نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 استاد گروه علوم تربیتی دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.
3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی...
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت حضوری و مجازی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بر اساس الگوی کرک پاتریک و مقایسه آن ها با هم انجام شده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند است که در دورههای ضمن خدمت حضوری و مجازی سال تحصیلی 1401-1402 شرکت کرده اند. با استفاده از نمونه گیری دردسترس 45 نفر از معلمان شرکتکننده در دورههای حضوری و 45 نفر از معلمان شرکتکننده در دورههای مجازی انتخاب شدند. در سطح اول با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، نظرات شرکت کنندگان در دو مرحله (اوایل برگزاری دورهها و پایان برگزاری دورهها) جمع آوری شد. سطح دوم یعنی یادگیری با استفاده از آزمون محقق ساخته 19 سوالی و بهصورت پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. در سطح سوم یعنی رفتار، 5 ماه پس از پایان دوره ها و با استفاده از فرم خود ارزیابی معلمان و فرم ارزیابی معلمان توسط مدیرانشان داده ها جمع آوری شد. نتایج آزمون اثرات بین آزمودنی برای مقایسه مولفههای سطح واکنش در مرحله پسآزمون و مقدار f به دست آمده برای تمامی مولفه ها در در سطح آلفای 05/0 معنی دار است. مقدار F بدست آمده در نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای مقایسه نمرات یادگیری در مرحله پسآزمون برابر 563/26 است. مقدار آماره t و مقدار سطح معنیداری جهت مقایسه نمرات سطح رفتار ، نشان از عدم تفاوت در واریانس بین دو گروه آموزش حضوری و مجازی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دورههای ضمن خدمت حضوری و مجازی در سطوح واکنش، یادگیری و رفتار اثربخش است و بین اثربخشی دورههای حضوری و مجازی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که میانگین های به دست آمده نشان میدهد که آموزش حضوری میتواند تأثیر به سزایی نسبت به آموزش مجازی در این سه سطح داشته باشد.
کلیدواژهها
موضوعات