با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان شناسی کاربردی دانشگاه پیام نور

2 دانشجوی دکتری زبان شناسی کاربردی دانشگاه پیام نور

چکیده

در این مطالعه سعی شده است تا تاثیر احتمالی آموزش چند رسانه ای در افزایش مهارت شنیداری دانش آموزان دبیرستانی در دبیرستان مهراول شهر کرج بررسی شود. هدف بعدی شناسایی این است که آیا رابطه معنی داری بین نگرش دانش آموزان نسبت به استفاده از آموزش چند رسانه ای و آموزش مهارت های شنیداری وجود دارد یا خیر. شرکت کنندگان در این مطالعه 60 دانش آموز دختر دبیرستانی در ترم دوم سال تحصیلی 2016 بودند. همگن بودن شرکت کنندگان با استفاده از آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT، 2001) تضمین شد. مطالب آموزشی شامل کتاب های درسی دانش آموزان و آموزش چند رسانه ای در راستای کمک به مهارت شنیداری است. سه نوع ابزار که مورد استفاده قرار گرفتند عبارتند از: پیش آزمون درک مهارت شنیداری ، پس آزمون و یک پرسشنامه چندرسانه ای در راستای کمک به مهارت شنیداری. برای تعیین اینکه آیا اختلاف درون گروهی و بین گروهها معنی دار بوده یا خیر، از آزمون های t مستقل و ضرایب رگرسیون استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آموزش چند رسانه ای به طور قابل توجهی مهارت شنیداری یادگیرندگان زبان انگلیسی را بهبود می بخشد. همچنین مشخص شد که نگرش نسبت به استفاده از آموزش چند رسانه ای تاثیر قابل توجهی در توضیح تغییرات در مهارت شنیداری یادگیرندگان دارد. بر اساس یافته های این مطالعه، توصیه می شود که آموزش چندرسانه ای به عنوان بخشی از دوره آموزشی مهارت شنیداری در دستورالعمل آموزش زبان انگلیسی ادغام شود.
لغات کلیدی: چند رسانه ای، مهارت شنیداری ، پرسشنامه چندرسانه ای کمک به مهارت شنیداری

کلیدواژه‌ها

[1] Mayer, R. (2001). Multimedia learning. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
[2] Sweller, J. (2005). Implications of cognitive load theory for multimedia learning. In R. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (pp. 19-30). Cambridge: Cambridge University Press.
[3] Astleitner, H., & Wiesner, C. (2004). An integrated model of multimedia learning and motivation. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), pp. 3-21.
[4] Feyten, C. M. (1991). The power of listening ability: An overlooked dimension in language acquisition. The Modern Language Journal, 75, pp. 173-180.
[5] Rost, M. (2002). Listening tasks and language acquisition. JALT 2002 at Shizuoka Conference Proceedings. Retrieved September 25, 2016 from http://jalt-publications.org/archive/proceedings/2002/018.pdf
[6] Goh, C. C. M. (2008). How ESL learners with different listening abilities use comprehension strategies and tactics. Language Teaching Research, 2(2), pp. 124-147.
[7] Mendelsohn, D. (1994). Learning to listen: A strategy-based approach for the second-language learner. San Diego, CA: Dominie Press
[8] O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Listening Comprehension Strategies in Second Language Acquisition. Applied Linguistics, 10 (4), pp. 418-437.
[9] Mendelsohn, D. (2001). Listening comprehension: We’ve come a long way, but... Contact, 27(2), pp. 33–40.
[10] Vandergrift, L. (1997). The comprehension strategies of second language (French) listeners: A descriptive study. Foreign Language Annals, 30, pp. 387-409.
[11] Osada, N. (2001). Listening comprehension research: A brief review of the past thirty years. Dialogue, 3, pp. 53-66.
[12] Chamot, A. U., & Kupper, L. (1989). Learning strategies in foreign language instruction. Foreign Language Annals, 22, pp. 13-24.
[13] Stafford, J. Y. (1990). Effects of active learning with computer-assisted or interactive video instruction. Unpublished doctoral dissertation, Wayne State University, Detroit, Michigan.
[14] Iubbad, S. H. (2013). The effectiveness of a multimedia based learning program on developing seventh graders’ listening comprehension skills and attitudes in Gaza governorate. Unpublished masters thesis. The Islamic University, Gaza.
[15] Mayer, R.E., Steinhoff, K., Bower, G., & Mars, R. (1995). A generative theory of textbook design: Using annotated illustrations to foster meaningful learning of science text. Educational Technology Research and Development, 43(1), pp. 31-41.
[16] Mayer, R. E. & Moreno, R. (1995). A split-attention effect in multimedia learning: Evidence for dual information processing systems in working memory. Journal of Educational Psychology, 90, pp. 10-21.
[17] Mayer, R. E., & Sims, V. K. (1994). For whom is a picture worth a thousand words? Extensions of a dual-coding theory of multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 86(3), pp. 389-401.
[18]  Mayer, R. E., Bove, W., Bryman, A., Mars, R. & Tapangco, L. (1996). When less is more: Meaningful learning from visual and verbal summaries of science textbook lessons. Journal of Educational Psychology, 88, pp. 64-73.
[19] Harp, S. & Mayer, R. E. (1997). Role of interest in learning from scientific text and illustrations: On the distinction between emotional interest and cognitive interest. Journal of Educational Psychology, 89, pp. 92-102.
[20] O’Bryan, A., & Hegelheimer, V. (2007). Integrating CALL into the classroom: The role of podcasting in an ESL listening strategies course. ReCALL, 19(2), pp. 162–180.
[21] Grgurović, M., & Hegelheimer V. (2007). Help options and multimedia listening: Students’ use of subtitles and the transcript. Language Learning & Technology, 11 (1), pp. 45-66
[22] Brett, P. (1995). Multimedia for listening comprehension: The design of a multimedia-based resource for developing listening skills. System 23(1), pp. 77-85.
[23] Verdugo, D. R., & Belmonte, I. A. (2007). Using Digital Stories to Improve Listening Comprehension with Spanish Young Learners of English. Language Learning & Technology, 11(1), pp. 87-101.
[24] Işık, C., & Yılmaz, S. (2011). E-learning in life long education: a computational approach to determining listening comprehension ability. Education and Information Technologies, 16(1), pp. 71–88.
[25] Sandaran, S. C. & Lim, C. K. (2013). The use of digital stories for listening comprehension among primary Chinese medium school pupils: Some preliminary findings. Journal Teknologi, 65(2), pp. 125-131.
[26] Ciğerci, F. M., & Gultekin, M. (2017). Use of digital stories to develop listening comprehension skills. Issues in Educational Research, 27(2), pp. 252-268.
[27] Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. (3rd edn.). Thousand Oaks, CA: Sage.
[28] Birjandi, P., Norouzi, M., & Mahmoudi, G. (2013). English book 2. Iran: Ministry of Education.
[29] Tuncok, B. (2010). A case study: students’ attitudes towards computer assisted learning, computer assisted language learning and foreign language learning. Unpublished master's thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
[30] Richards, J. (1985). The context of language teaching. New York: Cambridge University Press.
[31] Meskill, C. (1996). Listening Skills Development Through Multimedia. Educational Multimedia and Hypermedia, 5(2), pp. 179-201.
[32] Yarbrough, D. N. (2001). A comparative analysis of student satisfaction and learning in a computer-assisted environment versus a lecture environment. Journal on Excellence in College Teaching, 12, pp. 129–147.
[33] Reiser, B. J. (2004). Why scaffolding should sometimes make tasks more difficult for learners. In G. Stahl (Ed.), Computer Support for Collaborative Learning: Foundations for a CSCL community. Proceedings of CSCL2002 (pp. 255-264). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
[34] McGriff, S. (1996). Using written summaries as a reciprocal learning strategy to increase comprehension of science text. Unpublished doctoral dissertation, ThePennsylvania State University.
[35] Vacca, J. S. (2008). Scaffolding is an effective technique for teaching a social studies lesson about Buddha to sixth graders. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 51(8), pp. 652-658.
[36] Olson, C. B., & Land, R. (2007). A cognitive strategies approach to reading and writing instruction for English language learners in secondary school. Research in the Teaching of English, 41, pp. 269–303.
[37] Davis, E. A., & Miyake, N. (2004). Explorations of scaffolding in complex classroom systems. The Journal of the Learning Sciences, 13(3), pp. 265–272.