با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

آموزش الکترونیکی ابزار مهمی در آموزش عالی در عصر دیجیتال است و منجر به ایجاد محیط یادگیری مبتنی بر یادگیرنده، انعطاف پذیری در روش های یادگیری و ایجاد تغییراتی در فرآیند آموزش و یادگیری در نظام آموزش عالی شده است. این تغییرات منجر به چالش هایی مانند افزایش یا کاهش عملکرد تحصیلی شد. بنابراین هدف این پژوهش، تحلیل رابطه بین کیفیت سیستم آموزش الکترونیکی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. نوع پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه کاشان (6473=N) بود که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 236 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت سیستم آموزش الکترونیکی شامل 47 گویه بسته پاسخی استفاده شد. برای تعیین عملکرد تحصیلی از میانگین چهار ترم تحصیلی منتهی به دوره همه گیری کرونا استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها نشان داد که میانگین تمامی مولفه های سیستم آموزش الکترونیکی به جز کیفیت ارزشیابی (95/0±90/2) بالاتر از نقطه برش 3 است. میانگین عملکرد تحصیلی دانشجویان (58/1±45/16) بالاتر از میانگین 10 است. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کیفیت سیستم آموزش الکترونیکی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین ضرایب رگرسیون نشان داد که از بین مؤلفه‌ها، تنها مؤلفه کیفیت برگزاری کلاس (بتا=0.23 و P=0.015) می‌تواند عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند.

کلیدواژه‌ها

Adnan, M., & Anwar K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: students' perspectives, Online Submission, 2(1): 45-51.
Aghamalai, T; Zare, S. & Abedini, S. (2008). The gap in the quality of educational services from the perspective of students in the University of Hormozgan Medical Sciences, Strides in Development of Medical Education, 3 (2): 85-87. (In Persian).
Alizadeh N. & Rezaei M. (2020). The mediating role of individual learning in the relationship between e learning and academic achievement (case study: students at Islamic Azad University of Mahmoodabad Branch). Journal of Cultural Management, 13(46): 97-114. (In Persian).
Akbari, M., Javadi, N. & Danesh, M. (2022). Factors affecting students' continued intention to use e-learning systems. Technology of Education Journal (TEJ), 16(3): 483-498. (In Persian).
Badali, M., Shafieifar, N., & Bakhtyarizadeh, Z. (2021). Problem-based e-learning on the level of learning and academic motivation of medical students in coronary conditions. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 64(1): 25-33. (In Persian).
Daeei Zadeh, H., Hossein Zadeh, B. & Qaznavi, M. (2010). The study of role of ICT on academic performance in students at secondary course, Educational Leadership & Administration, 4(4): 81-97.
Farajollahi, M., Pahlavaninezhad, D., Kazemi, M. & Shobeiri, M. (2013). Study of the effect of quality (information-education-technical-services) on the level of learner satisfaction in the e-learning system, Journal of Educational Planning Studies, 1(2): 113-129. (In Persian).
Fatani, T. H. (2020). Student satisfaction with videoconferencing teaching quality during the COVID-19 pandemic, BMC Medical Education, 20: 396.
Hill, Y., Lomas, L. & MacGregor, J. (2003). Students' perceptions of quality in higher education. Quality Assurance Educ, 11(1): 15-20.
Ibrahim, O. (2015). Suggested model for e-learning quality service. Journal of Business Management & Social Sciences Research, 4(1): 54-58.
Khorasani, A., Panahi, M. & Ghanbari, R. (2022). Evaluation of university services quality: perspectives of international students in Iran. IRPHE. 27 (4): 55-82 (In Persian).
Keshavarz, M., Rahimi, M. & Esmaeili, Z. (2013). The effect of e-learning on the academic development of University Students. JMS. 1 (2): 13-21. (In Persian).
Levy, Y. (2007). Comparing dropouts and persistence in e-learning courses. Computers & Education, 48(2): 185-204.
Lim, P. C. & Tang, N. K. (2000). A study of patients' expectations and satisfaction in Singapore hospitals. Int J Health Care Qual Assur Inc Leadership Health Serv, 13(6-7): 290-9.
Maggio, L. A., Daley, B. J., Pratt, D, D., & Torre, D. M. (2018). Honoring them self in the transition to online teaching. Academic Medic Line, 93 (8): 1129-1134.
Maghsoudi, M., Safaee, F. & Hashemi, A. (2022). The quality of virtual learning at Farhangian Teacher Education University of Markazi Province during the Corona Epidemic from the trainees and trainers' perspectives. Technology of Education Journal (TEJ), 16(3): 525-538. (In Persian).
Mayadas, A. F., Bourne, J., & Bacsich, P. (2009). Online education today. Science, 323 (5910): 85-89.
Raja Irfan, S., Naeem, A., Waseem, B., Muhammad, S. (2014). Impact of distance education on student performance: A case of Allama Iqbal Open University, Middle-East Journal of Scientific Research, 21 (3): 472-476.
Sarboland, Kh. (2019). Evaluation of E-learning methods on satisfaction of graduate students of the Islamic Azad University units of Northwest of Iran, Technology of Education Journal (TEJ), 14 (1): 63-74. (In Persian).
Shahhoseini, M., Narenji Thani, F., Ebadi, R. & Roodbari, H. (2015). Service quality evaluation of teaching-learning system in higher education. Journal of Academic Librarianship and Information Research, 49(2): 277-303. (In Persian).
Sugant, R. (2014). A framework for measuring service quality of e-learning services. Proceedings of the 3rd International Conference on Global Business, Economics, Finance and Social Sciences, (GB14Mumbai Conference) Mumbai, India. 19-21.
Torres Martín, C., Acal, C., El Honrani, M., & Mingorance Estrada, Á. C. (2021). Impact on the virtual learning environment due to COVID-19, Sustainability, 13(2): 582.
Wang, Y. S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information and Management, 41(1): 75-86.
Venkataraman, S. & Sivakumar, S. (2015). Engaging students in group based learning through e-learning techniques in Higher Education System. International Journal of Emerging Trends in Science and Technology, 2(01):112-119.