با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

گروه حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

10.30473/idej.2025.75331.1247

چکیده

این مطالعه به بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدل HEXACO — شامل صداقت-فروتنی، هیجانی بودن، برون‌گرایی، توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی و گشودگی — بر ریسک‌پذیری، ادراک ریسک و منافع درک‌شده در میان دانشجویان کارشناسی حسابداری می‌پردازد و پیامدهایی برای تدوین راهبردهای آموزشی با هدف تقویت شایستگی‌های اخلاقی و مهارت‌های حسابرسی دارد. با استفاده از یک طرح همبستگی توصیفی-اکتشافی، داده‌های ۱۷۰ دانشجو در تهران در اوایل سال ۲۰۲۵ گردآوری و با بهره‌گیری از مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهند که ویژگی صداقت-فروتنی موجب کاهش انتخاب‌های غیراخلاقی می‌شود، وظیفه‌شناسی تصمیم‌گیری محتاطانه را تقویت می‌کند، و پارادوکسی در ریسک‌پذیری اخلاقی نمایان می‌شود که نقش فشارهای موقعیتی را برجسته می‌سازد. همچنین، هیجانی بودن و برون‌گرایی از طریق ادراک ریسک و منافع، رفتارهای ریسک‌پذیر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این مطالعه استفاده از مطالعات موردی متمرکز بر اخلاق را برای بهبود تصمیم‌گیری اخلاقی و شبیه‌سازی‌های حسابرسی را برای ارتقاء دقت پیشنهاد می‌کند و راهبردهایی قابل تطبیق با برنامه‌های درسی حسابداری در سطح جهانی ارائه می‌دهد. این رویکردهای مبتنی بر HEXACO که بر نظریه‌های یادگیری تجربی و خودکارآمدی استوار هستند، در مقایسه با مدل‌های سنتی، هم‌راستایی بیشتری با اهداف آموزش مبتنی بر شایستگی دارند و از چشم‌انداز کمیسیون Pathways در زمینه توسعه مهارت‌های اخلاقی و حسابرسی پشتیبانی می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات