با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران

2 دانشجو معلم، آموزش ابتدایی، مقطع کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران

10.30473/idej.2025.72408.1217

چکیده

هدف: هدف بررسی نقش مسائل روانشناسی (اختلالات اضطرابی ، نقص توجه و بیش فعالی ADHD ، مشکلات خواب و بی خوابی، اختلال وسواسی اجباری OCD) آموزش از راه دور و شناسایی چالش‌ها و راهکارها جهت غلبه بر مشکلات با استفاده از تجارب معلمان و متخصصان است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کیفی است. برای دستیابی به یافته ها، روش پدیدارشناسی استفاده شد. در این مطالعه 20 معلم ابتدایی در شهر اردبیل و 14 متخصص در سراسر کشور با روش نمونه گیری هدفمند و با معیار اشباع نظری انتخاب گردید. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و نیز به شیوه حضوری و همچنین مجازی جمع آوری گردید. جهت تحلیل پاسخ معلمان، بعد از مطالعه پاسخ ها، مضامین هر متن شناسایی و بصورت درصد و فراوانی گزارش شد و همچنین برای تحلیل متن پاسخ متخصصان از روش کدگذاری منسوب به استراس و کوربین (2008) استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی مصاحبه ها نیز تکنیک تثلیث یا مثلث سازی، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان صورت گرفت. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که معلمان در ارتباط با مسائل روانشناسی آموزش از دور با چالش هایی روبرو بودند که برای غلبه بر آنها پیشنهاداتی ارائه شد. در ادامه، در ارتباط با چالش‌های شناسایی شده طبق نظر معلمان، با متخصصان صحبت، و جهت غلبه بر آنها راهکارهایی همچون ایجاد رویه منظم برای درس خواندن، مدیریت زمان استراحت و خواب، تقویت ارتباطات اجتماعی، فراهم ساختن خدمات پشتیبانی روانشناختی، آموزش مهارت‌های کنترل استرس، انعطاف در زمانبندی برنامه ها، توجه به سلامت جسمی، تقسیم وظایف، استفاده از تکنیک های ویژوال، داشتن استراحت های کوتاه و منظم، کاهش استفاده از وسائل الکترونیکی، انجام تمرینات تنفسی ورلکسیشن، درمان شناختی رفتاریcbt) ) پیشگیری از رفتارهای اجتنابی و راهکارهای مختلف دیگر که مفصلتر دربخش یافته ها ارائه گردید. تیجه‌گیری: بنابراین بر دست اندرکاران لازم است تا با بهرمندی از پیشنهادات معلمان و به ویژه متخصصان در جهت شناسایی چالش‌های موجود در ارتباط با مسائل روانشناسی آموزش از راه دور به منظور غلبه بر آنها گام های جدی بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • Abbaszadeh, M. and Abbaszadeh, M. (2012). Validity and reliability in qualitative researches. Journal of Applied Sociology, 23(1), 19-34.
  • Agha­kasiri, Z., E’tezadi, M. and Sha’bani, A. (2012). Distance Learning, an innovative approach in education system: Investigating the problems of distance learning centers: view points of teachers and students. Journal of Educational Innovations, 11(2), 135-160.
  • Asarian, F. (2005). A review of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Iranian Journal of Child and Adolescent Psychiatry, (2), 118-134.
  • Bahmanirad, M., & Ghadimi, R. (2023). Examining the impact of virtual education on students' mental health. In Proceedings of the First International Conference on Psychology, Social Sciences, Educational Sciences, and Philosophy (Babol).
  • Bandura, Albert. (1971). social learning theory, Stanford university.
  • Barkley R. A. (2010). Differential diagnosis of adults with ADHD: the role of executive function and self-regulation. The Journal of clinical psychiatry, 71(7), e17. https://doi.org/10.4088/JCP.9066tx1c Cho, M. H., & Shen, D. (2013). Self-regulation in online learning. Distance Education, 34(3), 290–301. https://doi.org/10.1080/01587919.2013.835770
  • Barkley, R. A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press
  • Cacioppo, J. T., & Cacioppo, S. (2014). Social Relationships and Health: The Toxic Effects of Perceived Social Isolation. Social and personality psychology compass, 8(2), 58–72. https://doi.org/10.1111/spc3.12087
  • Creswell, J, W. (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Thousand oaks, ca; sage publications.
  • Darling-Hammond, L. (2017). Teacher education around the world: What can we learn from international practice? European Journal of Teacher Education, 39(3), 291-309. https://doi.org/10.1080/02619768.2016.1179433
  • DarmanKade Editorial Team. (2022). The most common mental disorders in schools. DarmanKade. Retrieved from https://www.darmankade.com/blog/mental-disorders-schools/
  • Derakhshanpour, F., Izadiyar, H., & Shahini, N. (2015). Examining anxiety levels in elementary school students in the city of Gorgan. Graduate Students Conference.
  • Ebadi, M., Roshani Khiavi, A. , Kazemi, S. , Eyni, S. and Rezayi, R. (2021). Cyberspace addiction in students: The predictive role of academic alienation and psychological distress. Journal of School Psychology, 10(2), 85-102. doi: 10.22098/jsp.2021.1249
  • Ehteshamzadeh, P., & Marashi, M. (2010). The relationship between the severity of insomnia, sleep quality, sleepiness, mental health, and academic performance in male adolescents in Ahvaz. New Findings in Psychology (Social Psychology), 5(15), 27-38.
  • Esfandiari Qaleh Zow, H. (2023). Psychological disorders in children: Identification, diagnosis, and treatment. 54(13), 739-727.
  • Gholizadeh, Z., & Abdollahi, M. (2020). Psychological consequences of the COVID-19 pandemic in children and adolescents. National Conference on Social Sciences and Psychology in Iran.
  • Irawan, A. W., Dwisona, D., & Lestari, M. (2020). Psychological Impacts of students on online learning during the Pandemic COVID-19. KONSELI Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 7(1), 53–60. https://doi.org/10.24042/kons.v7i1.6389
  • Khusheim, S. M. (2022). Challenges Faced by Classroom Teachers in Distance Learning for Students with Attention Deficit Hyperactivity During COVID-19 Pandemic. Journal of Education and Learning, 11(5), 113. https://doi.org/10.5539/jel.v11n5p113
  • Lister, K., Seale, J., & Douce, C. (2021). Mental health in distance learning: a taxonomy of barriers and enablers to student mental wellbeing. Open Learning the Journal of Open Distance and e-Learning, 38(2), 102–116. https://doi.org/10.1080/02680513.2021.1899907
  • Lotfi Azimi, A., Ebrahimiqavam, S., & Jaafari, N. (2023). Identifying the Psychological Indicators of Safe Schools. Sociology of Education, 8(2), 67-78.
  • Lyubetsky, N., Bendersky, N., Verina, T., Demyanova, L., & Arkhipova, D. (2021). IMPACT of distance learning on student mental health in the COVID-19 pandemic. E3S Web of Conferences, 273, 10036. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127310036
  • Maclean Maclean, L., & Law, J. M. (2022). Supporting primary school students’ mental health needs: Teachers’ perceptions of roles, barriers, and abilities. Psychology in the Schools, 59(11), 2359–2377. https://doi.org/10.1002/pits.22648
  • Mikaeili Mani, F., Abkhiz, S., & Hashemi, S. (2023). Emergency distance learning and challenges faced by primary school teachers: A thematic analysis. JINEV, 16(61), 125-97. https://doi.org/10.30495/jinev.2023.1980073.2837
  • Mousipour, N., Masoumi Fard, M., & Masoumi Fard, M. (2013). Examining the relationship between types of interactions in e-learning schools (distance education) and students' academic progress. In National Conference on Curriculum Studies in Iran (Changes in Educational Curriculum Programs).
  • Munn, N. L. (1962). Introduction to Psychology. United States: Houghton Mifflin.
  • Nasrin, E. (2015). The role of family and school in educating students. National Conference on Psychology and Educational Sciences. Retrieved from https://sid.ir/paper/826794/fa
  • O'Brien L. M. (2009). The neurocognitive effects of sleep disruption in children and adolescents. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 18(4), 813–823. https://doi.org/10.1016/j.chc.2009.04.008
  • Pan, K., Kok, A. a. L., Eikelenboom, M., Horsfall, M., Jörg, F., Luteijn, R. A., Rhebergen, D., Van Oppen, P., Giltay, E. J., & Penninx, B. W. J. H. (2020). The mental health impact of the COVID-19 pandemic on people with and without depressive, anxiety, or obsessive-compulsive disorders: a longitudinal study of three Dutch case-control cohorts. The Lancet Psychiatry, 8(2), 121–129. https://doi.org/10.1016/s2215-0366(20)30491-0
  • Parvari, P. (2019). A new reading of phenomenological methods: Philosophical foundations, approaches, and the framework for implementing phenomenological research. Sociological Studies, 12(44), 87-106. https://doi.org/10.30495/jss.2019.669587
  • Raeisoon M, Miri M, Dastjerdi R, Sharifzadeh G. Prevalence of mental disorders in Birjand – 2010. Journals of Birjand University of Medical Sciences 2012; 19 (1) :81-87
  • Ramadhana M.R., Putra A., Pramonojati T.A., Haqqu R., Dirgantara P., Ismail O.A., Wijaksono D.S. (2021). Learning Readiness as a Predictor of AcademicResilience in Online Learning during School from Home. Library Philosophy and Practice (e-journal). 5362. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5362
  • Salari Far, M. R. (2016). Introduction to psychology. Qom: Hajar Publishing (affiliated with the Center for Management of Seminary Schools for Women).
  • Shahari Nejad, A. A. (2011). General psychology of humans. Tehran: Information Publications.
  • Sheivandi, K., Hasanvand, F., Abdolahi moghadam, M. and Koshki, M. (2022). Comparing the psychological characteristics of high school students involved in cyberspace and ordinary student’s. New Media Studies8(30), 180-155. doi: 10.22054/nms.2022.51960.968
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  • Strauss, A. L. & Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Struijs, S. Y., De Jong, P. J., Jeronimus, B. F., Van Der Does, W., Riese, H., & Spinhoven, P. (2021). Psychological risk factors and the course of depression and anxiety disorders: A review of 15 years NESDA research. Journal of Affective Disorders, 295, 1347–1359. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.08.086
  • Tabrizi M, Manshaee G, Ghamarani A, Rasti J. Comparison of the Effectiveness of Virtual Reality with Neurofeedback on the Impulsivity of Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). JOEC 2020; 20 (1):115-128.
  • Wang, Y. (2023). The research on the impact of distance learning on students’ mental health. Education and Information Technologies, 28(10), 12527–12539. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11693-w
  • Weiss, R. (1973). Anxiety disorders in children and adolescents based on DSM-IVTI (H. Ebrahimi-Moghadam, Trans.). Tehran: Modaber Publications.