با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه پیام نور تهران

2 دانشگاه آزاد اصفهان

10.30473/idej.2024.31880.1007

چکیده

این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس پسرانه هوشمند دوره متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1395 بالغ بر 550 نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده که بطور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 225 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. ابزارپژوهش پرسشنامه های محقق ساخته برنامه های درسی کارآفرین درآموزش از دور ، انگیزه تحصیلی و یادگیری خودراهبروفناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. برای تأمین روایی پرسشنامه ها به لحاظ محتوا از نظر ده تن از اساتید و متخصصین مربوطه استفاده شد و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ‌93/0=α محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (v.21) SPSSبه صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی(روش همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین درآموزش از دور دارای رابطه مثبت ومعناداری است .همچنین نتایج نشان داد که هر سه متغیر یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و انگیزه تحصیلی برای ایجاد برنامه درسی کارآفرین دارای اهمیت می باشد. انگیزه تحصیلی با میزان بتای 43/. دارای بیشترین اهمیت و فناوری اطلاعات با بتای 23/. دارای کم ترین اهمیت بود.

کلیدواژه‌ها

  • References

    • Khazaei, K. & Ashorzadeh, K., 2012. Relationship between ICT skills and self-directed components in learning of higher education students. ICT in educational Sciences, p.47
    • Seif, A. (2008). Learning Psychology. Samt Press. Tehran
    • Arefi, M. Fathi Vajargah, K., Nassaj, S. (2010). Investigating efficacy of entrepreneurship curriculum of job branch among high school students. Quarterly Journal of Occupational and Organizational Counseling. 2, 78:4 (47)
    • Kavoosian, J., Farahani, M.T., Hooman, A., Kadivar, P., Shahr Aray, M. Farzad, V. (2007). Study of effective factors on educational motivation of boy and girl high school students. Journal of Psychology of Tabriz University. 2, 8
    • Nazari, M., Yosefi, A. Gordan Shekan, M. (2010). A review of self-directed learning development. Iranian Journal of Medical Education, Special Issue on the Development of Education. 5, 10
    • Chau, M. and Chen, H. (2008)."A Machine Learning Approach to Web Page Filtering Using Content and Structure Analysis," Decision Support Systems (DSS), 44(2), 482-494, 2008.
    • Gold, Larry; Maitland, Christine (2011). Phipps, Ronald A.; Merisotis, Jamie P., eds. What's the difference? A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. Washington, DC: Institute for Higher Education Policy. Retrieved 23 January 2011.
    • Kafai, Y. & Resnick, M. (Eds.) (1996). Constructionism inpractice: Designing, thinking and learning in a digitalworld. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
    • Kafai, Y.B. (2005). The classroom as living laboratory: design-based research for understanding, comparing, and evaluating learning science through design. Educational Technology, 45(1), 28-34.
    • Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004)."The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school". Personality and Individual Differences ,36, 277_293.
    • Shapley, P. (2000). On-line education to develop complex reasoning skills in organic chemistry. Journal of Asynchronous Learning Networks, 4(2). Retrieved December 8, 2003, from http://www.sloan-c.org/publications/ jaln/v4n2/index.asp
    • She, Hsiao-Ching. and Fisher, Darrell. (2002). “Teacher Communication Behavior and its Association Outcomes in Science in Taiwan”. Journal of Research in Science teaching, Vol 39, NO. 1, PP. 63-78.
    • Van Petegem, Karen; Aelterman, Antonia; Van Keer, Hilde; Rosseel, Yves. (2008). The Influence of Student Characteristics andInterpersonal Teacher Behaviour in the Classroom on Student's Wellbeing. Social Indicators Research, v85 n2 p279-291 Jan.
    • Wilson, R. (2008), “E-education in the UK”, Journal of Digital Information, Vol. 3 No. 4.pp107-115
    • Maynard, Sally (2006)."Can electronic textbooks help children to learn?", The electroniclibrary.Vol.23 No.1, pp.103-115.