با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

10.30473/idej.2025.67116.1240

چکیده

چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین اثر توانمند سازی مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور بر عملکرد و هوش سازمانی مدیران مدارس متوسطۀ اول شهر نیمروز انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ پژوهش های کمی از نوع توصیفی-همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از تمامی مدیران متوسطۀ اول آموزش و پرورش شهرستان نیمروز در سال تحصیلی 1402-1403 که با روش سرشماری تعداد 12مرد و12زن به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. ابزار گرداوری اطلاعات شامل پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکاچی (۱۹۹۵)، پرسشنامه عملکرد مدیران یزدانی نژاد (1388) و پرسشنامه هوش سازمانی مدیران آلبرخت (2002) بود. داده‌های جمع آوری شده از اجرای پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS26 و با روش آمار توصیفی همچون جداول و نمودارها برای نشان دادن ویژگی‌های جمعیت شناختی تحلیل و به منظور استنباط داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده می‌شود. پس از جمع آوری داده‌ها، پیروی کردن توزیع داده‌ها از توزیع نرمال با آزمون کولموگروف-اسمیرنوف بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که بین مولفه‌های مدیریت دانش از طریق آموزش از راه دور با عملکرد سازمانی مدیران و همچنین بین مولفه‌های مدیریت دانش و نمرۀ کل مدیریت دانش با هوش سازمانی مدیران رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. توانمندسازی مولفه بکارگیری دانش بر عملکرد سازمانی مدیران و توانمندسازی مولفه تسهیم دانش و بکارگیری دانش بر همۀ مولفه های هوش سازمانی موثر است (p≤0/05). بنابراین، آموزش و پرورش با گسترش و کاربست شبکه‌های مجازی و آموزش از راه دور از طریق اسکای روم، می‌تواند فضایی پویا ایجاد کند تا مدیران بتوانند دانش خود را توسعه داده، به ایده‌های جدید دست یابند و دانش جدید کسب کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات