با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
علمی-پژوهشی آموزش از دور
طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش ترکیبی سازمان های آموزشی درراستای اهداف برنامه سیپا (مطالعه موردی : تالاب های بین المللی استان سیستان و بلوچستان)

سمانه دلیربوستانسرایی؛ مهدیه رضایی؛ مریم لاریجانی؛ سیدمحمد شبیری

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 1-20

https://doi.org/10.30473/idej.2024.67753.1155

چکیده
  هدف این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش‌ترکیبی سازمان‌های آموزشی برنامه‌ سیپاجهت حفاظت از تالابهای بین المللی منطقه سیستان و بلوچستان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعه‌ای و از نظر روش آمیخته کیفی-کمی با رویکرد اکتشافی است. در بخش کیفی با تلفیق مدل یادگیری ترکیبی آی بی ام و اجزای برنامه سیپا، مؤلفه‌های اصلی الگو ‌استخراج ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
رابطه یادگیری خودراهبر ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی با برنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور

مهران فرج الهی؛ سیمین نقش

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 21-26

https://doi.org/10.30473/idej.2024.31880.1007

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
ارائه مدل علّی پیش بینی حضور اجتماعی براساس حضور شناختی(با واسطه گری جویادگیری برخط) دانشجویان دوره های برخط دانشگاه پیام نور: کاربرد تحلیل مسیر

مجید ربانی؛ حسین حافظی؛ محمود اکرامی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 27-43

https://doi.org/10.30473/idej.2023.66274.1132

چکیده
  مفهوم حضور‌اجتماعی بعنوان توانایی فراگیران برای شناسایی جامعه یادگیری، داشتن حس تعلق پذیری به جامعه و برقراری ارتباط هدفمند در یک جامعه یادگیری تعریف می شود. دلیل تاکید بر حضور‌اجتماعی یادگیری برخط این است که متخصصان یادگیری برخط و مجازی معتقدند سازنده گرایی اجتماعی عامل مهمی برای ارتقای ارتباطات بین فردی و کیفیت یادگیری است. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
آموزش از راه دور ایرانی (IDEJ): تجزیه و تحلیل محتوایی

رباب رحمتی؛ امیر کریمی؛ محمود میدانی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 54-67

https://doi.org/10.30473/idej.2024.69315.1175

چکیده
  مجله آموزش از راه دور ایرانیان (IDEJ) یکی از مهم ترین مجلات آموزش الکترونیکی است که مقالاتی در زمینه آموزش از راه دور منتشر می کند. این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل محتوا و استنادات مقالات IDEJ انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و استناد با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد که 81 مقاله در 10 شماره این فصلنامه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی و طبقه بندی چالش های حیاتی آموزش الکترونیکی با رویکردی سیستماتیک در دانشگاه تهران

فاطمه نارنجی ثانی؛ محمدرضا کرامتی؛ الناز میرشاه ولد؛ اوا تقوی فرد؛ محمد لهراسبی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 68-81

https://doi.org/10.30473/idej.2024.70067.1185

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی چالش های حیاتی آموزش الکترونیکی در موسسات آموزش عالی می باشد. داده های این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش توصیفی پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد، سپس یافته ها با روش 7 مرحله ای کولایزی (1978) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حوزه پژوهش شامل 12 خبره دانشگاهی در آموزش الکترونیکی دانشگاه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی رابطه بین مؤلفه‌های آموزش مبتنی بر وب در دوران همه‌گیری کووید-19 و اضطراب معلمان مدارس ابتدایی: مطالعه موردی شهرستان آمل

مریم رجبیان ده زیره؛ رحیم مرادی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 82-94

https://doi.org/10.30473/idej.2024.70279.1180

چکیده
  یادگیری الکترونیکی به طور گسترده‌ای در نظام آموزشی در طول دوران کرونا با هدف بهبود تضمین کیفیت آموزش مورد استفاده قرار گرفت. این پاندمی تأثیر قابل توجهی بر آموزش داشته و معلمان را مجبور به استفاده سریع از ابزارهای آموزش مبتنی بر وب کرده است. این امر علاوه بر مزایا و تاثیرات مثبت، چالش‌های جدیدی نیز ایجاد کرده که می‌تواند منجر به ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
استفاده از مدل معادلات ساختاری برای تحلیل چالش ها و مکانیسم های توانمندسازی مدرسان در آموزش فنی و حرفه ای ایران

زهرا اعتماد؛ سیامک نوری؛ علی خطیبی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 95-108

https://doi.org/10.30473/idej.2024.71415.1202

چکیده
  با توجه به اهمیت توانمندسازی مربیان آموزش و آموزش فنی و حرفه ای (TVET) در ایران، این مقاله به چالش ها و سازوکارهای موثر پرداخته است. به این ترتیب، با بررسی سایر مطالعات و جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه توسط مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای ایران، عوامل کلیدی چالش‌ها و مکانیسم‌ها شناسایی و با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. در مرحله بعد، همبستگی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تکامل فضاهای یادگیری: متاورس برای بسترهای آموزشی

محمد هادی زاهدی

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 109-125

https://doi.org/10.30473/idej.2024.71401.1201

چکیده
  امروزه پلتفرم های آموزشی آنلاین به عنوان ابزاری حیاتی برای انتقال دانش و مهارت به شیوه ای موثر و جذاب شناخته شده اند. ایجاد بستر آموزشی در متاورس یک فرصت استراتژیک برای ارائه خدمات آموزشی به جامعه جهانی و گسترده است. این پلتفرم آموزشی در متاورس قرار است فضایی چند بعدی و تعاملی را فراهم کند که به افراد امکان دسترسی به دوره های آموزشی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
در دسترس بودن و دسترسی به منابع آموزشی باز در مراکز آموزش از راه دور در ایالت اویو، نیجریه

آیوتوند فلاده؛ جوی ابوسید پتر

دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 126-136

https://doi.org/10.30473/idej.2024.70510.1182

چکیده
  ادغام فناوری ارتباطات اطلاعات (ICT) و منابع آموزشی باز (OER) موجی دگرگون کننده در آموزش جهانی ایجاد کرده است که هم مشارکت دانش آموزان و هم عملکرد تحصیلی را ارتقا می دهد. با وجود این گام‌های مثبت، چالش‌های پایدار مانند نابرابری‌های فناوری مبتنی بر جنسیت و عوامل اجتماعی همچنان رایج هستند. همه‌گیری COVID-19 به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و ...  بیشتر