با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه پیام نور

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی ویژگی ها و توانایی های یادگیرنده در نظام یادگیری الکترونیکی انجام شده است. با استفاده از مبانی نظری پژوهش و بررسی مطالعات انجام شده و کسب نظر صاحبنظران ویژگی های انگیزش ، هوش و هوش هیجانی ، سبک های یادگیری و سبک های هویتی یاد گیرندگان به عنوان ویژگی های مورد نیاز یادگیرنده انتخاب و مورد مطالعه در این پژوهش قرار گرفت . این ویژگی ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد و هنجار شده موجود در ایران، به صورت الکترونیکی در اختیار 452 نفر از دانشجویان الکترونیکی شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد الکترونیکی دانشگاه پیام نور قرار گرفت نتایج بدست آمده با استفاده روش‌های آماری مناسب و استفاده از نرم افزارهای مرتبط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، و بر اساس مبانی نظری و پژوهش‌های انجام شده2 پرسشنامه به عنوان ابزاری برای آزمون : 1- آزمون سنجش ویژگی های یادگیرنده مستقل در نظام یادگیری الکترونیکی و2 - آزمون سنجش مهارت های یادگیرنده مستقل در نظام یادگیری الکترونیکی تهیه و که با روش علمی هنجار شد و جهت استفاده یادگیرندگان ، یاددهنده گان و مسئولین برنامه ریزی و تولیدکنندگان محتوا و ... در نظامهای یادگیری الکترونیکی معرفی شده است .در این مقاله، صرفا هنجاریابی ومعرفی آزمون سنجش ویژگی ها ی یادگیرنده مستقل( ILCT ) در نظام یادگیری الکترونیکی ارائه می شود

کلیدواژه‌ها

References
[1]Taghi Yare, Fattane, Siyadaty, Melody (2006). E-learning: Alternative to traditional education
or its complementary, E-learning conference, Zanjan, 2006
[2] Ebadi, Rahim (2001), “E-learning and Education”, Tehran, Aftab Publication.
[3] Garrison, D. R., & Anderson, “E-learning in the 21st Century.” Translated by Zarei Zavaraki
and Safaei Movahed (2005), Tehran: Olum va Fonun Publications.
[4] Delavar, Ali et al. (2005). Quantitative and qualitative research methods,Tehran: Samt
Publication, Second edition.
[5] Tbachinck,B.G.fidell,L.S.(2001).Using multivariaten statistics. Boston:allyn&bacon.(4thed).
[6] Delavar, Ali, Kooshki, Sh (2013). Mixed research method, Tehran: Virayesh Publication.
[7] Saba,F.(2003).Distance education theory,methodologyand epistemology: a pragmatic
paramatic paradigm. In M.G.Moore &W.G.Anderson(Eds).Handboo; of distance education.
Mahwah, NJ:Lawrence Erlbaum Associates.
[8] Pasha Sharifi, Hasan, Sharifi, Nastaran (2010) Research Methods in Behavioral Sciences,
Tehran: Sokhan Publication.
[9] Zamanpour, Enayat, Mirzabeigi, Mohammad Ali (2009). Examining the effective factors on
the educational performance of e-learners in higher education: Presenting a success model
based on learners’ viewpoints, Curriculum studies, No. 15, Winter 2009.
[10] Razavi, Seyyed Abbas (2007), “New issues in educational technology”, Ahwaz, Shahid
Chamran University