با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فناوری آموزشی. دانشگاه ایلورین، نیجریه

2 مربی، گروه بنیادهای آموزشی دانشگاه

10.30473/idej.2024.70510.1182

چکیده

ادغام فناوری ارتباطات اطلاعات (ICT) و منابع آموزشی باز (OER) موجی دگرگون کننده در آموزش جهانی ایجاد کرده است که هم مشارکت دانش آموزان و هم عملکرد تحصیلی را ارتقا می دهد. با وجود این گام‌های مثبت، چالش‌های پایدار مانند نابرابری‌های فناوری مبتنی بر جنسیت و عوامل اجتماعی همچنان رایج هستند. همه‌گیری COVID-19 به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و پذیرش OER را تسریع کرده است. این مطالعه در دسترس بودن و دسترسی به منابع آموزشی باز در مراکز آموزش از راه دور در ایالت اویو را بررسی کرد
یک طرح تحقیق توصیفی پیمایشی اتخاذ شد، این مطالعه داده ها را از طریق یک پرسشنامه آنلاین مبتنی بر فرم گوگل جمع آوری کرد، به 500 دانش آموز آموزشی باز در سه مرکز آموزش از راه دور رسید، 381 پاسخ معتبر برای تجزیه و تحلیل حفظ شد که با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته‌ها نشان داد که منابع آموزشی باز در مراکز آموزش از راه دور عمدتاً از طریق پلت‌فرم‌های کتابخانه الکترونیکی در دسترس است. دانش آموزان به دستگاه های ضروری دسترسی داشتند و می توانستند از طریق وب سایت مرکز خود و Wi-Fi رایگان به OER متصل شوند. یک همبستگی منفی قابل توجه بین در دسترس بودن منابع و دسترسی شناسایی شد. علاوه بر این، تفاوت معناداری مبتنی بر جنسیت مشاهده شد که به نفع دانشجویان پسر با دسترسی بالاتر به OER در مقایسه با همتایان زن خود بود.
این مطالعه در دسترس بودن منابع آموزشی باز در مراکز آموزش از راه دور و دسترسی دانش آموزان به این منابع را تأیید کرد. توصیه‌ها شامل تلاش‌هایی برای افزایش در دسترس بودن، بهبود دسترسی دانش‌آموزان بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • Anyim, W. O. (2018). E-Library Resources and Services: Improvement and Innovation of Access and Retrieval for Effective Research Activities in University E-libraries in Kogi State Nigeria. Library Philosophy and Practice. 10(1), 36-44. Retrieved july 28, 2020, from https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1647
  • Armstrong-Mensah, E., Ramsey-White, K., Yankey, B., & Self-Brown, S. (2020). COVID-19 and Distance Learning: Effects on Georgia State University School of Public Health Students. Frontiers in Public Health, 8 (576227). https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.576227
  •  
  • Ferraro, F. V., Ambra, F. I., Aruta, L., & Iavarone, M. L. (2020). Distance Learning in the COVID-19 Era: Perceptions in Southern Italy. Education Sciences, 10(12), 355. https://doi.org/10.3390/educsci10120355
  •  
  • Garad, A., Al-Ansi, A. M., & Qamari, I. N. (2021). The Role of E-Learning Infrastructure and Cognitive Competence in Distance Learning Effectiveness During the COVID-19 Pandemic. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 40 (1), 81–91. https://doi.org/10.21831/cp.v40i1.33474
  • Goudeau, S., Sanrey, C., Stanczak, A., Manstead, A., & Darnon, C. (2021). Why lockdown and distance learning during the COVID-19 pandemic are likely to increase the social class achievement gap. Nature Human Behaviour, 5(5), 1–9. https://doi.org/10.1038/s41562-021-01212-7
  • Hong Qing Yu, Pedrinaci, C., Dietze, S., & Domingue, J. (2012). Using Linked Data to Annotate and Search Educational Video Resources for Supporting Distance Learning. IEEE Transactions on Learning Technologies, 5(2), 130–142. https://doi.org/10.1109/tlt.2012.1
  • Huang, R., Tlili, A., Chang, T.-W., Zhang, X., Nascimbeni, F., & Burgos, D. (2020). Disrupted classes, undisrupted learning during COVID-19 outbreak in China: application of open educational practices and resources. Smart Learning Environments, 7(1). https://doi.org/10.1186/s40561-020-00125-8
  • Mesagan, F. O., Anyim, W. O., Ubogu, J. O., & Echezona, N. P. (2017). Availability and utilisation of information and communication technology resources in Nigerian academic libraries. Book of Abstracts. Journal of Applied information Science and Technolog, 55-76.
  • Mutambo, N. H., Aguti, J. N., & Winterbottom, M. (2018). Effectiveness of Study Centres in Supporting Open and Distance Learning at Makerere University. Makerere Journal of Higher Education, 10(1), 45-59.
  • Osaat, S. D., & Nsereka, L. R. (2012). Impact of Information and Communication Technology on Distance Education: The case of National Open University of Nigeria. African Research Review. An International Multidisciplinary Journal, 6(1), 325-341. Retrieved from https://doi.org/10.4314/afrrev.v6i1.27
  • Padmo, D., Idrus, O., & Ardiasih, L. S. (2019). The Utilisation of Mobile Devices for Improving Access to Online Learning for Distance Education’s Students. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 20(2), 147-161. Retrieved from https://doi.org/10.17718/tojde.557858
  • Paliwal, D. (2019). Reaching the unreached through open and distance learning in India of Uttarakhand. Asian Association of open Universities Journal, 14(1), 39-49. Retrieved from https://doi.org/10.1108/AAOUJ-01-2019-0005
  • Schneider, S. L., & Council, M. L. (2020). Distance learning in the era of COVID-19. Archives of Dermatological Research. https://doi.org/10.1007/s00403-020-02088-9
  • Tekale, R. B., & Dalve, D. B. (2012). E-resources review of research. Retrieved January 15, 2020, from http://www.reviewofresearch.net/
  • Ternenge, T. S., & Kashimana, F. (2019). Availability, Accessibility, and Use of Electronic Information Resources for Research by Students in Francis Sulemanu Idachaba Library University of Agriculture, Makurdi. Library Philosophy and Practice. Makurdi. Retrieved June 2020, from https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2352
  • Uzoagba, N. C. (2019). Availability and Use of Library Resources and Services in National Open University of Nigeria (NOUN). Unpublished dissertation submitted to department of library and information science, University of Nigeria, Nsukka. .
  • Yusuf, M. (2015). Information and communication technology and education . Analysis of the Nigerian national policy for information, technology. International Education Journal, 6(3), 316-321.
  • Yusuf, M. O. (2011). Information and Communication Education: Analyzing the Nigerian National Policy for Information Technology. International Education Journal, 6(3), 316-321
  • Zhang, X., Tlili, A., Nascimbeni, F., Burgos, D., Huang, R., Chang, T.-W., Jemni, M., & Khribi, M. K. (2020). Accessibility within open educational resources and practices for disabled learners: a systematic literature review. Smart Learning Environments, 7 (1). https://doi.org/10.1186/s40561-019-0113-2