با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور

2 استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور. تهران. ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/idej.2024.68157.1159

چکیده

بی گمان تفکر انتقادی در زمینه تحصیلی دانشجویان با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی همراه است و دانشجو با پرورش این مهارت ،زمینه رشد تفکر انتقادی را در آینده شغلی خود فراهم می آورد. این تحقیق با هدف پیش بینی رابطه بین سبک یادگیری با مهارت های تفکر انتقادی با نقش میانجی فناوری های آموزش از راه دور در دانشجویان پیام نور ، انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و با توجه به اینکه عینا وضعیت موجود توصیف می شود از بعد ماهیت توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 153 نفر از دانشجویان از راه دور پیام نور استان چهارمحال و بختیاری می باشد که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شده که از آن ها خواسته شد به پرسش نامه‌های سبک یادگیری کلب(12 سؤال) ، مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا(24 سؤال) و پرسش نامه محقق ساخته فناوری های آموزش از راه دور(10 سؤال) پاسخ دهند.روایی پرسش نامه ها با توجه به استاندارد بودن سؤالات پرسشنامه می توان به قابل اعتماد بودن و روایی سؤالات اتکاء کردو برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه هابا روش آلفای کرونباخ توسط نرم افزار( (SPSS، محاسبه گردید.که هر سه پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار بود.داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS و برای آزمایش فرضیه های پیشنهادی از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد آنچه در عصر حاضر بایـد محـور فعالیـت نظـام های تعلـیم و تربیت قرار گیرد، ابداع و به کارگیری روش های به یادسـپاری و پردازش اطالعات در حافظه نیست؛ بلکـه ایجـاد مهـارت تفکـر انتقادی برای گزینش و تحلیل و به کار بستن اطلاعـات جهـت حل مسائلی است که در زندگی روزمـره بـه وقـوع مـی پیونـدد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Ahmadbeigi, Fatemeh, Ahghar, Qudsi, and Imani Nayini, Mohsen. (2018). The effectiveness of critical thinking training on problem-solving methods in students. Teaching Research, 7(2), 21-36.
Azizi, N. (2013). Reflecting on Challenges Facing Secondary Education in Relationship to Job Market. Quarterly Journal of Education, 28 (4): 99-128.
Arthurs, J. B. (2007). A juggling act in the classroom: Managing different learning styles. Teaching and Learning in Nursing, 2(1): 2-7.
Boshdari, Hamid; Rifai, Jaleh; Farah Bakhsh, Kyomarth; (2008). Effectiveness of teaching positive thinking skills in a group manner on motivation to progress, self-esteem, and happiness of first-grade male students of Jiroft City High School, Rehafiti New Scientific-Research Quarterly in Educational Management, Islamic Azad University, Maroodasht branch, second year, number five
Dileklii, Y. (2017). The relationship between critical thinking skills and learning styles gifted students. European Journal of Education Studies. Volume 3. Issue 4.  doi: 10.5281/zenodo.344919
Dron, Jon; Anderson, Terry (2014). Teaching Crowds: Learning and Social Media. AU Press
F Shirazi, S Heidari (2019), The relationship between critical thinking skills and learning styles and academic achievement of nursing students, The Journal of Nursing Research, 2019 - ncbi.nlm.nih.gov
Fitzpatrick, J.; Sanders, L. & Worthon, B. (2011). Program evaluation: alternative approaches and practical guidance. Boston: Allyn & Bacon Press.
Low Kah Choon, Siti Syuhadah Mohamad, Chong Say Lee (2021). Going Remote during COVID-19 Pandemic: Effects of Problem-Based Learning towards Improving Students' Critical Thinking and Problem-Solving Skills. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol.12 No.3 (2021), 2342-2356
Majidian Fard, Mohammad Bagher, Mohammadi Mehr, Mozhgan, and Najimi, Morteza. (2017). Investigating the structural relationship (editing the model) of critical thinking based on learning styles and the mediating role of metacognition. Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences), 14(50), 155-169.
Mahrozadeh, Taybeh, Naderi, Maryam, (2015), investigation of people's learning styles and the relationship between the preference of styles and their tendency to critical thinking, the 7th National Conference of the Philosophy of Education Association of Iran, Philosophy of Education and the Realm of Social and Human Sciences.
Niu, L., Behar-Horenstein, L. S., & Garvan, C. W. (2013). Do instructional interventions influence college students’ critical thinking skills? A meta-analysis. Educational Research Review 9,114_128.
Razaviyan Shad, Morteza, Sultan Al-Qurai, Khalil (2009), Studying Teachers' Perception of Critical Thinking, Journal of Education and Training (Educational Sciences), Volume 3, Number 11
Shahmohammadi, Anwar, Azizi, Nemat Elah, Taghipourzahir, Ali, and Ebrahimzadeh, Isa. (2018). Design and validation of evaluation model in distance education system (Case: Payam Noor University). Iran Higher Education, 11(1), 125-99.
Supriyatno, T., Susilawati, S., & Hassan, A. (2020). E-learning development in improving students' critical thinking ability. Cypriot Journal of Educational Science. 15(5), 1099-1106. https://doi.org/10.18844/cjes.v15i5.5154
Turkzadeh, Mohsen, Barzegar, Bahram, and Mahini, Fakhte (2021). Determining indicators and process patterns of critical thinking in teaching and learning. Research in Curriculum Planning (Knowledge and Research in Educational Sciences - Curriculum Planning), 18(43 (70 consecutive)), 210-226.
Zolfighari, Hossein (2018). The effect of teaching metacognitive strategies (SQP4R) on improving the critical thinking of distance education students. Journal of Psychological Sciences, 18(84), 2329.