با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت

2 دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران

3 استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تفرش، تفرش 39518-79611، ایران

10.30473/idej.2024.71415.1202

چکیده

با توجه به اهمیت توانمندسازی مربیان آموزش و آموزش فنی و حرفه ای (TVET) در ایران، این مقاله به چالش ها و سازوکارهای موثر پرداخته است. به این ترتیب، با بررسی سایر مطالعات و جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه توسط مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای ایران، عوامل کلیدی چالش‌ها و مکانیسم‌ها شناسایی و با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. در مرحله بعد، همبستگی و اثربخشی هر یک از عوامل شناسایی شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در SEM، آزمون ریشه استاندارد شده میانگین مربع باقیمانده (SRMR) برای ارزیابی تناسب مدل پیشنهادی با داده‌های مورد بررسی استفاده گردید. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که تمامی چالش‌ها و مکانیسم‌های شناسایی‌شده در سطح 95 درصد معنادار بوده و دارای مقادیر SRMR به ترتیب برابر با 0.095 و 0.048 هستند. همچنین، نتایج نشان داد که بیشترین چالش های پیش روی مدرسان دسترسی محدود به اینترنت، مشکلات نرم افزاری و محدودیت های دسترسی بود. یافته‌ها همچنین مکانیسم‌های متعددی را برای تقویت سیستم توانمندسازی معلمان در زمینه آموزش آنلاین پیشنهاد می‌کنند. این مکانیسم ها شامل آموزش برای همه، راهکارهای یادگیری انعطاف پذیر و توسعه محتوای مجازی است. در نهایت، ارائه دوره‌های آموزشی برای معلمان آنلاین، ایجاد چارچوب‌های مشخص برای فرآیندهای آموزش آنلاین، برنامه‌ریزی استراتژیک و تخصیص منابع مالی مورد نیاز از مهم‌ترین پیشنهادهایی است که از این تحقیق استنباط می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • References

    • Abramovich, A., & Miedijensky, S. (2019). From a Guided Teacher into Leader: A Three-Stage Professional Development (TSPD) Model for Empowering Teachers. Higher Education Studies, 9(2), 57–71.
    • Agbedahin, A. V. (2019). Sustainable development, Education for Sustainable Development, and the 2030 Agenda for Sustainable Development: Emergence, efficacy, eminence, and future. Sustainable Development, 27(4), 669–680.
    • Alqahtani, M. A., Alamri, M. M., Sayaf, A. M., & Al-Rahmi, W. M. (2022). Investigating Students’ Perceptions of Online Learning Use as a Digital Tool for Educational Sustainability During the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Psychology, 13, 886272.
    • Balamuralikrishna, R., & Dugger, J. C. (1995). SWOT Analysis--A Management Tool for Initiating New Programs in Vocational Schools. Journal of Vocational and Technical Education, 12(1), 36–41.
    • Bowen, G. L., Rose, R. A., & Ware, W. B. (2006). The reliability and validity of the school success profile learning organization measure. Evaluation and Program Planning, 29(1), 97–104.
    • Bowen, N. K., & Guo, S. (2011). Structural equation modeling. Oxford University Press.
    • Brinkley-Etzkorn, K. E. (2020). The effects of training on instructor beliefs about and attitudes toward online teaching. American Journal of Distance Education, 34(1), 19–35.
    • Coutinho, F., Saxena, G., & Saini, S. (2022). Identifying children at risk: Empowering teachers using the RedFlag app. International Journal of Educational Research Open, 3, 100115.
    • Fry, L. W., Vitucci, S., & Cedillo, M. (2005). Spiritual leadership and army transformation: Theory, measurement, and establishing a baseline. The Leadership Quarterly, 16(5), 835–862.
    • Gökbulut, B., & Bakangöz, M. M. (2021). Instructor Views on Technology Use and Coding Training. International Journal of Progressive Education, 17(3), 299–315.
    • Hossini Kashani, F. M., Chenari, A., Ahmadi, A., & Parsa, K. (2021). Presentation of a model for improving the professional capabilities of faculty members of Islamic Azad University units of Tehran province. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(46), 203–222.
    • King, F. (2019). Professional learning: empowering teachers? In Professional development in education (Vol. 45, Issue 2, pp. 169–172). Taylor & Francis.
    • Melhem, Y. (2004). The antecedents of customer‐contact employees’ empowerment. Employee Relations, 26(1), 72–93.
    • Mostafaei, S. M. R., Khakrah, F., & Malekian, F. (2020). Identifying the Strategies of Learning Transfer to Workplace in Kermanshah Universities: Content Analysis. Educational Research in Medical Sciences, 9(2).
    • Mtebe, J. S. (2020). Examining eLearning system self-efficacy amongst instructors at the University of Dodoma, Tanzania. Open Praxis, 12(3), 343–357.
    • Noto, M., & Sato, H. (2000). A method for the shortest path search by extended Dijkstra algorithm. Smc 2000 Conference Proceedings. 2000 Ieee International Conference on Systems, Man and Cybernetics.’cybernetics Evolving to Systems, Humans, Organizations, and Their Complex Interactions’(Cat. No. 0, 3, 2316–2320.
    • O’Connell, M. E. (2017). The crisis in Ukraine 2014. International Law and the Use of Force: A Case-Based Approach, Olivier Corten and Tom Ruys, Eds, Oxford University Press, Forthcoming, Notre Dame Law School Legal Studies Research Abstract, 1720.
    • Olori, G. I., & Olori, C. N. (2018). Strategies and Challenges for Empowering Youth through Technical Vocational Education and Training Programme in Rivers Stat: Benchmark Journals. African Journal of Educational Assessors, 6(1), 121–131.
    • Petrenko, L., Kravets, S., Bazeliuk, O., Maiboroda, L., & Muzyka, I. (2020). Analysis of the current state of distance learning in the vocational education and training institutions. E3s Web of Conferences, 166, 10010.
    • Rabiman, R., Nurtanto, M., & Kholifah, N. (2020). Design and Development E-Learning System by Learning Management System (LMS) in Vocational Education. Online Submission, 9(1), 1059–1063.
    • Saremi, H., & Nezhad, B. M. (2014). To study on relationship between in-service training with the employees empowerment factors of Islamic Azad University, Quchan Branch. Indian Journal of Scientific Research, 4(3), 311–317.
    • Varkani Motalebi, A., & Taghipour, E. (2017). Investigating the effect of management information system on global organization class with the role of organizational productivity mediator (Case study: Golrang Holding). The Journal of Productivity Management, 11(3 (42)), 61–79.
    • Wu, J.-H., Tennyson, R. D., Hsia, T.-L., & Liao, Y.-W. (2008). Analysis of E-learning innovation and core capability using a hypercube model. Computers in Human Behavior, 24(5), 1851–1866.

    Yeap, C. F., Suhaimi, N., & Nasir, M. K. M. (2021). Issues, challenges, and suggestions for empowering technical vocational education and training education during the COVID-19 Pandemic in Malaysia. Creative Education, 12(8), 1818–1839