علمی-پژوهشی
فرهاد سراجی
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 9-24
چکیده
دف این پژوهش بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی است. یادگیری ترکیبی به عنوان موج سوم محیطهای یادگیری، بعد از محیطهای حضوری و الکترونیکی در دانشگاهها و سازمانهای آموزشی مرسوم شده است که هدف عمده آن بهبود کیفیت یادگیری، بسط دامنه پوشش و کاهش هزینههاست. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مطالعه تطبیقی ...
بیشتر
دف این پژوهش بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی است. یادگیری ترکیبی به عنوان موج سوم محیطهای یادگیری، بعد از محیطهای حضوری و الکترونیکی در دانشگاهها و سازمانهای آموزشی مرسوم شده است که هدف عمده آن بهبود کیفیت یادگیری، بسط دامنه پوشش و کاهش هزینههاست. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مطالعه تطبیقی بوده است که از بین هفده دانشگاه از دور مگا(میلیونی) چهار دانشگاه آناتولی ترکیه، ایندیرگاندی هند، اویوسی چین و آلبرتای کانادا را به عنوان نمونههای هدفمند انتخاب کرده است. مقولههای مورد مشاهده و بررسی در این دانشگاهها شامل ساختار دانشگاه، سیاستها و راهبردها، سامانه مدیریت یادگیری، تهیه محتوا، فعالیتها و منابع یادگیری، شیوه تدریس و ارزشیابی، پشتیبانی آموزشی و نظام ارزشیابی کیفیت آموزشی دانشگاهها بوده است. برای جمع آوری و تحلیل داده-های از روش چهار مرحلهای توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه جرج برودی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد هر چهار دانشگاه از لحاظ ساختار سازمانی از الگوی دانشگاه باز انگلستان پیروی میکنند و دارای پردیس مرکزی، مراکز منطقهای و واحدهای منطقهای هستند. هر چهار دانشگاه بر اساس سیاستهای خاص و مطابق سندهای سیاستی به سمت الکترونیکی سازی آموزش و یادگیری ترکیبی پیش رفتهاند. دانشگاههای مورد مطالعه در کنار محتوای خودآموز متنی، اقدامات گستردهای برای الکترونیکی سازی محتوا و طراحی فعالیتها انجام دادهاند که در این زمینه دانشگاه آلبرتا از لحاظ تاکید بر فعالیتهای یادگیری فردی و گروهی با سه دانشگاه دیگر تفاوت دارد. هر چهار دانشگاه برای تدارک منابع یادگیری غنی و در دسترس از تلویزیون آموزشی استفاده میکنند. نظام پشتیبانی در هر چهار دانشگاه متناسب با شرایط فرهنگی – اجتماعی مخاطبان تدارک دیده شده است و در دانشگاه ایندیرا به دلایل مختلف استقبال از حمایتها و پشتیبانیهای فنی و آموزشی ضعیفتر است. در دانشگاههای مورد مطالعه تدریس و تعاملات حضوری بین دانشجویان و مدرسان در واحدهای منطقهای انجام میشود. تدریس-های همزمان آنلاین توسط استادان برجسته و راهنماییهای ناهمزمان توسط راهنماهای آنلاین انجام میشود. شیوههای ارزشیابی در دانشگاهها متفاوت است، ولی در همه دانشگاه بخشی از نمره ارزشیابی به ارزشیابیهای تکوینی و بخشی دیگر به ارزشیابیهای پایانی اختصاص مییابد. نظام ارزشیابی کیفیت در دانشگاه آناتولی بر اساس طرح بولونیا، در دانشگاه ایندیرا با توجه به تصمیم-های شورای عالی کیفیت آموزشی هند و در دانشگاههای او یوسی و آلبرتا بر اساس طرح PLAR انجام میشود. یادگیری ترکیبی راهبردی است که هر دانشگاه متناسب با اهداف، شرایط و مخاطبان خود آن را شکل میدهد. در پایان بر اساس تجارب دانشگاههای مورد مطالعه طرح پیشنهادی برای توسعه یادگیری ترکیبی در دانشگاه پیام نور ایران ارائه شده است.
علمی-پژوهشی
مانوش مهرابی؛ بهمن زندی
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 25-32
چکیده
کتاب درسی خواه به شکل چاپی خواه در قالب الکترونیکی اصلی ترین رسانه در دانشگاههای باز و از دور است. این رسانه لازم است شامل ویژگیهایی باشد که یادگیرنده از دور را بدون نیاز به حضور استاد به عمیق ترین سطح از یادگیری برساند. پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی مطلوب کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور طراحی و اجرا شد. روش مورد استفاده ...
بیشتر
کتاب درسی خواه به شکل چاپی خواه در قالب الکترونیکی اصلی ترین رسانه در دانشگاههای باز و از دور است. این رسانه لازم است شامل ویژگیهایی باشد که یادگیرنده از دور را بدون نیاز به حضور استاد به عمیق ترین سطح از یادگیری برساند. پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی مطلوب کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور طراحی و اجرا شد. روش مورد استفاده در این پژوهش استفاده از تجزیه و تحلیل مفهوم کتاب درسی با استفاده از مدل هیبرید بود. در مرحله اول این مدل مروری بر مطالعات نظری (119 مورد) در پایگاه های اطلاعاتی تا دسامبر 2011 انجام شد. در مرحله کار در عرصه 2 نمونه از کتاب های دانشگاه باز انگلستان بررسی و مشاهده و تحلیل قرار گرفتند. در مرحله نهایی از دو مرحله قبل تحلیل نهایی به روش استراوس و کوربین انجام شد. نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی مطلوب کتاب درسی دانشگاهی باز و از دور گردید که در ادامه در متن مقاله ارائه خواهد شد.
میترا معصومی فرد؛ نعمت اله موسی پور؛ محمد صیفی؛ فائزه ناطقی
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 33-42
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت عناصر برنامه های درسی الکترونیکی گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی است، جامعه آماری این پژوهش که به شیوه توصیفی پیمایشی انجام شد، کلیه اساتید (4515 نفر) و دانشجویان (287 نفر) یادگیری الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است که به شیوه نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 85 دانشجو و 57 استاد به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت عناصر برنامه های درسی الکترونیکی گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی است، جامعه آماری این پژوهش که به شیوه توصیفی پیمایشی انجام شد، کلیه اساتید (4515 نفر) و دانشجویان (287 نفر) یادگیری الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است که به شیوه نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 85 دانشجو و 57 استاد به دو پرسشنامه محقق ساخته (برای اساتید و دانشجویان) با 59 گویه و طیف 5 درجه ای لیکرت که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت پاسخ دادند، نتایج حاکی از آن بود که در مجموع پاسخگویان، وضع موجود کیفیت عناصر اهداف، محتوا و فعالیت های یادگیری را بهتر از سایر عناصر ارزیابی نمودند در حالی که میان وضع موجود و مطلوب عناصر برنامه های درسی از نظر دانشجویان و اساتید شکاف وجود داشت.
علمی-پژوهشی
حسن سلیمانی؛ مریم روحانی راوری؛ منوچهر جعفری گهر
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 43-54
چکیده
موفقیت برنامه های آموزشی از راه دور نیازمند مدرسانی است که دارای سطوح مختلفی از سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای هستند. به دلیل فرصت های مهمی که تکنولوژی پیشرفته برای بهبود آموزش زبان فراهم کرده استٍ، سواد رایانه معلمان به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای 255 مدرس زبان ...
بیشتر
موفقیت برنامه های آموزشی از راه دور نیازمند مدرسانی است که دارای سطوح مختلفی از سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای هستند. به دلیل فرصت های مهمی که تکنولوژی پیشرفته برای بهبود آموزش زبان فراهم کرده استٍ، سواد رایانه معلمان به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر سواد رایانه، اطلاعات، و چند رسانه ای 255 مدرس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را مورد بررسی قرار داده است. به منظور جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه سواد کامپیوتر، اطلاعات، و مولتی مدیا برای مدرسان زبان انگلیسی طراحی و معتبر سازی شد. این پرسشنامه شامل سه بخش برای بررسی پاسخ های شرکت کنندگان میباشد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد چند رسانه ای و اطلاعات معلمان بین ضعیف تا متوسط متغیر است که مستلزم بهبود دوره های آموزشی معلمان و آماده کردن آنها برای به کارگیری تکنولوژی در محیط های تدریس زبان است. یافته های این تحقیق کاربردهایی برای برنامه های آموزشی معلمان قبل از خدمت و مشغول به خدمت، شامل دوره های آموزشی و عملی معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، در بر دارد.
علمی-پژوهشی
سیمین نقش؛ مهران فرج الهی
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 55-60
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی رابطه میان یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین در آموزش از دور به مرحله ا جرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی ، به لحاظ روش جمع آوری داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی ) و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مدارس پسرانه هوشمند دوره متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1395 بالغ بر 550 نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده که بطور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 225 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. ابزارپژوهش پرسشنامه های محقق ساخته برنامه های درسی کارآفرین درآموزش از دور ، انگیزه تحصیلی و یادگیری خودراهبروفناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. برای تأمین روایی پرسشنامه ها به لحاظ محتوا از نظر ده تن از اساتید و متخصصین مربوطه استفاده شد و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ93/0=α محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (v.21) SPSSبه صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی(روش همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انگیزه تحصیلی بابرنامه درسی کارآفرین درآموزش از دور دارای رابطه مثبت ومعناداری است .همچنین نتایج نشان داد که هر سه متغیر یادگیری خودراهبر، فناوری اطلاعات و انگیزه تحصیلی برای ایجاد برنامه درسی کارآفرین دارای اهمیت می باشد. انگیزه تحصیلی با میزان بتای 43/. دارای بیشترین اهمیت و فناوری اطلاعات با بتای 23/. دارای کم ترین اهمیت بود.
علمی-پژوهشی
علی اکبر عجم؛ مهدیه مهدی زاده
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1397، صفحه 61-74
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی در نظام آموزش از دور بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد در سال تحصیلی96-95 بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول در شهرستان گناباد بود، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی در نظام آموزش از دور بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد در سال تحصیلی96-95 بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول در شهرستان گناباد بود، که درسال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل هستند. نمونه پژوهش که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بود شامل 58 دانش آموز بودند که در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند که این دو گروه بر اساس پیشرفت تحصیلی همگن شده بودند. به گروه آزمایش آموزشها به صورت ترکیبی داده شده و گروه کنترل به سبک و شیوه عادی و سنتی آموزش میدیدند پیش آزمون عملکرد تحصیلی درس هنر بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید و پس از آن آموزش ترکیبی در 12 جلسه برای دانش آموزان گروه آزمایش اجرا شد و بعد از پایان دوره آموزشی مجدد از هر دو گروه پس آزمون عملکرد تحصیلی گرفته شد. نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش در مباحث نقاشی ایرانی، طراحی اشیاء کاربردی بر اساس طرح میوه و طرح گل، ایدههای جدید طراحی از اشیاء و عملکرد تحصیلی در مباحث بافت طراحی منظم افزایش یافته بود و تفاوت عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان گروه آزمایش افزایش قابل توجه معناداری را نشان داد.