علمی-پژوهشی
غلامعلی منتظر
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، صفحه 9-30
چکیده
Website is the first interaction tool between user and organization in every online business. The basic goal of every website is to provide information through its content. Nowadays, website content is considered to be a strategic issue for online businesses which will contribute to user attraction and retention. In this paper a soft decision making approach is taken towards the website content selection problem. To tackle this problem, a multi criteria decision making algorithm is proposed based on PROMETHEE outranking methodology. To overcome the shortening of this methodology facing the inherent ...
بیشتر
Website is the first interaction tool between user and organization in every online business. The basic goal of every website is to provide information through its content. Nowadays, website content is considered to be a strategic issue for online businesses which will contribute to user attraction and retention. In this paper a soft decision making approach is taken towards the website content selection problem. To tackle this problem, a multi criteria decision making algorithm is proposed based on PROMETHEE outranking methodology. To overcome the shortening of this methodology facing the inherent uncertainty in decision problems, a new method is developed, where the characteristics of the alternatives are represented by intuitionistic fuzzy sets. Finally, a numerical example for content selection of Iranian universities’ website is given to illustrate application of the intuitionistic fuzzy PROMETHEE method. The outcome shows the effectiveness of intuitionistic fuzzy PROMETHEE in accommodating the imprecise information in comparison with fuzzy PROMETHEE and original PROMETHEE.
علمی-پژوهشی
رضا نوروززاده؛ بایرام آقاپور
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، صفحه 31-44
چکیده
اعضای هیات علمی به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزش عالی و دانشگاهها است که نقش بسزایی در تربیت افراد کار آفرین دارند . هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های تفکر و ویژگیهای کارآفرینی اعضا هیات علمی آموزش از دور است. این پژوهش به لحاظ نوع روش تحقیق ،توصیفی از نوع همبستگی وبه لحاظ هدف کاربردی است.جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیات ...
بیشتر
اعضای هیات علمی به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزش عالی و دانشگاهها است که نقش بسزایی در تربیت افراد کار آفرین دارند . هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های تفکر و ویژگیهای کارآفرینی اعضا هیات علمی آموزش از دور است. این پژوهش به لحاظ نوع روش تحقیق ،توصیفی از نوع همبستگی وبه لحاظ هدف کاربردی است.جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیات علمی( قراردادی ،پیمانی و رسمی) و حقالتدریس دانشگاههای آموزش از دور استان آذربایجان غربی، که در نیمسال اول 92-91 در دانشگاه مشغول تدریس بودند که تعداد آنها برابر 2000 نفر بود. از میان جامعه آماری 270 نفر به عنوان نمونه آماری به روش خوشه ای انتخاب شدند. داده های تحقیق به وسیله دو پرسشنامه استاندارد گردآوری شدند یک پرسشنامه مربوط به سبکهای تفکر با آلفای کرونباخ 87 صدم و پرسشنامه دیگر ویژگیهای کارآفرینی است که آلفای کرونباخ آن 89 صدم برآورد شد. دادهها با استفاده از نرم افزار (spss) و با روشهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق بیانگر آن است سبک تفکر عمل گرایی در جهت مثبت و سبک تفکر واقع گرایی در جهت منفی با میزان ویژگیهای کار آفرینی رابطه معنی دار دارند و سایر سبکها با ویژگیهای کارآفرینی رابطه معنی دار ندارند .همچنین یافته ها نشان داد که واقع گرایی و عمل گرایی سهم بیشتری را را در تبیین ویژگیهای کارآفرینی اعضا هیات علمی در نظام آموزش از دور را دارند . بر این اساس پیشنهاد می شود .در استخدام اعضای هیات علمی سبک های تفکر آنها مورد توجه قرار گیرد
علمی-پژوهشی
سمانه ابراهیمی؛ مهدی معینی کیا؛ عادل زاده بابلان
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، صفحه 45-50
چکیده
امروزه، پیشرفت تکنولوژیکی سریع، وابستگی جامعه به فناوری اطلاعات را افزایش داده است. یکی از انواع تکنولوژی، یادگیری آنلاین است که یکی از چالش های موسسات آموزش عالی است. هدف از این مطالعه بررسی روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با پذیرش یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و در دانشگاه ...
بیشتر
امروزه، پیشرفت تکنولوژیکی سریع، وابستگی جامعه به فناوری اطلاعات را افزایش داده است. یکی از انواع تکنولوژی، یادگیری آنلاین است که یکی از چالش های موسسات آموزش عالی است. هدف از این مطالعه بررسی روابط ساده و چندگانه بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده با پذیرش یادگیری الکترونیکی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و در دانشگاه محقق اردبیلی در طی دوره ترم 2014-2015 انجام شده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای با سطح اطمینان بالا (آلفای کرونباخ 86/0) از 146 مدرس دانشگاهی جمع آوری شد. روش نمونه گیری سهم و تصادفی بود. برای تحلیل رابطه ساده و چندگانه بین متغیرها، همبستگی و رگرسیون استفاده شد.نتایج نشان داد که سهولت استفاده درک شده و مفید بودن درک شده، پیش بینی پذیرش یادگیری الکترونیکی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد (R = 2.214، F (2، 145) = 3.415، p
علمی-پژوهشی
مرجان معصومی قرد
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، صفحه 51-62
چکیده
The present study aims at identifying the appropriate approach to improve the quality of e-learning in Payame Noor University. The research is applied in terms of purpose, is descriptive in terms of nature, and is a mixed method in terms of implementation applying an interview and a survey. The research population consists of all professors and students in e-learning department of Payame Noor University studying in academic year of 2016-2017. The research samples, consisting of 327 students and 291 professors, were selected through stratified random sampling. For data collection, in the first stage, ...
بیشتر
The present study aims at identifying the appropriate approach to improve the quality of e-learning in Payame Noor University. The research is applied in terms of purpose, is descriptive in terms of nature, and is a mixed method in terms of implementation applying an interview and a survey. The research population consists of all professors and students in e-learning department of Payame Noor University studying in academic year of 2016-2017. The research samples, consisting of 327 students and 291 professors, were selected through stratified random sampling. For data collection, in the first stage, after reviewing the related literature and conducting a semi-structured interview with distance education professionals and experts, the quality indexes in e-learning were identified. Then, in the second stage, two researcher-made questionnaires, based on a 5-likert scale, were prepared and after verifying the content and construct validity and calculating the reliability through Cronbach's alpha formula above 0.70, they were distributed among students and professors. The results of study suggest that if we are to take steps to improve the quality of e-learning in PNU, in addition to paying attention to maintaining the current quality and keeping its improvement through two components of strategies, policies, and general objectives and technology infrastructures, which had the greatest impact on e-learning quality, we should also take action through these factors to increase the impact of other components. Also, in order to improve the quality of e-learning in PNU, strategies such as paying attention to the quality of interaction, preventing significant changes in management decisions at the university, and paying attention to the empowerment of all human factors were suggested.
علمی-پژوهشی
نسیم سعید
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، صفحه 63-80
چکیده
هدف: هدف این تحقیق تعیین توان پیش بینی کننده جهت گیری هدف و سلامت روان بر اساس نیازهای روانشناختی در دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 95-96 است. روش : جامعه آماری 1471 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز رفسنجان بوده که با استفاده از فرمول کوکران 295 نفر به عنوان حجم نمونه، با شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق تعیین توان پیش بینی کننده جهت گیری هدف و سلامت روان بر اساس نیازهای روانشناختی در دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 95-96 است. روش : جامعه آماری 1471 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز رفسنجان بوده که با استفاده از فرمول کوکران 295 نفر به عنوان حجم نمونه، با شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه جهت گیری هدف ، پرسشنامه نیازهای روانشناختی و پرسشنامه سلامت روان بوده اند. یافته ها: یافته ها نشان داد که مولفه های نیازهای روانشناختی(خودمختاری، شایستگی و تعاملات) توان پیش بینی جهت گیری هدف و سلامت روان را دارد نتیجه گیری: لازم است به مولفه های نیازهای روانشناختی (خودمختاری و استقلال، شایستگی و تعاملات) در محیطهای آموزشی دانشجویان برای کاهش سطوح استرس، ایجاد آرامش و تقویت هدف گذاری توجه شود. اگرچه در شیوه های آموزشی نوین بر خودمختاری و استقلال دانشجویان تاکید می شود ، استفاده از شیوه های آموزش ترکیبی با توجه به مزایای برقراری ارتباط و همچنین توجه بر خود مختاری دانشجویان شیوه ای مناسب در برخورداری دانشجویان این دانشگاه از سلامت روان و هدف گذاری می تواند مورد توجه قرار گیرد.
علمی-پژوهشی
ثنا صفری
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1397، صفحه 81-94
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش بالندگی اعضای هیات علمی بر سرمایه اجتماعی در دانشگاه پیام نور استان تهران انجام شدهاست. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش های جمع آوری داده ها توصیفی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران بوده که با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش بالندگی اعضای هیات علمی بر سرمایه اجتماعی در دانشگاه پیام نور استان تهران انجام شدهاست. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش های جمع آوری داده ها توصیفی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 181 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بالندگی محقق ساخته با پایایی(96/0=α) و پرسشنامه سرمایة اجتماعی ناهاپیت و گوشال ( ( 1998 با پایایی(96/0=α) استفاده شد. نتایج نشان داد، تمامی مؤلفههای بالندگی اعضای هیات علمی و سرمایه اجتماعی بالاتر از حد متوسط بوده است و بالندگی اعضای هیات علمی(67/0r=) با سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری(p