Online Education: Benefits, Challenges and Strategies During and After COVID-19 in Higher Education. International Journal on Studies in Education, 3(2). https://doi.org/10.46328/ijonse.32
Pazos, A. J. B., Ruiz, B. C., & Pérez, B. M. (2020). Digital transformation of university teaching in communication during the covid-19 emergency in spain: An approach from students’ perspective. Revista Latina de Comunicacion Social, 2020(78). https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1477
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education, 2(3). https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
Schlesselman, L. S. (2020). Perspective from a teaching and learning center during emergency remote teaching. American Journal of Pharmaceutical Education, 84(8). https://doi.org/10.5688/ajpe8142
The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning | EDUCAUSE. (n.d.). Retrieved May 8, 2022, from https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Toquero, C. M. (2020). Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVID-19 Pandemic: The Philippine Context. Pedagogical Research, 5(4). https://doi.org/10.29333/pr/7947
Tümen Akyıldız, S. (2020). College Students’ Views on the Pandemic Distance Education: A Focus Group Discussion. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4). https://doi.org/10.46328/ijtes.v4i4.150
(2020). COVID‐19 educational disruption and response. 2020. UNESCO. Https://En.Unesco.Org/Covid19/Educationresponse,.
Vielma, K., & Brey, E. M. (2021). Using Evaluative Data to Assess Virtual Learning Experiences for Students During COVID-19. Biomedical Engineering Education, 1(1). https://doi.org/10.1007/s43683-020-00027-8
Yılmaz İnce, E., Kabul, A., & Diler, İ. (2020). Distance Education in Higher Education in the COVID-19 Pandemic Process: A Case of Isparta Applied Sciences University. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4). https://doi.org/10.46328/ijtes.v4i4.112.