نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
چکیده
از زمان همهگیری کرونا بحث آموزش مجازی به صورت گسترده مطرح و در تمام زمینهها از جمله تربیت بدنی وارد شد. در پساکرونا نیز این نوع از آموزش مخاطبان خاص خود را حفظ و حتی گسترش داد به طوری که در حال حاضر در شبکههای اجتماعی شاهد رشد باشگاههای ورزشی مجازی هستیم. بنابراین جهت شناخت بازار هدف این حرفه، اطلاعات جامعه شناختی از این گروه ضروری بنظر میرسد. لذا هدف این پژوهش مطالعه متغیرهای دموگرافیک باشگاههای ورزشی مجازی در شبکه-های اجتماعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت کنندگان یک باشگاه مجازی بانوان در یکی از شبکههای اجتماعی به تعداد 800 نفربودند که ازین تعداد 233 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات دموگرافیک آنها از طریق فرم آنلاین اخذ و دادههای دریافت شده به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شدند. این مطالعه نشان داد که ورزش در باشگاه مجازی از دیدگاه شرکت کنندگان با توجه به دستیابی اکثر قریب به اتفاق آنها به اهدافشان، رضایت بخش بود. از میان افراد شرکت کننده در باشگاه مجازی درصد متاهلین بسیار بیشتراز افراد مجرد بوده و جوانان در مقطع سنی ۲۰ تا 4۰ سال بیشترین تعداد شرکت کنندگان را داشتند. درصد افراد غیرشاغل با اختلاف چشمگیری بیشتر از افراد شاغل بود. در نوع استفاده آنلاین یا آفلاین از جلسات نیز اختلاف زیادی دیده نشد اما در تحلیل دوبعدی این متغیرها با متغیر نوع استفاده آنلاین یا آفلاین از ورزش مجازی، مشخص شد که افراد مجرد نسبت به افراد متأهل، افراد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس نسبت به سایر مقاطع تحصیلی و مقطع سنی 40 تا 60 سال نسبت به سایر مقاطع سنی بیشتر به روش آفلاین و منعطف بودن استفاده از زمان کلاسها علاقمند بودند.
کلیدواژهها
موضوعات