علمی-پژوهشی
یوسف مهدوی نسب؛ اسماعیل سعدی پور؛ مهسا مرادی
چکیده
طراحی آموزشی نقش کلیدی در اثربخشی دوره های آموزشی مختلف دارد و پژوهش ها نشان می دهند طراحی آموزشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی نیز محسوب می شود؛ با این وجود در طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد دوره های آموزشی فاقد کیفیت ...
بیشتر
طراحی آموزشی نقش کلیدی در اثربخشی دوره های آموزشی مختلف دارد و پژوهش ها نشان می دهند طراحی آموزشی به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی نیز محسوب می شود؛ با این وجود در طراحی و اجرای دوره های آموزش الکترونیکی، طراحی آموزشی به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد دوره های آموزشی فاقد کیفیت مطلوب هستیم. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های اثربخش طراحی آموزشی الکترونیکی از دید پژوهش های انجام شده و ارائه چارچوب طراحی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی می باشد. بدین منظور پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظام مند و جستجوی کلید واژه های مرتبط طراحی آموزش الکترونیکی در پایگاه های اطلاعاتی علمی پس از بررسی مقاله های به دست آمده، در نهایت 33 مقاله و پژوهش علمی انجام شده بین سال های 2019-2015را مورد مطالعه و واکاوی قرارد داده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تحلیل نیاز، تحلیل محتوا و تحلیل یادگیرنده، اصول و راهبردهای آموزش، طراحی محیط یادگری، تولید محتوای الکترونیکی، طراحی پیام، راهنمایی و پشتیبانی، سنجش و ارزشیابی محتوا و دوره از مولفه های تاثیر گذار بر اثربخشی یادگیری الکترونیکی هستد. پس از بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده و تلفیق آن با طراحی آموزشی و در نظر گرفتن تجربه نگارندگان مقاله در زمینه طراحی آموزشی و آموزش الکترونیکی، چارچوب طراحی آموزشی الکترونیکی برای استفاده پژوهشگران و دست اندرکاران آموزش الکترونیکی ارائه شده است.
علمی-پژوهشی
مریم حق شناس
چکیده
Although social softwares are interactive and communication tools that play an effective role in the field of learning and teaching, unfortunately, the interactive educational method using web2 tools is a new approach in Iran. In the other hand, the learning management system used by many virtual universities to improve the learning and learning process of students has some shortcomings and problems. According to research conducted by researchers, the combination of a learning management system and a social software in universities has reduced many of these constraints. The purpose of this research ...
بیشتر
Although social softwares are interactive and communication tools that play an effective role in the field of learning and teaching, unfortunately, the interactive educational method using web2 tools is a new approach in Iran. In the other hand, the learning management system used by many virtual universities to improve the learning and learning process of students has some shortcomings and problems. According to research conducted by researchers, the combination of a learning management system and a social software in universities has reduced many of these constraints. The purpose of this research is to provide a model for utilizing social soft wares in a learning management system. In this regard, the research strategy is to provide a research model and validate it. This research is applied in terms of purpose, and in terms of information gathering, it is a descriptive survey. The data gathering tool was a researcher made questionnaire. Sampling method is targeted judgment. Therefore, by reviewing the literatures, first, the capabilities of various social softwares (wiki, blog, social networking, podcast and tag) were identified in the field of learning and education and a model for using these softwares in each module of the learning management system in order to overcome some of the problems caused by these systems in virtual universities were provided. Then, the proposed model was approved by a survey of 15 experts in the fields of e-learning and communications and media. Based on the findings of the analysis of the collected data, the use of various social softwares in the LMS modules was confirmed and ranked in importance.
علمی-پژوهشی
محبوبه فناخسرو؛ سولماز نورآبادی
چکیده
در دهه اخیر، تمایل به استفاده ازرویکرد یادگیری ترکیبی در سراسر دنیا، بخاطر مزایا و ویژگی های مثبت آن و در راستای اصلاح نقطه ضعف های آموزش الکترونیکی و چهره به چهره، روندی فزاینده داشته است. هدف این پژوهش،بررسی تاثیر آموزش ترکیبی مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بر میزان یادگیری دانشجویان و مقایسه آن با روش حضوری بود.این پژوهش شبه آزمایشی ...
بیشتر
در دهه اخیر، تمایل به استفاده ازرویکرد یادگیری ترکیبی در سراسر دنیا، بخاطر مزایا و ویژگی های مثبت آن و در راستای اصلاح نقطه ضعف های آموزش الکترونیکی و چهره به چهره، روندی فزاینده داشته است. هدف این پژوهش،بررسی تاثیر آموزش ترکیبی مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بر میزان یادگیری دانشجویان و مقایسه آن با روش حضوری بود.این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در سال تحصیلی 96-95 انجام گردید. تعداد 40 نفر از دانشجویان دختر رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهر تهران در این تحقیق شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل ، یک پرسشنامه نیمرخ هوشهای چندگانه با 80 گویه ، یک پرسشنامه سنجش میزان یادگیری با مقایسه پیش و پس آزمون بود . هر دو گروه آزمایش و کنترل در 8 جلسه 90 دقیقه ای مباحث مشترکی را آموزش دیدند. گروه کنترل به روش حضوری آموزش داده شدو گروه آزمایش علاوه برروش یادگیری ترکیبی و شبکه محور ، تحت آموزش ترکیبی مبتنی بر هوش های چندگانه با نرم افزار Articulate Engage همراه با رسانه های آموزشی ( متن، صوت، تصویر، پویانمایی و ویدئو) قرار گرفت. برای طراحی فعالیتهای یادگیری، فراگیران بر اساس هوش غالب آنان که از طریق نیمرخ هوشهای چندگانه سنجیده شده بود، گروه بندی شدند .در هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون پیشرفت تحصیلی یکسان، انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها بکمک نرم افزار 19 SPSS انجام شد.یافته های پژوهش حاکی از آنست که میزان یادگیری دانشجویان گروه آزمایش پس از شرکت در دوره آموزش ترکیبی مبتنی بر هوشهای چندگانه در مقایسه با گروه کنترل، بطور معناداری افزایش یافته است.
علمی-پژوهشی
فروزان ضرابیان
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی سبک های یادگیری و ارتباظ آن با رضایت مندی تحصیلی در دانشجویان دو گروه الکترونیک و عادی انجام پذیرفته است.روش پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر کارشناسی ارشد دوره های الکترونیکی (مجازی) و عادی (سنتی) رشته های علوم انسانی و فنی مهندسی و علوم پایه دانشگاه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی سبک های یادگیری و ارتباظ آن با رضایت مندی تحصیلی در دانشجویان دو گروه الکترونیک و عادی انجام پذیرفته است.روش پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر کارشناسی ارشد دوره های الکترونیکی (مجازی) و عادی (سنتی) رشته های علوم انسانی و فنی مهندسی و علوم پایه دانشگاه پیام نور اصفهان شامل1400 دانشجوی دوره الکترونیکی و 1600 دانشجودر دوره های عادی در سال 1395-1396 بوده که با استفاده از فرمون کوکران تعداد دانشجویان دوره های عادی 310 دانشجو .و حجم نمونه دانشجویان دوره های الکترونیکی 302 که در کل 612 تعیین گردید. حجم نمونه با روش نمونه گیری نمونه تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه سبک های یادگیری کلب (1999) و پرسشنامه رضایت تحصیلی بحرانی و جوکار (1378) استفاده گردید. هم در گروه عادی و هم گروه الکترونیکی بین سبک های یادگیری (همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده) و رضایتمندی رابطه معناداری وجود دارد . نتایج نشان داد که در دوره های عادی سبک همگرا، سبک واگرا جذب کنندهو انطباق یابنده دارای بیشترین رابطه را با رضایت تحصیلی را دارند. در دوره های الکترونیکی سبک واگرا، جذب کننده، انطباق یابنده و همگرا دارای بیشترین ارتباط با رضایت تحصیلی هستند. بررسی وضعیت سبک های یادگیری در گروه الکترونیکی نشان داد که سبک یادگیری همگرا با (57/14%) کمترین فراوانی، واگرا با (79/30%) بیشترین فراوانی ، سبک جذب کننده با (14/28%) و انطباق یابنده با 8(49/26%) فراوانی می باشند .بر رسی وضعیت سبک های یادگیری در گروه عادی سبک های همگرا و انطباق یابنده دارای کمترین فراوانی است و سبک یادگیری جذب کننده بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داد. ازنظر ستجش کیفیت دردوره های عادی بیشتر دانشجویان دارای عدم رضایت تحصیلی بودند و در مقابل در گروه الکترونیکی بیشتر دارای رضایت تحصیلی بودند.
علمی-پژوهشی
مژگان حیدری
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی ویژگی ها و توانایی های یادگیرنده در نظام یادگیری الکترونیکی انجام شده است. با استفاده از مبانی نظری پژوهش و بررسی مطالعات انجام شده و کسب نظر صاحبنظران ویژگی های انگیزش ، هوش و هوش هیجانی ، سبک های یادگیری و سبک های هویتی یاد گیرندگان به عنوان ویژگی های مورد نیاز یادگیرنده انتخاب و مورد مطالعه در این پژوهش قرار ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی ویژگی ها و توانایی های یادگیرنده در نظام یادگیری الکترونیکی انجام شده است. با استفاده از مبانی نظری پژوهش و بررسی مطالعات انجام شده و کسب نظر صاحبنظران ویژگی های انگیزش ، هوش و هوش هیجانی ، سبک های یادگیری و سبک های هویتی یاد گیرندگان به عنوان ویژگی های مورد نیاز یادگیرنده انتخاب و مورد مطالعه در این پژوهش قرار گرفت . این ویژگی ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد و هنجار شده موجود در ایران، به صورت الکترونیکی در اختیار 452 نفر از دانشجویان الکترونیکی شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد الکترونیکی دانشگاه پیام نور قرار گرفت نتایج بدست آمده با استفاده روشهای آماری مناسب و استفاده از نرم افزارهای مرتبط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، و بر اساس مبانی نظری و پژوهشهای انجام شده2 پرسشنامه به عنوان ابزاری برای آزمون : 1- آزمون سنجش ویژگی های یادگیرنده مستقل در نظام یادگیری الکترونیکی و2 - آزمون سنجش مهارت های یادگیرنده مستقل در نظام یادگیری الکترونیکی تهیه و که با روش علمی هنجار شد و جهت استفاده یادگیرندگان ، یاددهنده گان و مسئولین برنامه ریزی و تولیدکنندگان محتوا و ... در نظامهای یادگیری الکترونیکی معرفی شده است .در این مقاله، صرفا هنجاریابی ومعرفی آزمون سنجش ویژگی ها ی یادگیرنده مستقل( ILCT ) در نظام یادگیری الکترونیکی ارائه می شود
علمی-پژوهشی
احسان احدمطلق؛ علیرضا آبرود؛ مهناز اسکندریان
چکیده
ارزیابی عملکرد، یک فرایند مهم راهبردی در سازمانها تلقی میشود ؛ درصورتی که ارزیابی عملکرد با دیدگاه فرایندی و بطور صحیح و مستمر انجام شود، در بخش دولتی موجب ارتقا و پاسخگویی دستگاههای اجرایی و اعتماد عمومی به عملکرد سازمانها و کارایی و اثربخشی دولت میشود.هدف ازاین پژوهش ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن جهت پیاده ...
بیشتر
ارزیابی عملکرد، یک فرایند مهم راهبردی در سازمانها تلقی میشود ؛ درصورتی که ارزیابی عملکرد با دیدگاه فرایندی و بطور صحیح و مستمر انجام شود، در بخش دولتی موجب ارتقا و پاسخگویی دستگاههای اجرایی و اعتماد عمومی به عملکرد سازمانها و کارایی و اثربخشی دولت میشود.هدف ازاین پژوهش ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن جهت پیاده سازی استراتژیهای مراکزآموزش مجازی می باشد ؛پژوهشازنوع تحقیقات پیمایشیمحسوب میگردد. کهدر این تحقیق از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای با بکارگیری تکنیک انتساب متناسب با حجم استفاده شد. جمعیت آماری این پژوهش شامل کارکنان در دسترس شاغل در مراکز استان کرمان در سال1396 میباشد. حجم جمعیت 350 نفروحجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 184 نفر برآورد شده، درجمع آوری داده ها از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شد. به منظور سنجش هریک از مؤلفه های تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش آماری تحلیل عاملی تأییدی می باشد ، بررسی فرضیه ها نشانگراین است که رابطه مستقیم بین اجرای BSC عوامل مربوطه به (یادگیری ، نوآوری و شایستگی) ، (وجه مالی) ، (فرآیند داخلی S) باعملکرد سازمانی وجود دارد. ولی بین اجرای عامل (رضایت مندیمشتری) با عملکرد رابطه وجود ندارد. نتایج کلی نشان می دهد اجرای مدل BSCبا عملکرد سازمانی رابطه مستقیم دارد.