نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دکتری برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران.
3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
هدف این مطالعه شناسایی الزامات توسعه شایستگیهای هوش مصنوعی رهبران بود. این مرور سیستماتیک متون، که از ژانویه ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۵ را در بر میگیرد، ۲۶ مقاله احصاء شده از Google Scholar، Sage، Emerald، Springer، ScienceDirect و PubMed را تجزیه و تحلیل میکند. با تکیه بر مرور سیستماتیک، یافتهها سنتز و ادغام شدند تا یک چارچوب الزامات توسعه شایستگی هوش مصنوعی واضح و مختصر برای رهبران به دست آید. برای این منظور، از چارچوب PRISMA برای ایجاد یک فرآیند با کیفیت بالا و شفاف استفاده شد. از چارچوب تحلیل مضمون نعیم و همکاران (۲۰۲۳) برای تجزیه و تحلیل و تفسیر یافتههای حاصل از مطالعات مورد بررسی استفاده شد. پایایی نتایج نهایی با استفاده از روش کاپای کوهن ارزیابی شد. این ضریب ۰.۷۳ بود که نشان دهنده سطح بالایی از توافق بین کدگذاران است. یافتهها، الزامات اساسی برای توسعه شایستگیهای هوش مصنوعی در بین رهبران را در سه بعد اصلی روشن میکنند: الزامات سازمانی، فناورانه و فردی. این پژوهش با شناسایی و دستهبندی الزامات اثربخش توسعه شایستگیهای هوش مصنوعی رهبران در عصر هوش مصنوعی، به ادبیات موجود کمک میکند.
کلیدواژهها
موضوعات