با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور

2 کارشناسی ارشد در پژوهشی آموزشی، دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی در نظام آموزش از دور بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد در سال تحصیلی96-95 بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول در شهرستان گناباد بود، که درسال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل هستند. نمونه پژوهش که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بود شامل 58 دانش آموز بودند که در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند که این دو گروه بر اساس پیشرفت تحصیلی همگن شده بودند. به گروه آزمایش آموزش‌ها به صورت ترکیبی داده شده و گروه کنترل به سبک و شیوه عادی و سنتی آموزش می‌دیدند پیش آزمون عملکرد تحصیلی درس هنر بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید و پس از آن آموزش ترکیبی در 12 جلسه برای دانش آموزان گروه آزمایش اجرا شد و بعد از پایان دوره آموزشی مجدد از هر دو گروه پس آزمون عملکرد تحصیلی گرفته شد. نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش در مباحث نقاشی ایرانی، طراحی اشیاء کاربردی بر اساس طرح میوه و طرح گل، ایده‌های جدید طراحی از اشیاء و عملکرد تحصیلی در مباحث بافت طراحی منظم افزایش یافته بود و تفاوت عملکرد تحصیلی درس هنر دانش آموزان گروه آزمایش افزایش قابل توجه معناداری را نشان داد.

کلیدواژه‌ها

[1] Zareie, Z., Tofani nezhad, E. Blended Learning: A New Approach to the Educational System. Higher Education Letter, (2011) 4[14], 71-78.
[2] Henry, R. Hybrid learning environments in in higher education can transformational learning outcomes be achieved? United states: proquest LLC (2008).
[3] Marsh, C. J. Key Concepts for Understanding Curriculum Teachers Library. London, England: Taylor & Francis Routledge (2009).
[4] Munson, C.E. Assessment of the efficacy of blended learning in an introductory pharmacy class, dissertation presented in university of Kansas,by proquest llc (2010).
[5] Ajam, A., The viewpoints of the faculty members of Payame Noor University to the blended learning approach based on the individual variables and level of skill abilities. Journal of Shahed University, (2015) 22[6], 195-210.
[6] Lewin, L. O., Singh, M., Bateman, B. L. & Glover, P. B. Improving education in primary care: development of an online curriculum using the blended learning model. Licensee BioMed Central Ltd, BMC Medical Education (2009), available from: http://www.biomedcentral.com/1472-6920/9/33.
[7] Fong, J. & Wang, F. L. Blended Learning, Workshop on Blended Learning, 2007, Edinburgh, United Kingdom (2007).
[8] Ahmadi, GH., Rouhi, N., Study of the Differentiation of Blended Learning with E-Learning and Traditional (Face to Face) Learning in Mathematical teaching, Journal of School Psychology, (2014) 3[2], 7-26.
[9] Naeemi Hosseini, F., Zare’, H., Hormozi, M., Shaghaghi, F. The Impact of Blended Learning on Student's Motivation, Educational Achievement, and Student's Anxiety. Journal of Research (Curriculum Research), Iran Curriculum Association, (2011) 1[2], (177-200).
[10] Banihashemi, K., Rezaie, I., Badali, M., Dana, A., The Effect of Blended Learning on Students' Creativity.  Quarterly Journal of Innovation and creativity in Humanities, (2013) 4[1], 114-127.
[11] Shafiei, K., Mohammadpour, A., (2004), Teaching show and Creative game in elementary schools. New Testing publication, Tehran. 1-12
[12] Karimi, A., (2008). Painting Effect on Education. Journal of Negah, Ministry of Education. 350, (12)
[13] National Curriculum of the Islamic Republic (2012), Ministry of Education, Tehran
[14] Akgunduz, D. & Akinoglu, O. (2016). The Effect of Blended Learning and Social Media-Supported Learning on the Students' Attitude and Self-Directed Learning Skills in Science Education, TOJET : The Turkish Online Journal of Educational Technology; Adapazari15(2).
[15]Pinto-liorente, AM. Sanchez-gomez, MC. Garcia-penalvo, FG. Casillas-martin, S. Students’ perceptions and attitudes towards asynchronous technological tools in blended-learning training to improve grammatical competence in English as a second language. Computers in Human Behavior, Volume 72(2017): 632-643.
[16] Rovai, A. P. & Jordan, H. M. Blended Learning and Sense of Community: A comparative analysis with traditional and fully online graduate courses, The International Review of Research in Open and Distance Learning, (2004)Vol 5, No 2.
[17] Kwak, D. W., Menezes, F. M. and Sherwood, C. Assessing the Impact of Blended Learning on Student Performance. Econ Rec, 91(2015): 91–106. doi:10.1111/1475-4932.12155
[18] Olympiou, G. and Zacharia, Z. C. Blending physical and virtual manipulatives: An effort to improve students' conceptual understanding through science laboratory experimentation. Sci. Ed., 96(2012): 21–47. doi:10.1002/sce.20463
[19] Bridges, S., Chang, J. W. W., Chu, C. H. and Gardner, K. Blended learning in situated contexts: 3-year evaluation of an online peer review project. Eur J Dent Educ, 18(2014): 170–179. doi:10.1111/eje.12082
[20] Abdollahzadeh, A., The Effectiveness of Electronic Learning Courses and Mentally Students in First and High School Students of Ardabil City. New Educational Thoughts, (2013)9[2], 65-84.
[21] Bersin, J. The Blended Learning Book, Best Practices, Proven Methodologies, and Lesson Learned, United States of America: John Wiley & Sons, Inc; (2004).
[22] Battye, G. & Carter, H. Report on Review of Online and Blended Learning, Australian: University of Canberra pub; (2009).
[23] Uibu, K. & Kikas, E. The roles of a primary school teacher in the information society, Scandinavian Journal of Educational Research (2008); 52 (5):459-480.
[24] Cosgrove, S. B. and Olitsky, N. H. Knowledge retention, student learning, and blended course work: Evidence from principles of economics courses. Southern Economic Journal, 82(2015): 556–579. doi:10.1002/soej.12045