با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نویسندگان

1 Translate Ph.D Student, Curriculum Development, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran 86/5000 دانشجوی دکتری، توسعه برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، اراک، ایران

2 دانشیار، برنامه درسی، دانشگاه فرهنگیان

3 دانشیار، گروه توسعه برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران

4 استادیار، گروه توسعه برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت عناصر برنامه های درسی الکترونیکی گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی است، جامعه آماری این پژوهش که به شیوه توصیفی پیمایشی انجام شد، کلیه اساتید (4515 نفر) و دانشجویان (287 نفر) یادگیری الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است که به شیوه نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 85 دانشجو و 57 استاد به دو پرسشنامه محقق ساخته (برای اساتید و دانشجویان) با 59 گویه و طیف 5 درجه ای لیکرت که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت پاسخ دادند، نتایج حاکی از آن بود که در مجموع پاسخگویان، وضع موجود کیفیت عناصر اهداف، محتوا و فعالیت های یادگیری را بهتر از سایر عناصر ارزیابی نمودند در حالی که میان وضع موجود و مطلوب عناصر برنامه های درسی از نظر دانشجویان و اساتید شکاف وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

[1] Bates, A. W. Technology, open learning and distance education (London, Routledge) Boettcher, J. V. How much time does it cost to develop a distance learning course? It all depends 1999,Available online at: http://www.cren.net/_jboettch/dlmay.htm (2010).
[2] Conole, G. Learning designs: Making practice explicit. Connect ED Conference Sydney, Australia. URI: http://www.slideshare.net/grainne/connect-ed-conole. Cited 2011/07/06 (2010).
[3] Jaldemark, J. Participation in a boundless activity. Computer-mediated communication in Swedish higher education. Doctoral dissertation, Umea University, Department of Pedagogy (2010).
[4] Sangrà, A. Vlachopoulos, D. Cabrera, N. & Bravo, S. Defining e-learning inclusively. Barcelona: e-Learn Center. UOC. URI: http://elconcept.uoc.edu/ (2011).
[5] Rajasingham, L. New challenges facing universities in the internet-driven global environment. European journal of open, Distance and E-learning. Retrieved from: http://www.eurodl.org/article=430 (2011).
[6] Ivancevich, J.M. Human resource management. Eight editions, MC Grawhill Companies (2001).
[7] Yeo, R.K. Service quality ideals in a competitive tertiary environment. International journal of educational research. 48(2009). pp: 62-76.
[8] Mariasingham, M.A & Hanna, D.E. Benchmarking quality in online degree programs. Online journal of distance learning administration. (2006). Vol 9. N. 3.
[9] Miguel, B., Mc pherson, M. Developing Innovationin Online Learning. London: Routledgfalmer (2005).
[10] Porter, L.J & Tanner, S, J. Assessing Business excellence, Butterworth-Heinemann Publication (2008).
[11] Um, E. K., Corter, J., & Tatsuoka, K. Motivation, autonomy support, and mathematics performance: A structural equation analysis. Retrieved June, 14, 2009, from: http://cms.tc.columbia.edu (2005).
[12] Tyler, R. Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago Press. (1949).
[13] Taba, H. Curriculum development: Theory and practice. New York: Harcourt Brace Jovanovich (1962).
[14] Klien, Franceis. Ccurriculum design, international encyclopedia of curriculum Arieh, Lewy (1991).
[15] Ghaderi, H, Shekari, A. Curriculum quality assessment of educational sciences department of Kashan University, Research in Curriculum planning, (2014), Vol 11. No. 14 (continues 41). Pp 147-162
[16] Rabiee, Mehdi, Mohebi Amin, Sakineh, Khajeh Lo, Saleh. Evaluation of Internal Quality of Curriculum of Virtual Education Center of Ferdowsi University of Mashhad. Horizons of Medical Education Development Journal, 4[1](2010).
[17] Teng-Chiao Lin, Hui-Ping Ho and Ching-Ter Chang. Evaluation Model for Applying an E-Learning System in a Course: An Analytic Hierarchy Process—Multi-Choice Goal Programming Approach, Journal of Educational Computing Research, January (2014); vol. 50, 1: pp. 135-157.
[18] Wiphasith, H, Narumol, R and Sumalee, C. The Design of the Contents of an e-Learning for Teaching M.5 English Language Using ADDIE Model, International Journal of Information and Education Technology, Vol. 6, No. 2, February (2016).