با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

امروزه، پیشرفت تکنولوژیکی سریع، وابستگی جامعه به فناوری اطلاعات را افزایش داده است. یکی از انواع تکنولوژی، یادگیری آنلاین است که یکی از چالش های موسسات آموزش عالی است. هدف از این مطالعه بررسی روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با پذیرش یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و در دانشگاه محقق اردبیلی در طی دوره ترم 2014-2015 انجام شده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای با سطح اطمینان بالا (آلفای کرونباخ 86/0) از 146 مدرس دانشگاهی جمع آوری شد. روش نمونه گیری سهم و تصادفی بود. برای تحلیل رابطه ساده و چندگانه بین متغیرها، همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
نتایج نشان داد که سهولت استفاده درک شده و مفید بودن درک شده، پیش بینی پذیرش یادگیری الکترونیکی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد (R = 2.214، F (2، 145) = 3.415، p

کلیدواژه‌ها

[1] Macdonald, J, Blended learning and online tutoring. Alder shot: Gower publishing (2008).
[2] Schlechty, P, Shaking up the schoolhouse. San Francisco: Jossey-Bass (2001).
[3] Martin, W. B., Learning from the Colwell School: An ethnographic case study of an educational technology culture. Unpublished Doctoral Dissertation, Cornell University (2000).
[4] Ma, W., Andersson, R., & Streith, K.-O, Examining user acceptance of computer technology: An empirical study of student teachers. Journal of Computer Assisted Learning, vol. 21(6), (2005), 387–395.
[5] Russell, M., Bebell, D., O’Dwyer, L., & O’Connor, K., Examining teacher technology use: Implications for pre service and in service teacher preparation. Journal of Teacher Education, vol.54 (5), (2003), 297–310.
[6] Pituch, K. A., & Lee, Y. K, The influence of system characteristics on e-learning use. Computers and Education, vol. 47(2), (2006) 222–244.
[7] Davis, F. D., User acceptance of information technology: System characteristics, user perceptions, and Behavioral impacts. International Journal of Man- Machine Studies, vol. 38(3), (1993) 475-487.
[8] Ngai, E. W. T., Poon, J. K. L., & Chan, Y. H.,  Empirical examination of the adoption of WebCT using TAM. Computers and Education, vol. 48, (2007) 250–267.
[9] Lee, B.-C., Yoon, J.-O., & Lee, I. Learners’ acceptance of e-learning in South Korea: theories and results. Computers & Education (2009), 1320–1329.
[10] Raaij, E. M., & Schepers, J. J. L., The acceptance and use of a virtual learning environment in China. Computers & Education, vol. 50, (2008), 838–852.
[11] Wang, W.-T., & Wang, C.-C. An empirical study of instructor adoption of web-based learning systems. Computers & Education, vol. 53, (2009), 761–774.
[12] Teo, T., Lee, C. B., Chai, C. S., & Wong, S. L., Assessing the intention to use technology among pre-service teachers in Singapore and Malaysia: a multi group invariance analysis of the Technology Acceptance Model (TAM). Computers & Education, vol.53, (2009), 1000–1009.
[13] Davis, F. D. & Venkatesh, V, A critical assessment of potential measurement biases in the technology acceptance model: three experiments. International Journal of Human–Computer Studies, 45(1), (1996), 19–45.
[14] Yuen, A. H. K., & Ma, W. W. K., Exploring teacher acceptance of e-learning technology. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, vol. 36(3), (2008), 229–243.
[15] Taylor, S & Todd, P (1995). Assessing it usage: the role of prior experience. MIS Quarterly, vol. 19(4), 61-70, viewed 30 August 2004.
[16] Venkatesh, V. & Davis, F. D., A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, vol. 46(2), (2000), 186-204.
[17] Motaghian, Hediyeh, Hassanzadeh, Alireza & Karimzadgan Moghadam, Davood,Factors affecting university instructors’ adoption of web-based learning systems: Case study of Iran. Computers & Education 61(2013), 158-167.