علمی-پژوهشی
آموزش از دور
امیر کریمی
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه برنامهریزی استراتژیک و راهی برای کمک به بهرهوری بیشتر و دستیابی به اهداف سازمانی محسوب میشود و در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان نوپا ضرورت بیشتری پیدا می کند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی آموزشی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روشها: روش پژوهش از نوع آمیخته، کمّی و کیفی است. جامعه ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: امروزه برنامهریزی استراتژیک و راهی برای کمک به بهرهوری بیشتر و دستیابی به اهداف سازمانی محسوب میشود و در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان نوپا ضرورت بیشتری پیدا می کند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی آموزشی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روشها: روش پژوهش از نوع آمیخته، کمّی و کیفی است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید، مسئولان، معاونین و کارشناسان آموزش دانشگاه فرهنگیان استان البرز بود که در بخش کیفی16 نفر و در بخش کمی، 50 نفر از بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای آنها انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامهی محقق ساخته با پایایی (943/0) بود.. یافتهها: یافتهها نشان دادند که به ترتیب تهدیدها (49/3)، نقاط ضعف (48/3) و نقاط قوت (22/3) و فرصتها (21/3) از تأثیرگذاری بیشتری برخوردارند. نتیجهگیری: در نتیجه استراتژی مناسبی برای آموزش دانشگاه فرهنگیان راهبرد تدافعی است لذا در این راستا راهکارهای پیشنهادی چهار بخش تهاجمی (so) محافظهکار (St) بازنگری (wo) و بویژه تدافعی (wt) ارائهشده است. در نتیجه توسعهی کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان با بهرهگیری از استراتژی مناسب تدافعی وجود دارد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
محبوبه اسلمی؛ ناهید اوجاقی؛ سکینه جعفریان
چکیده
روش: این پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی برای استنباط الگو از روش فراترکیب استفاده گردید. بدین صورت که بر مبنای روش کیفی به بررسی ادبیات و نظرسنجی از خبرگان به صورت دلفی به مجموعه ای از ابعاد و مؤلفه های تاثیر گذار بر ماندگاری دانشجوی الکترونیک دست یافته و الگوی اولیه با 5 بعد، 14 مؤلفه و 57 شاخص ...
بیشتر
روش: این پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی برای استنباط الگو از روش فراترکیب استفاده گردید. بدین صورت که بر مبنای روش کیفی به بررسی ادبیات و نظرسنجی از خبرگان به صورت دلفی به مجموعه ای از ابعاد و مؤلفه های تاثیر گذار بر ماندگاری دانشجوی الکترونیک دست یافته و الگوی اولیه با 5 بعد، 14 مؤلفه و 57 شاخص طراحی شد و سپس در بخش کمی به منظور اعتبار سنجی الگو و تأیید آن از روش پیمایشی و برای گرد آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد. نتایج حاصل از گردآوری داده ها پس از تنظیم و تلخیص با استفاده از آزمونهای آماری (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تأیید روایی محتوایی ابزار پژوهش از خبرگان امر و همچنین به منظور تعیین روایی سازه ابزار اندازه گیری، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. که تمامی متغیر گویه ها دارای بار عاملی مناسب بودند. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: طبق یافته های پژوهش مؤلفه ها و ابعاد نهایی الگوی ماندگاری دانشجو در محیط یادگیری الکترونیک در 5 بعد، فراگیر، کیفیت خدمات آموزشی، مربی، محیط، فناوری، و 14 مؤلفه(ویژگی های روانشناختی، تجارب قبلی، پیشینه تحصیلی،مهارت های مدیریت کامپیوتری، تعامل، طراحی دوره، حمایت سازمانی، دانش مربی، مهارت مربی ، نگرش مربی ، محیط حمایتی، تعهد کاری، کیفیت تکنولوژی و کیفیت اینترنت) شناسایی و طبقهبندی شدند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
لاله یلمه علی ابادی؛ مریم انصاری؛ اعظم بختیاری رنان
چکیده
بی گمان تفکر انتقادی در زمینه تحصیلی دانشجویان با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی همراه است و دانشجو با پرورش این مهارت ،زمینه رشد تفکر انتقادی را در آینده شغلی خود فراهم می آورد. این تحقیق با هدف پیش بینی رابطه بین سبک یادگیری با مهارت های تفکر انتقادی با نقش میانجی فناوری های آموزش از راه دور در دانشجویان پیام نور ، انجام شده است. این ...
بیشتر
بی گمان تفکر انتقادی در زمینه تحصیلی دانشجویان با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی همراه است و دانشجو با پرورش این مهارت ،زمینه رشد تفکر انتقادی را در آینده شغلی خود فراهم می آورد. این تحقیق با هدف پیش بینی رابطه بین سبک یادگیری با مهارت های تفکر انتقادی با نقش میانجی فناوری های آموزش از راه دور در دانشجویان پیام نور ، انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و با توجه به اینکه عینا وضعیت موجود توصیف می شود از بعد ماهیت توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 153 نفر از دانشجویان از راه دور پیام نور استان چهارمحال و بختیاری می باشد که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شده که از آن ها خواسته شد به پرسش نامههای سبک یادگیری کلب(12 سؤال) ، مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا(24 سؤال) و پرسش نامه محقق ساخته فناوری های آموزش از راه دور(10 سؤال) پاسخ دهند.روایی پرسش نامه ها با توجه به استاندارد بودن سؤالات پرسشنامه می توان به قابل اعتماد بودن و روایی سؤالات اتکاء کردو برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه هابا روش آلفای کرونباخ توسط نرم افزار( (SPSS، محاسبه گردید.که هر سه پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار بود.داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS و برای آزمایش فرضیه های پیشنهادی از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد آنچه در عصر حاضر بایـد محـور فعالیـت نظـام های تعلـیم و تربیت قرار گیرد، ابداع و به کارگیری روش های به یادسـپاری و پردازش اطالعات در حافظه نیست؛ بلکـه ایجـاد مهـارت تفکـر انتقادی برای گزینش و تحلیل و به کار بستن اطلاعـات جهـت حل مسائلی است که در زندگی روزمـره بـه وقـوع مـی پیونـدد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
بهمن یاسبلاغی شراهی
چکیده
چکیده:پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفههای اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه قلمرو موضوعی پژوهش و نیز خبرگان ...
بیشتر
چکیده:پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفههای اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه قلمرو موضوعی پژوهش و نیز خبرگان و مدیران آموزش مجازی بودند که از این میان، تعداد 125 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده در مرحله کیفی به روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی از مدل سازی معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که مولفههای اصلی توسعه تکنولوژی سبز در آموزش مجازی با استفاده از فناوری بلاکچین شامل 5 مولفه شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر بودند. بر اساس نظر خبرگان، برای هر کدام از مولفه ها، زیرمولفه هایی شناسایی و استخراج شد. بر اساس نتایج، کلیه متغیرهای پیشبین در مدل یعنی مولفههای توسعه تکنولوژی سبز و استفاده از فناوری بلاکچین در مجموع توانایی پیش بینی 36/0 (0.01 > p) از واریانس متغیر میانجی یعنی توسعه تکنولوژی سبز و توانایی پیش بینی 16/0 (0.05 > p) از واریانس متغیر ملاک یعنی بهبود عملکرد آموزش مجازی و نرمافزارهای آموزشی را داشته است که این ضرایب هر دو مثبت و مستقیم هستند. نتایج نشان داد الگوی پنج مولفهای، در ایجاد سازوکار استفاده از فناوری بلاکچین در توسعه تکنولوژی سبز آموزش مجازی دارای تاثیر بالایی است.واژگان کلیدی: مولفهها، تکنولوژی سبز، آموزش مجازی، فناوری بلاکچین
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
نصرت الله عابدینی
چکیده
از زمان همهگیری کرونا بحث آموزش مجازی به صورت گسترده مطرح و در تمام زمینهها از جمله تربیت بدنی وارد شد. در پساکرونا نیز این نوع از آموزش مخاطبان خاص خود را حفظ و حتی گسترش داد به طوری که در حال حاضر در شبکههای اجتماعی شاهد رشد باشگاههای ورزشی مجازی هستیم. بنابراین جهت شناخت بازار هدف این حرفه، اطلاعات جامعه شناختی از این گروه ...
بیشتر
از زمان همهگیری کرونا بحث آموزش مجازی به صورت گسترده مطرح و در تمام زمینهها از جمله تربیت بدنی وارد شد. در پساکرونا نیز این نوع از آموزش مخاطبان خاص خود را حفظ و حتی گسترش داد به طوری که در حال حاضر در شبکههای اجتماعی شاهد رشد باشگاههای ورزشی مجازی هستیم. بنابراین جهت شناخت بازار هدف این حرفه، اطلاعات جامعه شناختی از این گروه ضروری بنظر میرسد. لذا هدف این پژوهش مطالعه متغیرهای دموگرافیک باشگاههای ورزشی مجازی در شبکه-های اجتماعی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت کنندگان یک باشگاه مجازی بانوان در یکی از شبکههای اجتماعی به تعداد 800 نفربودند که ازین تعداد 233 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات دموگرافیک آنها از طریق فرم آنلاین اخذ و دادههای دریافت شده به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شدند. این مطالعه نشان داد که ورزش در باشگاه مجازی از دیدگاه شرکت کنندگان با توجه به دستیابی اکثر قریب به اتفاق آنها به اهدافشان، رضایت بخش بود. از میان افراد شرکت کننده در باشگاه مجازی درصد متاهلین بسیار بیشتراز افراد مجرد بوده و جوانان در مقطع سنی ۲۰ تا 4۰ سال بیشترین تعداد شرکت کنندگان را داشتند. درصد افراد غیرشاغل با اختلاف چشمگیری بیشتر از افراد شاغل بود. در نوع استفاده آنلاین یا آفلاین از جلسات نیز اختلاف زیادی دیده نشد اما در تحلیل دوبعدی این متغیرها با متغیر نوع استفاده آنلاین یا آفلاین از ورزش مجازی، مشخص شد که افراد مجرد نسبت به افراد متأهل، افراد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس نسبت به سایر مقاطع تحصیلی و مقطع سنی 40 تا 60 سال نسبت به سایر مقاطع سنی بیشتر به روش آفلاین و منعطف بودن استفاده از زمان کلاسها علاقمند بودند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
سمیه سلمانی کله؛ محمدرضا سرمدی؛ بهمن زندی؛ معصومه السادات ابطحی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی در نسلهای آموزش باز و از راه دور صورت گرفته است تا جایگاه شناسایی این مبانی در حوزه نظر و عمل مشخص گردد. تصمیم گیری در برنامه ریزی درسی دارای قلمرو گسترده ای است وگروههای متعدد و مختلفی به دنبال تاثیرگذاری و سهیم شدن در تصمیمات مربوط به برنامه ریزی درسی هستند. رویکرد پژوهش توصیفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی در نسلهای آموزش باز و از راه دور صورت گرفته است تا جایگاه شناسایی این مبانی در حوزه نظر و عمل مشخص گردد. تصمیم گیری در برنامه ریزی درسی دارای قلمرو گسترده ای است وگروههای متعدد و مختلفی به دنبال تاثیرگذاری و سهیم شدن در تصمیمات مربوط به برنامه ریزی درسی هستند. رویکرد پژوهش توصیفی و راهبرد از نوع کیفی و راهکار اسنادی بوده است. برنامه ریزی درسی عبارت از پیش بینی و تهیه مجموعه فرصت های یادگیری برای جمعیتی مشخص به منظور نیل به آرمانها و هدفهای آموزش و پرورش است که معمولا در مدر سه انجام می گیرد.این نوع نگاه در قالب برنامه ریزی درسی فنی جای دارد. تصمیم گیری فی البداهه و از قبل برنامه ریزی نشده رویکرد دیگری در برنامه ریزی درسی ا ست که فرایند برنامه ریزی را به تعاملات معلم و دانش آموزان ربط می دهد. بر طبق این دو دیدگاه دو رویکرد فنی و غیر فنی در برنامه ریزی درسی به وجود آمده است. پس معلم باید چهارچوبی کوچک و محدود از فرآیند برنامه درسی را به عنوان الگو انتخاب کند و مورد تحلیل و شناسایی قرار دهد تا بتواند در موقعیت مناسب و در محدوده آن چهارچوب فعالیت های آموزشی خود را سازماندهی کند.در مقاله حاضر با ارایه تصویر کلی از الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی درباره استلزامات تربیتی در قالب نسلهای آموزش باز و از راه دور کاوش شده است.نتایج در بخش الگوهای برنامه درسی پشتیبان کننده این الگوها در بخش الگوهای فنی،شامل مکتب تایلر و در بخش الگوهای غیر فنی شامل مکتب پاینار بوده است.الگوی روانشناسی تایلر الگوی خطی مبتنی بر کارآیی و رفتارگرایی بوده است و الگوی پاینار یک الگوی پساساختارگرایانه برای آموزش نسل سوم یادگیری است.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
هانیه چگنی؛ مرتضی شاه مرادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربهزیسته اساتید از ارزشیابی تکوینی در دوران آموزش مجازی انجام شده است. این تحقیق با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. تعداد افراد مشارکت کنننده در پژوهش 10 نفر از اساتید دانشگاه بوعلی سینا بودند که با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربهزیسته اساتید از ارزشیابی تکوینی در دوران آموزش مجازی انجام شده است. این تحقیق با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. تعداد افراد مشارکت کنننده در پژوهش 10 نفر از اساتید دانشگاه بوعلی سینا بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 10 مصاحبه اشباع دادهها حاصل شد، و به صورت دیداری و شنیداری ضبط و محتوای آنها به صورت متنی پیادهسازی شد. دادههای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند. تا مفاهیم و مقولهها طبقهبندی گردند. تحلیل عمیق دیدگاههای اساتید، موجب شناسایی عوامل در سه حیطه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت یادگیری دانشجویان مبتنی بر اجرای ارزشیابی تکوینی به شکل یادگیری معنادار و کیفی بوده است. همچنین دو چالش عمده شامل ضعف در فرهنگ ارزشیابی و نیروی انسانی و ضعف در زیرساختها و امکانات میباشد و تقویت دانش پداگوژیک اساتید مهمترین راهبرد برای بهبود کیفیت ارزشیابی تکوینی است. در نتیجه میتوان گفت توجه به این عوامل می تواند باعث اجرای با کیفیت ارزشیابی تکوینی در دوره آموزش مجازی شود.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
شهرام اسفندیاری؛ رقیه عالی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی آثار و پیامدهای بازیهای رسانهای آموزشی برکیفیت یادگیری دانشآموزان بود. در این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب، در مرحله اول مقالات مرتبط با موضوع بدون محدودیت زمانی از پایگاهها و کتب معتبر جمع آوری شدند و در مرحله دوم با کدگذاری باز، محوری و گزینشی ، نقشه ذهنی حاصل از مضامین کدگذاری شده رسم گردید. بطورکلی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی آثار و پیامدهای بازیهای رسانهای آموزشی برکیفیت یادگیری دانشآموزان بود. در این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب، در مرحله اول مقالات مرتبط با موضوع بدون محدودیت زمانی از پایگاهها و کتب معتبر جمع آوری شدند و در مرحله دوم با کدگذاری باز، محوری و گزینشی ، نقشه ذهنی حاصل از مضامین کدگذاری شده رسم گردید. بطورکلی در این پژوهش 53 مقاله، 5 کتاب، 2 پایاننامه و 1 گزارش مورد مطالعه قرار گرفت که از بین آنها 34 مقاله و یک گزارش به عنوان نمونه، به کار گرفته شد. مطابق یافتهها از بین مولفههای استخراج شده 5 مورد به عنوان مضمون اصلی و 27 مورد به عنوان مضمون فرعی شناسایی شد. مضامین اصلی شامل ضرورت استفاده از بازیهای رسانهای آموزشی، جنبههای مثبت استفاده از بازیهای رسانهای آموزشی، راههای تاثیر مثبت بازیهای رسانهای آموزشی بر کیفیت یادگیری دانش آموزان، جنبهها وراههای تاثیر منفی استفاده از بازیهای رسانهای آموزشی و راهکارهای غلبه بر جنبههای منفی استفاده از بازیهای رسانهای آموزشی بودند. بنابراین، با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که استفاده از بازیهای رسانهای آموزشی تاثیرات مثبتی بر یادگیری دانش آموزان دارد. لذا در صورتی که فرد سواد و آگاهی لازم را داشته باشد، برای اجرای بهتر آن در کلاس درس راهکاهای مختلفی ارائه گردید. این راهکارها شامل نکاتی مربوط به معلمان، راهکارهای مربوط به فراگیران، راهکارهای مربوط به والدین، راهکارهایی در تولید بازی برای ایجاد سیالیت، راهکارهایی در تولید بازی برای ایجاد انعطافپذیری، راهکارهایی در تولید بازی برای ایجاد تازگی و اصالت و راهکارهایی برای عنصر گسترش و رفع/ کاهش مشکلات جسمانی بودند.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
آزاد الله کرمی؛ فریبا درتاج
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی کلاس معکوس بر خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی و درگیری تحصیلی بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود که به روش نیمهآزمایشی در قالب یک طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که جهت آزمایش فرضیهها با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی کلاس معکوس بر خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی و درگیری تحصیلی بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود که به روش نیمهآزمایشی در قالب یک طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که جهت آزمایش فرضیهها با روش نمونهگیری در دسترس، دو گروه 36 نفره از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج انتخاب و به طور تصادفی یکی از گروهها بهعنوان گروه آزمایش و دیگری بهعنوان گروه کنترل تعیین شد. طراحی آموزشی و اداره کلاس برای گروه آزمایش به روش معکوس و برای گروه کنترل به روش معمول انجام شد. ابزار گردآوری دادهها مقیاس خودکارآمدی یادگیری آنلاین زیمرمن و کولیکوویج (2016) و پرسشنامه درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) بود. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در سطح معناداری (05/0α=) با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS نسخه 22 و با آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره) انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد تفاوت گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در هر سه مولفه خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی معنادار است. نتایج همچنین نشان داد تفاوت درگیری رفتاری و انگیزشی در دو گروه معنادار است ولی تفاوت دو گروه در درگیری شناختی معنادار نبوده و در هر دو گروه افزایش مشاهده می شود. در مجموع یافتههای پژوهش نشان داد کلاس معکوس بر خودکارآمدی یادگیری در فضای مجازی و درگیری تحصیلی اثر مثبت داشته است، بنابراین پیشنهاد میشود با ایجاد فرصتها و امکانات لازم برای اساتید دانشگاه فرهنگیان، زمینه اجرای بهتر این روش و بهرهگیری حداکثری از فناوریهای نوین مهیا شود.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
سعیده کربلایی کامران؛ نسرین محمدحسنی؛ یوسف مهدوی نسب
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی خودکارآمدی این معلمان و میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی در تدریس می باشد.. علاوه بر این میزان سهم متغیر خود کارآمدی معلمان و مولفه های آن در پیش بینی میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی در تدریس نیز مورد سنجش قرار می گیردند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، در بعد روش توصیفی-همبستگی و از لحاظ جمع ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی خودکارآمدی این معلمان و میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی در تدریس می باشد.. علاوه بر این میزان سهم متغیر خود کارآمدی معلمان و مولفه های آن در پیش بینی میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی در تدریس نیز مورد سنجش قرار می گیردند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، در بعد روش توصیفی-همبستگی و از لحاظ جمع آوری اطلاعات پیمایشی میباشد. 175 نفر( 109 زن و 66 مرد) از معلمان موسسه سفیر گفتمان به شیوه در دسترس از جامعه آماری 324 نفری بعنوان نمونه انتخاب شدند و به سه پرسش نامه خودکارآمدی معلم اسکالویک و اسکالویک (2007) با ضریب آلفای کرونباخ 98% ، پرسش نامه اطمینان از کاربرد تکنولوژی براون (2009) با ضریب آلفای کرونباخ 95% و پرسشنامه اطلاعات فردی پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل های آماری همبستگی و رگرسیون با استفاده از spss 26 نشان دهنده ضریب همبستگی 0.30 است که نشان دهنده وجود ارتباط مثبت و مستقیم بین خودکارآمدی معلمان زبان انگلیسی و میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی است. علاوه بر این متغیر خود کارآمدی معلمان قابلیت پیش بینی تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی را دارد و میزان سهم مولفه های خودکارآمدی در پیش بینی تمایل به استفاده از تکنولوژی متفاوت است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از همبستگی مستقیم و مثبت میان خودکارآمدی و تمایل به کاربرد تکنولوژی در تدریس است و خودکارآمدی می تواند پیش بینی کننده تمایل به کاربرد تکنولوژی باشد. سهم مولفه های خودکارآمدی در پیش بینی تمایل به کاربرد تکنولوژی متفاوت است. سهم بالای مولفه مهارت های تدریس در این پیش بینی می تواند نشان دهنده اهمیت و تاثیر گذاری توانمندی های تدریس در اتخاذ رویکردهای مبتنی بر کار با تکنولوژی باشد.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
محمد شاهی؛ سعید ضرغامی همراه؛ رمضان برخورداری؛ اکبر صالحی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی بدنمندی در آموزش مجازی فنیوحرفهای سامانه شاد با روش پساپدیدارشناسی انجام شده است. تجربهزیسته تعدادی از هنرجویان هنرستانهای شهرستان ملارد با ابزار مصاحبه بررسی گردیده است. نتیجه این که واسطهگری سامانه شاد امکان زمانی و مکانی و درجه آزادی عمل هنرجویان را گسترش داده است؛ وانگهی در این سامانه به دلیل تفاوتهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی بدنمندی در آموزش مجازی فنیوحرفهای سامانه شاد با روش پساپدیدارشناسی انجام شده است. تجربهزیسته تعدادی از هنرجویان هنرستانهای شهرستان ملارد با ابزار مصاحبه بررسی گردیده است. نتیجه این که واسطهگری سامانه شاد امکان زمانی و مکانی و درجه آزادی عمل هنرجویان را گسترش داده است؛ وانگهی در این سامانه به دلیل تفاوتهای ماهوی، ضمنی و محیطی آموزشهای عملی دروس تخصصی، چالشهای افزونتری بسته به دروس نظری به وجود آمده است. در اینجا به سبب تغییر نوع ارتباط بدنی و غیبت جسمی هنرجو شرایط یادگیری متفاوت بوده و همچون آموزش حضوری فراهم نبوده است. مجموعه حواس به یک میزان در فضای شاد امکان بازتولید و شبیهسازی نداشته است. کیفیت و سرعت هماهنگی حواس مختلف و ارتباط ذهن، عواطف و دستها متفاوت بوده و یادگیری نیاز به تکرار و تمرین بیشتری داشته است. با در نظر گرفتن حرکت بدنی، زاویه دید و مراحلکاری رسیدن به توازن جدید بدنی در سامانه شاد زمانبر و تجربی بوده است. درجه آزادی بدن هنرجو در برخی شرایط به بهبود عملکرد منجر شده و در موارد دیگری یادگیری را مختل نموده است. در این فضا بدن در حال عمل، گونهای کاردانی بدنی ترکیبی حضوری و مجازی به وجود آورده است. حضور بدنی و تعامل و تماس جسمی نزدیک هنرجویان و هنرآموز همچون آموزش کارگاهی فراهم نشده و تغییراتی را به دنبال داشته است. احساسات برآمده از بدنمندی هنرجویان در تحقق اهداف سامانه شاد نقش داشته است. در این سامانه سرعت آموزش، شیوه یادگیری، هنرجو محوری، خودتنظیمگری و ارتباط خارج از مدرسه تقویت شده است. در پایان بهبود و بازطراحی سامانه شاد در این حوزه با رویکرد پساپدیدارشناسانه جهت تسهیل یادگیری در این سامانه مطرح شده است.
علمی-پژوهشی
آموزش از دور
مسعود طالبی؛ وحدت مهدوی بیله سوار
چکیده
هدف: هدف بررسی نقش مسائل روانشناسی (اختلالات اضطرابی ، نقص توجه و بیش فعالی ADHD ، مشکلات خواب و بی خوابی، اختلال وسواسی اجباری OCD) آموزش از راه دور و شناسایی چالشها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجارب معلمان و متخصصان است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته ها، روش پدیدارشناسی استفاده شد. در این مطالعه ...
بیشتر
هدف: هدف بررسی نقش مسائل روانشناسی (اختلالات اضطرابی ، نقص توجه و بیش فعالی ADHD ، مشکلات خواب و بی خوابی، اختلال وسواسی اجباری OCD) آموزش از راه دور و شناسایی چالشها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجارب معلمان و متخصصان است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته ها، روش پدیدارشناسی استفاده شد. در این مطالعه 20 معلم ابتدایی در شهر اردبیل و 14 متخصص در سراسر کشور با روش نمونه گیری هدفمند و با معیار اشباع نظری انتخاب گردید. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و نیز به شیوه حضوری و همچنین مجازی جمع آوری گردید. جهت تحلیل پاسخ معلمان، بعد از مطالعه پاسخ ها، مضامین هر متن شناسایی و بصورت درصد و فراوانی گزارش شد و همچنین برای تحلیل متن پاسخ متخصصان از روش کدگذاری منسوب به استراس و کوربین (2008) استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی مصاحبه ها نیز تکنیک تثلیث یا مثلث سازی، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان صورت گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد که معلمان در ارتباط با مسائل روانشناسی آموزش از دور با چالش هایی روبرو بودند که برای غلبه بر آنها پیشنهاداتی ارائه شد. در ادامه، در ارتباط با چالشهای شناسایی شده طبق نظر معلمان، با متخصصان صحبت، و جهت غلبه بر آنها راهکارهایی همچون ایجاد رویه منظم برای درس خواندن، مدیریت زمان استراحت و خواب، تقویت ارتباطات اجتماعی، فراهم ساختن خدمات پشتیبانی روانشناختی، آموزش مهارتهای کنترل استرس، انعطاف در زمانبندی برنامه ها، توجه به سلامت جسمی، تقسیم وظایف، استفاده از تکنیک های ویژوال، داشتن استراحت های کوتاه و منظم، کاهش استفاده از وسائل الکترونیکی، انجام تمرینات تنفسی ورلکسیشن، درمان شناختی رفتاریcbt) ) پیشگیری از رفتارهای اجتنابی و راهکارهای مختلف دیگر که مفصلتر دربخش یافته ها ارائه گردید. تیجهگیری: بنابراین بر دست اندرکاران لازم است تا با بهرمندی از پیشنهادات معلمان و به ویژه متخصصان در جهت شناسایی چالشهای موجود در ارتباط با مسائل روانشناسی آموزش از راه دور به منظور غلبه بر آنها گام های جدی بردارند.