با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت و میزان مطلوبیت دوره‌های آموزشی برگزار شده در مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس از منظر دانشجویان و متخصصان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی-تحلیلی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر از چند بخش تشکیل شده بود که عبارت بودند از کلیه دانشجویان مرکز آموزش‌های الکترونیکی که در سال 95-94 مشغول به تحصیل، کلیه اساتید و دانشجویان دکتری گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس. نمونه گیری در مراحل مختلف به روش غیرتصادفی(در دسترس و هدفمند) انجام گرفت. جهت جمع آوری‌داده‌های مورد نیاز از 3 پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آنها تایید شده بود. جهت تحلیل داده‌های گردآوری شده، از آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان از کیفیت دوره ها ناراضی بوده و سطح کیفیت این دوره‌ها را نامطلوب ارزیابی کردند. همچنین متخصصان آموزش نیز کیفیت سامانه ی آموزشی، همچنین کیفیت دوره های آموزشی برگزار شده را نامطلوب ارزیابی کردند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت کیفیت آموزشهای ارائه شده در این مرکز از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و احیا و توسعه‌ی این مرکز نیاز به حمایت همه‌ جانبه مسئولین دانشگاه دارد.

کلیدواژه‌ها

[1] Farasatkhah, M. “An overview of evaluation status in Ministry of Science, Research and Technology for Compilation of a comprehensive document of evaluation of higher education in Iran”, Research design, Research and planning of higher education. Tehran, 2007.
[2] Bazargan, A. “Structuring for evaluation quality of higher education system of Iran. From reality to Aspiration”. Proceedings of third inner evaluation conference of academic system, Tehran University, 2007.
[3] Bazargan, A, “Instructional Evaluation, concepts, models, and operational process”. 13th edition, SAMT Press, Tehran, 2014.
[4] Mohammadi, R., Parand, K., & Pourabbas, A. “Designing and Implementing Quality Assurance Schemes: A Necessity in Engineering Sciences Educational Programs”, Quarterly of Iran engineering instruction, vol. 9, no. 34, pp. 77-114, 2007.
[5] Oztekin A, Kong ZJ, Uysal O. “Use Learn: A novel checklist and usability evaluation method for eLearning systems by criticality metric analysis”. International Journal of Industrial Ergonomics. vol. 40, no. 4, pp. 455-69, 2010.
[6] Kamkar, P., Nili, M. R., & Aliabadi, Kh. “Testing Factorial Structure of Use Learn Questionnaire and its Implementing in E-Learning Universities of Tehran”. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, vol. 4, no. 1, pp. 105-127, 2013.
[7] Anarinejad, A., Saketi, P., & Safavi, S. A. “A Conceptual Framework Development for E-Learning Programs Evaluation at Iranian Higher Education Institutions”. Journal of Technology of Education, vol. 4, no. 3, pp. 191-201, 2010.
[8] Attaran, M. “Virtual University: Re-reading Existing Narrations”, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, vol. 13, no. 1, pp. 53-73, 2007.
[9] Horton, W., & Horton, K. “e-learning tools and technologies”. John Wiley & Sons, New York, 2003.
[10]          Malek, M. “The Effect of Gagne and Five Leveled Bybee Instructional Design Models in Web-based Instruction on the learning, retention, and Achievement Motivation of Students”, MA dissertation, Allameh Tabatabae’i university, Iran, 2008.
[11]          Trichkova, E., & Stoilova, K. “An Approach for Quality Assessment and Efficiency of a Web-Based System for Distance Learning”. Cybernetics and Information Technologies, vol. 13, no.4, pp. 63-73. 2013
[12]          Momenirad, A., & Aliabadi, Kh. “An Investigation of the Quality of e-learning Courses Based on e-learning Standards in the field of Information Technology Engineering in Khajeh Nasir al- Din Toosi University of Technology”, Educational measurement, vol. 3, No. 7, pp. 115-131, 2012.
[13]          Rastegarpour, H., & Gorjizadeh, S. “Evaluation of the Effectiveness of E-Learning Courses in Tarbiat Modares University from the Users' Perspectives”. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, vol. 2. no. 3, pp. 3-50, 2012.
[14]          Hakimzadeh, R., & Afandideh, N. “Qualification of E-Learning Medical Education Courses of Tehran University of Medical Sciences”. Education Strategies in Medical Sciences (ESMS), vol. 7, no. 4, pp. 257-264, 2014.
[15]          Lim, H., Lee, S. G., & Nam, K. “Validating E-learning factors affecting training effectiveness”, International Journal of Information Management, vol. 27, no. 1, pp. 22-35, 2007.
[16]          Shovein, J., Huston, C., Fox, S., & Damazo, B. “Challenging traditional teaching and learning paradigms: Online learning and emancipatory teaching”. Nursing Education Perspectives, vol. 26, no. 6, pp. 340-343, 2005.
[17]          Hao, Y., & Borich, G. “A Practical Guide to Evaluate Quality of Online Courses. In Holim Song & Terry Kidd”. Handbook of Research on Human Performance and Instructional Technology, Information science reference, New York, 2010.
[18]          Khan, B. H. “Managing e-learning: Design, delivery, implementation, and evaluation”, Information Science Pub, Hershey, 2005.
[19]          Kim, S. W., & Lee, M. G. “Validation of an evaluation model for learning management systems”, Journal of Computer Assisted Learning, vol. 24, no. 4, pp. 284-294, 2008.
[20]          Horton, W. “E-learning by design”, John Wiley & Sons, New York, 2011.