علمی-پژوهشی
ادومی الوبومی؛ یوسف الارر
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، صفحه 9-16
چکیده
رسانههای اجتماعی یک فناوری تعاملی است که از روی سرگرمی برای تعامل به واقعیت تبدیل شده است، اما به سمت ابزاری قدرتمند برای آموزش در سطح جهانی پیشرفت کرده است. با این حال، علیرغم استفاده و ارتباط آن، استفاده از آن و خودکارآمدی آن برای یادگیری به طور قابل توجهی مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین، این مطالعه رسانههای اجتماعی را در ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی یک فناوری تعاملی است که از روی سرگرمی برای تعامل به واقعیت تبدیل شده است، اما به سمت ابزاری قدرتمند برای آموزش در سطح جهانی پیشرفت کرده است. با این حال، علیرغم استفاده و ارتباط آن، استفاده از آن و خودکارآمدی آن برای یادگیری به طور قابل توجهی مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین، این مطالعه رسانههای اجتماعی را در زمینه حوزه مطالعه برای یادگیری و خودکارآمدی آن مورد بررسی قرار میدهد. تحقیق توصیفی با روش پیمایش مقطعی و نمونه گیری هدفمند برای نمونه گیری از 2458 دانشجوی کارشناسی ارشد در سراسر دانشگاه های جنوب غرب نیجریه استفاده شد. از طریق اجرای ابزار پرسشنامه مطالعه. یافتهها نشان داد که بین دانشجویان کارشناسی ارشد برای استفاده از رسانههای اجتماعی برای یادگیری بر اساس حوزه تحصیلی آنها تفاوت معناداری وجود ندارد t(2,2456)=5.93;p>0.05. خودکارآمدی، t(2,2454)=0.56;p>0.57. این مطالعه به این نتیجه رسید که دانشجویان تحصیلات تکمیلی تلقی مثبتی نسبت به رسانه های اجتماعی دارند. با این حال توصیه شد که استفاده از رسانه های اجتماعی برای تسهیل یادگیری تشویق شود.
علمی-پژوهشی
عباس تقی زاده
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، صفحه 17-28
چکیده
هدف تحقیق جاری بررسی رابطه و شناسایی سهم هر یک از متغیرهای یادگیری خودتنظیمی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودپنداره در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مراکز آموزش از راه دور شهرستان کاشان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مراکز ...
بیشتر
هدف تحقیق جاری بررسی رابطه و شناسایی سهم هر یک از متغیرهای یادگیری خودتنظیمی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودپنداره در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مراکز آموزش از راه دور شهرستان کاشان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مراکز آموزش از راه دور شهرستان کاشان در سال تحصیلی95-1394تشکیل می دادند. بر این اساس نمونه ایی به حجم 270 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایی چندمرحله ای انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ(1990)، پرسشنامهانگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس(1970) و مقیاس خودپنداره تحصیلی بک و استیر(1990) بود. نتایج حاکی از آن بود که متغیرهای یادگیری خودتنظیمی ،انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودپنداره به صورت مثبت پیش بینی کننده های معناداری برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده و در این بین سهم متغیر راهبردهای شناختی بیش از سایر متغیرها است.
علمی-پژوهشی
علی دانا؛ جواد حاتمی؛ مائده مالکی
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، صفحه 29-38
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت و میزان مطلوبیت دورههای آموزشی برگزار شده در مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس از منظر دانشجویان و متخصصان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی-تحلیلی بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر از چند بخش تشکیل شده بود که عبارت بودند از کلیه دانشجویان مرکز آموزشهای الکترونیکی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت و میزان مطلوبیت دورههای آموزشی برگزار شده در مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس از منظر دانشجویان و متخصصان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی-تحلیلی بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر از چند بخش تشکیل شده بود که عبارت بودند از کلیه دانشجویان مرکز آموزشهای الکترونیکی که در سال 95-94 مشغول به تحصیل، کلیه اساتید و دانشجویان دکتری گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس. نمونه گیری در مراحل مختلف به روش غیرتصادفی(در دسترس و هدفمند) انجام گرفت. جهت جمع آوریدادههای مورد نیاز از 3 پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آنها تایید شده بود. جهت تحلیل دادههای گردآوری شده، از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان از کیفیت دوره ها ناراضی بوده و سطح کیفیت این دورهها را نامطلوب ارزیابی کردند. همچنین متخصصان آموزش نیز کیفیت سامانه ی آموزشی، همچنین کیفیت دوره های آموزشی برگزار شده را نامطلوب ارزیابی کردند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت کیفیت آموزشهای ارائه شده در این مرکز از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و احیا و توسعهی این مرکز نیاز به حمایت همه جانبه مسئولین دانشگاه دارد.
علمی-پژوهشی
حسین نجفی؛ مژگان حیدری
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، صفحه 39-48
چکیده
هدف اصلی پژوهش، فراتحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری بود. یادگیری ترکیبی، تبیین کننده نسل سوم نظام آموزش از دور؛ یعنی تلفیق نقاط قوت دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی است. برای انجام تحقیق، از روش شناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازه اثر رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش، فراتحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری بود. یادگیری ترکیبی، تبیین کننده نسل سوم نظام آموزش از دور؛ یعنی تلفیق نقاط قوت دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی است. برای انجام تحقیق، از روش شناسی فراتحلیل مبتنی بر برآورد اندازه اثر رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری استفاده شد. در ادامه، از بین جامعه آماری تحقیق، یعنی231مورد تحقیقات انجام شده و نمایه شده در پایگاه های علمی معتبرکشور در بازه زمانی1389تا1396، به دو دلیل «مطالعه منابع دست اول مبتنی بر تحقیقات آزمایشی و شبه آزمایشی» و داشتن «9 ملاک مشترک درون تحلیلی تحقیقات» و براساس روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند، تعداد20سند پژوهشی به عنوان نمونه انتخاب شد. سرانجام، برای تحلیل داده های اولیه تحقیق، از روش ساختاریافته مبتنی برفراتحلیل و برای تفسیر نتایج نهایی تحقیق، از مدل d کوهنی مبتنی بر شاخص اندازه اثر در قالب تفاسیرکوچک، متوسط و بزرگ استفاده شد. در پایان، نتیجه نهایی تحقیق نیز نشان داد که رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری معنادار بوده، چرا که میزان اندازه اثر واقعی به دست آمده در باب رابطه بین یادگیری ترکیبی و بهبود عملکرد یادگیری معادل 591/0بوده که این مقدار، براساس مدل تفسیر کوهنی، بالاتر از حد متوسط(6/0) بوده که سرانجام این امر نیز نشان از تایید تاثیرات واقعی رویکرد یادگیری ترکیبی بر بهبود عملکرد یادگیری دارد.
علمی-پژوهشی
سوسن عارضی؛ بهمن سعیدپور؛ محمدرضا سرمدی؛ بهمن زندی
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، صفحه 49-58
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانه ای آموزشی بر میزان یادگیری واژگان زبان انگلیسی دانشجویان انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و در شیوه و روش اجرا جزء مطالعات تجربی است. در این پژوهش از طرح چهارگروهی سولومون با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نورکرمانشاه ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانه ای آموزشی بر میزان یادگیری واژگان زبان انگلیسی دانشجویان انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و در شیوه و روش اجرا جزء مطالعات تجربی است. در این پژوهش از طرح چهارگروهی سولومون با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نورکرمانشاه بودکه درس زبان تخصصی را در طی ترم تحصیلی داشتند. از بین آن ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس 60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت سنجش میزان یادگیری دانشجویان از آزمون محقق ساخته استفاده شدکه اعتبار آزمون با استفاده از روش کودر ریچاردسون معادل82./. اعلام شد. برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار spss و برای بررسی فرضیه ها ی پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین میانگین نمرات گروه های آزمایش وکنترل، در مولفه های دیداری، نوشتاری، شنیداری وگفتاری تفاوت معنی داری وجود دارد اما اثر پیش آزمون و همچنین تعامل پیش آزمون و گروه معنی دار نمی باشد. همچنین نتایج نشان دادکه مشارکت فراگیران در تمرین های آموزشی، ضمن هموار کردن راه در فعال کردن دانش اندوخته فراگیران، به آنان در تداعی گذشته و آینده کمک می کند. این یافته ها در نهایت تاثیر چند رسانه ای آموزشی را بر میزان یادگیری واژگان زبان انگلیسی دانشجویان تایید می کند و می تواند درکنار سایر روش های مداخله ای به کار گرفته شود.
علمی-پژوهشی
حسن سلیمانی؛ شورا میرسیافی
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1397، صفحه 59-71
چکیده
در این مطالعه سعی شده است تا تاثیر احتمالی آموزش چند رسانه ای در افزایش مهارت شنیداری دانش آموزان دبیرستانی در دبیرستان مهراول شهر کرج بررسی شود. هدف بعدی شناسایی این است که آیا رابطه معنی داری بین نگرش دانش آموزان نسبت به استفاده از آموزش چند رسانه ای و آموزش مهارت های شنیداری وجود دارد یا خیر. شرکت کنندگان در این مطالعه 60 دانش آموز ...
بیشتر
در این مطالعه سعی شده است تا تاثیر احتمالی آموزش چند رسانه ای در افزایش مهارت شنیداری دانش آموزان دبیرستانی در دبیرستان مهراول شهر کرج بررسی شود. هدف بعدی شناسایی این است که آیا رابطه معنی داری بین نگرش دانش آموزان نسبت به استفاده از آموزش چند رسانه ای و آموزش مهارت های شنیداری وجود دارد یا خیر. شرکت کنندگان در این مطالعه 60 دانش آموز دختر دبیرستانی در ترم دوم سال تحصیلی 2016 بودند. همگن بودن شرکت کنندگان با استفاده از آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT، 2001) تضمین شد. مطالب آموزشی شامل کتاب های درسی دانش آموزان و آموزش چند رسانه ای در راستای کمک به مهارت شنیداری است. سه نوع ابزار که مورد استفاده قرار گرفتند عبارتند از: پیش آزمون درک مهارت شنیداری ، پس آزمون و یک پرسشنامه چندرسانه ای در راستای کمک به مهارت شنیداری. برای تعیین اینکه آیا اختلاف درون گروهی و بین گروهها معنی دار بوده یا خیر، از آزمون های t مستقل و ضرایب رگرسیون استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آموزش چند رسانه ای به طور قابل توجهی مهارت شنیداری یادگیرندگان زبان انگلیسی را بهبود می بخشد. همچنین مشخص شد که نگرش نسبت به استفاده از آموزش چند رسانه ای تاثیر قابل توجهی در توضیح تغییرات در مهارت شنیداری یادگیرندگان دارد. بر اساس یافته های این مطالعه، توصیه می شود که آموزش چندرسانه ای به عنوان بخشی از دوره آموزشی مهارت شنیداری در دستورالعمل آموزش زبان انگلیسی ادغام شود.لغات کلیدی: چند رسانه ای، مهارت شنیداری ، پرسشنامه چندرسانه ای کمک به مهارت شنیداری