با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/idej.2025.71416.1203

چکیده

این مطالعه به بررسی تأثیر نوشتن ژورنال گفتگو بر عملکرد نوشتاری دانشجویان مترجمی انگلیسی در آموزش مجازی و سنتی دانشگاه پیام نور ایران می‌پردازد. نمونه ای متشکل از 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی، 120 دانش آموز که یک نمره انحراف معیار بالاتر و پایین تر از میانگین گرفتند برای مطالعه انتخاب شدند. این دانش آموزان به چهار گروه، دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم شدند. این مطالعه از یک طرح پیش آزمون/پس آزمون با استفاده از آزمون های نوشتاری برای اندازه گیری تغییرات در عملکرد استفاده کرد. دستورالعمل‌های پیتون برای اطمینان از پیوستگی نوشته‌های نوشتن مجلات گفتگو دنبال شد. تجزیه و تحلیل افزایش قابل توجهی در عملکرد نوشتاری در بین دانش‌آموزانی که هم در آموزش مجازی و هم سنتی مشغول نوشتن ژورنال گفتگو بودند، نشان داد. یافته‌ها تأیید می‌کنند که نوشتن ژورنال گفتگو به طور مؤثری مهارت‌های نوشتاری را در بین دانشجویان مجازی بیش از دانش‌آموزان سنتی افزایش می‌دهد. معلمان زبان می توانند از این روش برای تقویت تعامل دانش آموزان و بهبود مهارت های نوشتاری، به ویژه در زمینه های یادگیری مجازی استفاده کنند. تحقیقات آینده باید تأثیرات نوشتن ژورنال گفتگو را بر جمعیت‌شناسی مختلف و سایر مهارت‌های زبانی بررسی کند. این بینش ها پتانسیل نوشتن ژورنال گفتگو را به عنوان ابزاری ارزشمند برای معلمان زبان برای بهبود نتایج آموزشی در کلاس های زبان برجسته می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

References
[1] Adams, C., & Newton, J. (2021). Dialogue journals in the EFL classroom: A study of writing fluency, confidence, and motivation. Language Learning Journal, 49(3), 321-336.
[2] Al Kayed, M., Alkayid, M., & Alsmadi, M. A. (2020). The impact of dialogue journal on the writing skill of Jordanian EFL learner. Humanities & Social Sciences Reviews, 8(4), 569-576. Doi:10.18510/hssr.2020.8456
[3] Al-Mansour, N. S., & Al-Shorman, R. A. (2020). The impact of digital dialogue journals on students' writing performance in EFL courses. Journal of Educational Technology & Society, 23(2), 1-12.
[4] Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching. New Jersey: Prentice Hall Regents.
[5] Cheng H. F. & Z. Dörnyei. (2007). The use of motivational strategies in language instruction: The case of EFL teaching in Taiwan. Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 153-174.
[6] Chiesa, D., Bailey, K., & Damerow, R. (2013). The use of dialogue journals with university EFL students: A sociocultural perspective. The Asian Journal of English Language & Pedagogy, 1, 1-23.
[7] Chow, C. H. (2004). A news journal approach to teaching advanced writing. Hsuan Chuang Journal of Humanities, 2, 1-20.
[8] Collentine, J. (2004). Dialogue journals as mediators of L2 learning: A sociocultural account. Hispania, 87 (2), pp.324-335.
[9] Gholami Mehrdad, A. (2008). The effect of dialogue journal writing on EFL students' writing skill. Journal of English Language Pedagogy and Practice, 1 (Inaugural Issue), 34-44.
[10] Ho, Y. K. (2003). Audiotaped dialogue journals: An alternative form of speaking. ELT Journal, 57(3), pp. 269-277.
 [11] Holmes, K., & Moulton, M. R. (2017). Exploring the benefits of dialogue journal writing for English language learners. TESOL Quarterly, 51(2), 220-247.
[12] Ismail, S. A. A., Hussin, S., & Darus, S. (2020). The role of dialogue journal writing in enhancing ESL writing skills: A case study. Journal of Language and Linguistic Studies, 16(1), 256-269.
[13] Jacobs, H. L., Zinkgraf, S.A., Wormouth, D.R., Hartfiel, V. F., & Hughey, J. B. (1981).
Testing ESL composition: A practical approach. Newbury House.
[14] Joseph, D. D. (2018). EFL virtual learning environments: Perception, concerns and challenges. Teaching English with Technology, 18(4), 20-33, http://www.tewtjournal.org
[15] Kessler, G. (2018). Teacher and student perspectives on technology-mediated feedback in ESL writing. Computer Assisted Language Learning, 31(4), 448-468.
[16] Kılıç, M. E., Kılıç, M., & Akan, D. (2020). Motivation in the classroom. Participatory Educational Research, 8(2), 31-56. https://doi.org/10.17275/per.21.28.8.2
[17] Knoblauch, C. H. & Brannon, L. (1983). Writing as learning through the curriculums. College English. 45(5), 465-474.
[18] Mundir, A., Ahmed, A., Keezhatta, M., Amal, B., Sharma, S., Shnan, A., Ali, M., & Haidari, M. (2022). The comparative effect of online instruction, flipped instruction, and traditional instruction on developing Iranian EFL learners’ vocabulary knowledge. Education Research International, 1-9. Retrieved from: https://doi.org/10.1155/2022/6242062
[19] Peredo Alarcon, K. (2023). Exploring the potential of a virtual learning environment for the learning of the Spanish language and culture in Aotearoa New Zealand [Master's Thesis, Auckland University of Technolog]
 [20] Peyton, J. K., & Staton, J. (1993). Dialogue journals in the multilingual classroom: Building language fluency and writing skills through written interaction. Ablex Publishing.
[21] Peyton, J. K., Staton, J., Richardson, G., & Wolfram, W. (1990). The influence of writing task on ESL students’ written production. Research in the Teaching of English, 24(2), 142-171.
[22] Razali, A. B., Shah, P. M., & Jano, Z. (2018). The impact of dialogue journal writing on students' writing skills: An empirical study. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(1), 1-10.
[23] Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579- 595. doi:10.1037/a0032690
[24] Shintani, N., & Aubrey, S. (2016). The effectiveness of synchronous and asynchronous written corrective feedback on grammatical accuracy in a computer-mediated environment. Modern Language Journal, 100(1), 296-319.
[25] Taheri, M., & Eidi, R. (2021). The comparative effects of modern dialogue journal and traditional dialogue journal on critical thinking: Iranian EFL learners in focus. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 4, 129-138. Doi:10.32996/ijllt.2021.4.11.14.
[26] Trites, L. (2001). Journals as self-evaluative, reflective classroom tools with advanced ESL graduate students. In J.I. Burton & M. Carroll (Eds.), Journal writing: Case study in TESOL practice series (pp. 59-70). Alexandria, VA: Teachers of English to speakers of other Languages, Inc. (TESOL)
[27] Ucar, H., & Goksel, N. (2020). Enhancing online EFL learners’ motivation and engagement through supplementary activities on Facebook. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 154-168. https://doi.org/10.5281/zenodo.3881576
[28] Walabe, M.G., & Lubicini, R. (2020). E-learning refers to courses that use technology and the internet to provide constructive e-learning opportunities to students. IJEDE Journal, 35(2), 77–89, 2020.
[29] Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: A social constructivist approach. Cambridge: Cambridge University Press