با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران
علمی-پژوهشی
یادگیری ترکیبی در آموزش از دور: مطالعه تطبیقی چند دانشگاه منتخب

فرهاد سراجی

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 9-24

چکیده
  دف این پژوهش بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی است. یادگیری ترکیبی به عنوان موج سوم محیط‌های یادگیری، بعد از محیط‌های حضوری و الکترونیکی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی مرسوم شده است که هدف عمده آن بهبود کیفیت یادگیری، بسط دامنه پوشش و کاهش هزینه‌هاست. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مطالعه تطبیقی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تحلیل مفهوم کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور بر اساس مدل هیبرید و ارائه مدل

مانوش مهرابی؛ بهمن زندی

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 25-32

چکیده
   کتاب درسی خواه به شکل چاپی خواه در قالب الکترونیکی اصلی‏ ترین رسانه در دانشگاه‏های باز و از دور است. این رسانه لازم است شامل ویژگی‏هایی باشد که یادگیرنده از دور را بدون نیاز به حضور استاد به عمیق ترین سطح از یادگیری برساند. پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی مطلوب کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور طراحی و اجرا شد. روش مورد استفاده ...  بیشتر

ارزیابی کیفیت عناصر برنامههای درسی الکترونیکی گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

میترا معصومی فرد؛ نعمت اله موسی پور؛ محمد صیفی؛ فائزه ناطقی

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 33-42

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت عناصر برنامه های درسی الکترونیکی گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی است، جامعه آماری این پژوهش که به شیوه توصیفی پیمایشی انجام شد، کلیه اساتید (4515 نفر) و دانشجویان (287 نفر) یادگیری الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است که به شیوه نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 85 دانشجو و 57 استاد به ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای مدرسان زبان انگلیسی: طراحی و اعتبار سنجی یک مقیاس سنجش

حسن سلیمانی؛ مریم روحانی راوری؛ منوچهر جعفری گهر

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 43-54

چکیده
  موفقیت برنامه های آموزشی از راه دور نیازمند مدرسانی است که دارای سطوح مختلفی از سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای هستند. به دلیل فرصت های مهمی که تکنولوژی پیشرفته برای بهبود آموزش زبان فراهم کرده استٍ، سواد رایانه معلمان به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای 255 مدرس زبان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
رابطه یادگیری خودراهبر ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی با برنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور

سیمین نقش؛ مهران فرج الهی

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 55-60

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تاثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد

علی اکبر عجم؛ مهدیه مهدی زاده

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 61-74

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی در نظام آموزش از دور بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد در سال تحصیلی96-95 بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول در شهرستان گناباد بود، ...  بیشتر