نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه پیام نور
چکیده
از زمان همهگیری کرونا بحث آموزش مجازی به صورت گسترده مطرح و در تمام زمینهها از جمله تربیت بدنی وارد شد. در پساکرونا نیز این نوع از آموزش مخاطبان خاص خود را حفظ و حتی گسترش داد به طوری که در حال حاضر در شبکههای اجتماعی شاهد رشد باشگاههای ورزشی مجازی هستیم. بنابراین جهت شناخت بازار هدف این حرفه، اطلاعات جامعه شناختی از این گروه ضروری بنظر میرسد. لذا هدف این پژوهش مطالعه متغیرهای دموگرافیک باشگاههای ورزشی مجازی در شبکه-های اجتماعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت کنندگان یک باشگاه مجازی بانوان در یکی از شبکههای اجتماعی به تعداد 800 نفربودند که ازین تعداد 233 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات دموگرافیک آنها از طریق فرم آنلاین اخذ و دادههای دریافت شده به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شدند. این مطالعه نشان داد که ورزش در باشگاه مجازی از دیدگاه شرکت کنندگان با توجه به دستیابی اکثر قریب به اتفاق آنها به اهدافشان، رضایت بخش بود. از میان افراد شرکت کننده در باشگاه مجازی درصد متاهلین بسیار بیشتراز افراد مجرد بوده و جوانان در مقطع سنی ۲۰ تا 4۰ سال بیشترین تعداد شرکت کنندگان را داشتند. درصد افراد غیرشاغل با اختلاف چشمگیری بیشتر از افراد شاغل بود. در نوع استفاده آنلاین یا آفلاین از جلسات نیز اختلاف زیادی دیده نشد اما در تحلیل دوبعدی این متغیرها با متغیر نوع استفاده آنلاین یا آفلاین از ورزش مجازی، مشخص شد که افراد مجرد نسبت به افراد متأهل، افراد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس نسبت به سایر مقاطع تحصیلی و مقطع سنی 40 تا 60 سال نسبت به سایر مقاطع سنی بیشتر به روش آفلاین و منعطف بودن استفاده از زمان کلاسها علاقمند بودند.
کلیدواژهها
موضوعات
References
- Imamzadeh, Rahman. (2020). Examining the transferability and transmission methods of Covid-19 as a respiratory virus, National Conference on Natural Products Effective on Respiratory Infections.
- Melanoruzi, Kivan; Syfi, Azadeh. (2023). The effect of exercise in virtual space on the participation motivation and body image of middle school female students in Tehran under the conditions of the Corona epidemic. Communication management in sports media. doi: 10.30473/jsm.2023.65692.1678
- Mohammad Hassan. Gholami Trekslovye. Sajed. The Abbasids Mehdi. (1400) Compilation of the model of effective factors in the effectiveness of virtual education of general physical education course in the conditions of the corona epidemic. Research in educational sports. 25 (9).
- Morteza. Talebpour Mehdi. Heidary. Reza. Flowery. Mahnaz (1401) Identification of factors affecting the development of physical education and student sports (case study: Razavi Khorasan province). Research in educational sports. 29(10).
- Jabri, Akbar; and Mazloumi Suini, Farzaneh (1400). Identifying the opportunities caused by the Covid-19 pandemic in the field of sports. A thematic analysis. Sports Management Studies, 13(68), 171-196. 10.22089/smrj.2021.9570.3227: digital ID
- Ratten, V. (2020). Coronavirus (Covid-19) and the entrepreneurship education community. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 14(5), 753-764.
- Blauwet, C. A., Robinson, D., Riley, A., MacEwan, K., Patstone, M., & Dubon, M.
- (2020). Developing a virtual adaptive sports program in response to the COVID19 pandemic. PM & R: The Journal of Injury, Function, and Rehabilitation, 13(2), 211-216.
- Benfer, E. A., Vlahov, D., Long, M. Y., Walker-Wells, E., Pottenger, J. L. Jr., Gonsalves, G., et al. (2021). Eviction, health inequity, and the spread of COVID-19: housing policy as a primary pandemic mitigation strategy. J. Urban Health 98, 1–12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7790520/
- D'Agostino, E. M., Urtel, M., Webster, C. A., McMullen, J., & Culp, B. (2021). Virtual physical education during COVID-19: Exploring future directions for equitable online learning tools. Frontiers in sports and active living, 3, 716566. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fspor.2021.716566/full#:~:text=Conclusions%3A%20Future%20research%20to%20promote,education%20among%20diverse%20student%20groups.
- Dunton, G. F., Do, B., & Wang, S. D. (2020). Early effects of the COVID-19 pandemic on physical activity and sedentary behavior in children living in the US BMC Public Health 20: 1351. https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-020-09429-3
- Hu, C. (2022). Evaluation of physical education classes in colleges and universities using machine learning. Soft Computing, 26(20), 10765-.37701
- Ning, G. (2021). Evaluation Criteria for Quality Education of Physical Education Lessons Based on Logical Analysis. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(21), 87-.99 https://link.springer.com/article/10.1007/s00500-022-06983-3
- Schulz, Amy., Mehdipanah, R., Chatters, L. M., Reyes, A. G., Neblett, E. W. Jr., and Israel, B. A. (2020). Moving health education and behavior upstream: lessons from COVID-19 for addressing structural drivers of health inequities. Health Educ. Behav. 47, 519–524. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32408770/
- Zeng, Y. (2020). Evaluation of physical education teaching quality in colleges based on the hybrid technology of data mining and hidden markov model. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(1), 4-15. https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/12533
- Yu, J., & Jee, Y. (2020). Analysis of online classes in physical education during the COVID19 pandemic. Education Sciences, 11(1), 3. https://www.mdpi.com/2227-7102/11/1/3.