با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
علمی-پژوهشی آموزش از دور
استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان ایرانی

مهدی محمودی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 1-15

https://doi.org/10.30473/idej.2023.67741.1153

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین تأثیر استفاده از فناوری های نوین آموزشی در یادگیری مشارکتی و فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها آزمایشی به روش نیمه تجربی و طرح انتخابی برای اجرا نیز طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تأثیر سیستم آموزشی IB) International Baccalaureate) بر مهارت های تفکر نقادانه، نگرش، رفتار و خواندن نقادانه فراگیران زبان انگلیسی

فاطمه پشمی تبار؛ منوچهر جعفری گوهر

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 17-35

https://doi.org/10.30473/idej.2024.68930.1172

چکیده
  فراگیران زبان انگلیسی مشکلات زیادی در مهارت آموزی تفکر نقادانه به منظور ارتقا سطح زبان انگلیسی خود دارند. این مقاله به بررسی تأثیرات سیستم آموز IB در ارتقاء مهارت های تفکر نقادانه، نگرش و رفتار و خواندن نقادانه یک جامعه نمونه متشکل از گروهی از فراگیران زبان انگلیسی در کلاس های ۱۱ و ۱۲ یکی از دبیرستان ها که هم سیستم درسی IB وهم سیستم معمولی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی ابزارها و روش‌های ارزشیابی مجازی از یادگیری دانشجویان در دوران شیوع بیماری های واگیر

بهمن زندی؛ حسین خاک نژاد؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ فروزان ضرابیان

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 37-50

https://doi.org/10.30473/idej.2024.71106.1194

چکیده
  بیماری کووید 19 به ما آموخت که آموزش و ارزشیابی مجازی باید همگام با آموزش حضوری مورد توجه قرار گیرد. لذا در این مقاله تلاش شده است، ابزارها و روش‌های مختلف ارزشیابی مجازی از یادگیری دانشجویان در مواقع شیوع بیماری‌های واگیر، مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و برای تحلیل اطلاعات از روش گراندد تئوری استفاده شده است. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تأثیر ژورنال نویسی گفتگو بر نوشتار زبان آموزان ایرانی در آموزش مجازی و آموزش سنتی

فاطمه تکلو

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 51-60

https://doi.org/10.30473/idej.2025.71416.1203

چکیده
  این مطالعه به بررسی تأثیر نوشتن ژورنال گفتگو بر عملکرد نوشتاری دانشجویان مترجمی انگلیسی در آموزش مجازی و سنتی دانشگاه پیام نور ایران می‌پردازد. نمونه ای متشکل از 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی، 120 دانش آموز که یک نمره انحراف معیار بالاتر ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
مقایسه اثربخشی دوره های ضمن خدمت حضوری و مجازی معلمان مقطع ابتدایی بر اساس مدل کرک پاتریک

محمد خسروی طناک؛ کورش فتحی واجارگاه؛ اسماعیل جعفری

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 61-75

https://doi.org/10.30473/idej.2025.71798.1207

چکیده
  چکیده: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزش‌های ضمن خدمت حضوری و مجازی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بر اساس الگوی کرک پاتریک و مقایسه آن ها با هم انجام شده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند است که در دوره‌های ضمن خدمت حضوری و مجازی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
پیش‌بینی زودهنگام وضعیت تحصیلی دانشجویان بر اساس تعاملات آنها با سامانه آموزش مجازی

سیده محبوبه حسینی؛ مرجان کائدی؛ سیدفخرالدین نوربهبهانی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 77-87

https://doi.org/10.30473/idej.2025.70959.1188

چکیده
  برنامه‌های آموزشی آنلاین در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. با این حال، علیرغم پذیرش گسترده آن‌ها، نرخ تکمیل و موفقیت در دوره‌های آنلاین به طور قابل توجهی پایین‌تر از آموزش‌های سنتی حضوری است. اگر بتوان عملکرد نهایی تحصیلی دانش‌آموزان را با تحلیل رفتار آن‌ها در محیط یادگیری مجازی پیش‌بینی کرد، می‌توان هشدارهای به‌موقع ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بررسی دیدگاه معلمان درمورد استفاده از چت جی بی تی در آموزش علوم

عباس رمضانی؛ معصومه شریفی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/idej.2025.74183.1233

چکیده
  هدف: پیشرفت‌های جدید در زمینه آموزش هوش مصنوعی (AI) باعث ایجاد علاقه و نگرانی همزمان در مورد نحوه بهبود بیشتر آن در حوزه آموزش علوم شده است. روش: این مطالعه کیفی نگاهی به دیدگاه‌های معلمان علوم درباره پتانسیل و محدودیت‌های استفاده از ChatGPT در آموزش علوم و راه‌های بهره‌گیری از چنین فناوری‌هایی ارائه می‌کند. این پژوهش بر اساس داده‌های ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تبیین اثر توانمند سازی مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور بر عملکرد و هوش سازمانی مدیران مدارس متوسطۀ اول

غلامحسن پناهی؛ علیرضا واصفی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 103-113

https://doi.org/10.30473/idej.2025.67116.1240

چکیده
  چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین اثر توانمند سازی مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور بر عملکرد و هوش سازمانی مدیران مدارس متوسطۀ اول شهر نیمروز انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ پژوهش های کمی از نوع توصیفی-همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از تمامی مدیران متوسطۀ اول آموزش و پرورش شهرستان نیمروز در سال ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
پدیدارشناسی چالشهای تربیت در زیست بوم آموزش الکترونیکی و شایستگیهای موردنیاز برای حضور اثربخش در آن

امیر مرادی؛ معصومه امیری

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 115-130

https://doi.org/10.30473/idej.2025.74067.1230

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، پدیدارشناسی چالشهای تربیت در زیست بوم آموزش الکترونیکی و شایستگیهای موردنیاز برای حضور اثربخش در آن است. بدین منظور با بهره‌گیری از روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی پدیده مورد بررسی پرداخته شد. داده‌ها با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌مند و مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با شانزده نفر از معلمان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
الزامات توسعه شایستگی‌های هوش مصنوعی رهبران: یک مرور سیستماتیک

فاطمه نارنجی ثانی؛ سیدحسین موسوی؛ مهسا عزیزی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 131-147

https://doi.org/10.30473/idej.2025.74581.1239

چکیده
  هدف این مطالعه شناسایی الزامات توسعه شایستگی‌های هوش مصنوعی رهبران بود. این مرور سیستماتیک متون، که از ژانویه ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۵ را در بر می‌گیرد، ۲۶ مقاله احصاء شده از Google Scholar، Sage، Emerald، Springer، ScienceDirect و PubMed را تجزیه و تحلیل می‌کند. با تکیه بر مرور سیستماتیک، یافته‌ها سنتز و ادغام شدند تا یک چارچوب الزامات توسعه شایستگی هوش مصنوعی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
تأثیر جوسینس در بازی‌وارسازی بر یادگیری، لذت و علاقه‌مندی به یادگیری

عرفانه گلشن؛ یوسف مهدوی نسب؛ سارا نوری؛ مهسا مرادی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 149-164

https://doi.org/10.30473/idej.2025.75054.1245

چکیده
  بازی‌وارسازی، به‌عنوان بهره‌گیری از عناصر طراحی بازی در زمینه‌های غیر بازی، به‌ویژه در آموزش، به‌طور روزافزون به‌منظور افزایش انگیزش و مشارکت یادگیرندگان مورد توجه قرار گرفته است. جدول‌های امتیاز (Leaderboards) از جمله عناصر کلیدی بازی‌وارسازی محسوب می‌شوند که با ایجاد حس رقابت و برانگیختن هیجانات مثبت، می‌توانند یادگیری را تقویت ...  بیشتر

علمی-پژوهشی آموزش از دور
بهبود آموزش حسابداری: کاربست ویژگی‌های شخصیتی هگزاکو (HEXACO) در ارتقای شایستگی‌های اخلاقی و فنی

محمد نظری پور

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1404، صفحه 165-180

https://doi.org/10.30473/idej.2025.75331.1247

چکیده
  این مطالعه به بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدل HEXACO — شامل صداقت-فروتنی، هیجانی بودن، برون‌گرایی، توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی و گشودگی — بر ریسک‌پذیری، ادراک ریسک و منافع درک‌شده در میان دانشجویان کارشناسی حسابداری می‌پردازد و پیامدهایی برای تدوین راهبردهای آموزشی با هدف تقویت شایستگی‌های اخلاقی و مهارت‌های حسابرسی دارد. ...  بیشتر