نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش از راه دور دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2 استاد، گروه زبان شناسی، دانشگاه پیام نور
چکیده
کتاب درسی خواه به شکل چاپی خواه در قالب الکترونیکی اصلی ترین رسانه در دانشگاههای باز و از دور است. این رسانه لازم است شامل ویژگیهایی باشد که یادگیرنده از دور را بدون نیاز به حضور استاد به عمیق ترین سطح از یادگیری برساند. پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی مطلوب کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور طراحی و اجرا شد. روش مورد استفاده در این پژوهش استفاده از تجزیه و تحلیل مفهوم کتاب درسی با استفاده از مدل هیبرید بود. در مرحله اول این مدل مروری بر مطالعات نظری (119 مورد) در پایگاه های اطلاعاتی تا دسامبر 2011 انجام شد. در مرحله کار در عرصه 2 نمونه از کتاب های دانشگاه باز انگلستان بررسی و مشاهده و تحلیل قرار گرفتند. در مرحله نهایی از دو مرحله قبل تحلیل نهایی به روش استراوس و کوربین انجام شد. نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی مطلوب کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور گردید که در ادامه در متن مقاله ارائه خواهد شد.
کلیدواژهها