نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه آموزش علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان
2 استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پدیدارشناسی چالشهای تربیت در زیست بوم آموزش الکترونیکی و شایستگیهای موردنیاز برای حضور اثربخش در آن است. بدین منظور با بهرهگیری از روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی پدیده مورد بررسی پرداخته شد. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با شانزده نفر از معلمان و مدیران فعال در زیست بوم جدید گردآوری شده و بر اساس الگوی کلایزی تحلیل گردید. در دهمین مصاحبه، اشباع نظری دادهها حاصل شد، اما به منظور اعتباربخشی یافتهها، مصاحبه ها تا شانزدهمین نفر ادامه یافت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، منجر به شناسایی دو مقوله (چالشها و صلاحیتها) و ده مضمون اصلی شد. چالشهای زیست بوم جدید شامل نبود ارتباط سنتی ، مغفول ماندن موضوع تربیت، رواج بی صداقتی علمی، تجاوز به حریم شخصی، جدی نگرفتن زیست بوم، بروز اعتماد به نفس کاذب است. شایستگیهای موردنیاز زیست بوم جدید شامل شایستگی عملیاتی، شناختی، همکاری و خودراهبری است. در پایان می توان چنین نتیجه گیری کرد که تربیت در زیست بوم جدید دارای چالشهای متعددی است و نیازمند نوعی تحول در طراحی تربیتی است. لذا بهبود کیفیت آن مستلزم نگاه متولیان و دوری از طرز تلقی آموزش موقت، پارهوقت و درجه دوم به این قبیل آموزشها است.
کلیدواژهها