با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش از راه دور دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

2 استاد، گروه زبان شناسی، دانشگاه پیام نور

چکیده

 کتاب درسی خواه به شکل چاپی خواه در قالب الکترونیکی اصلی‏ ترین رسانه در دانشگاه‏های باز و از دور است. این رسانه لازم است شامل ویژگی‏هایی باشد که یادگیرنده از دور را بدون نیاز به حضور استاد به عمیق ترین سطح از یادگیری برساند. پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی مطلوب کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور طراحی و اجرا شد. روش مورد استفاده در این پژوهش استفاده از تجزیه و تحلیل مفهوم کتاب درسی با استفاده از مدل هیبرید بود. در مرحله اول این مدل مروری بر مطالعات نظری (119 مورد) در پایگاه های اطلاعاتی تا دسامبر 2011 انجام شد. در مرحله کار در عرصه 2 نمونه از کتاب های دانشگاه باز انگلستان بررسی و مشاهده و تحلیل قرار گرفتند. در مرحله نهایی از دو مرحله قبل تحلیل نهایی به روش استراوس و کوربین انجام شد. نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی مطلوب کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور گردید که در ادامه در متن مقاله ارائه خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

[1] Lentell H. Framing policy for open and distance learning. Policy for Open and Distance Learning World review of distance education and open learning. (2004);4:249-59.
[2] Woudstra A, Adria M. Issues in organizing for the new network and virtual forms of distance education. Handbook of distance education. (2003):531-48.
[3] Behar LS. A study of domains and subsystems in the most influential textbooks in the field of curriculum, 1970-1990. (1993).
[4] Lepionka ME. Writing and developing your college textbook: a comprehensive guide to textbook authorship and higher education publishing: Atlantic Path Publishing; 2008.
[5] Schissler H, Soysal YN. The nation, Europe, and the world: Textbooks and curricula in transition: Berghahn Books; (2005).
[6] Olson MH. An introduction to theories of learning: Psychology Press; 2015.
[7] Riazi AM. What do textbook evaluation schemes tell us? A study of the textbook evaluation schemes of three decades. ANTHOLOGY SERIES-SEAMEO REGIONAL LANGUAGE CENTRE. (2003):52-69.
[8] Rodés V, Rodríguez-Solano C, Maturana J, Bielukas YH, Cuadros-Vargas E, Podetti M. Strategies for Implementing the Adoption of Open Textbooks Initiatives: State of the Art Review. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning. (2013);3(1):51.
[9] Schwartz-Barcott D. An expansion and elaboration of the hybrid model of concept development. Concept Development in Nursing Foundations, Techniques, and Applications. (2000):129-59.
[10]      Polit-O'Hara D, Beck CT. Essentials of nursing research: Methods, appraisal, and utilization: Lippincott Williams & Wilkins; (2006).
[11]      Gibson CC. Learners and learning: The need for theory. Handbook of distance education. (2003):147-60.
[12]      Ford CL, Yore LD. Toward convergence of critical thinking, metacognition, and reflection: Illustrations from natural and social sciences, teacher education, and classroom practice.  Metacognition in science education: Springer; (2012). p. 251-71.
[13]      Pingel F. UNESCO guidebook on textbook research and textbook revision: Unesco; (2010).