با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

با رشد تکنولوژی در حوزه آموزش، دانشگاه های مجازی بسیاری ایجاد شده و در عین حال استفاده از آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها افزایش یافته است. در پژوهش حاضر از روش ترکیبی به عنوان روش شناسی استفاده شده است. در مرحله کمی ابتدا به دنبال بررسی تجربی نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی در دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس مجازی بود. سپس نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مترجمی و تدریس انگلیسی (گروه انگلیسی) با کارشناسی ارشد مقایسه شد. نگرش دانشجویان در چهار گرایش مهندسی (گروه مهندسی). در مجموع 80 دانشجوی مجازی (5/37 درصد گروه زبان انگلیسی و 5/62 درصد گروه مهندسی) که از آموزش الکترونیکی استفاده می کردند و در سال آخر تحصیل بودند، در مطالعه شرکت کردند. برای بررسی نگرش کلی دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی از پرسشنامه روا و پایایی که از وطن پرست، رویانی و قاسمی در سال 1388 اتخاذ شد، استفاده شد. در مرحله کیفی، دو سوال باز برای بررسی نظرات و تجربیات دانشجویان در استفاده از آموزش الکترونیکی در پایان اضافه شد. بر اساس آمار، نگرش کلی دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی مثبت بوده و بین نگرش دانشجویان رشته زبان انگلیسی و نگرش در رشته مهندسی تفاوت معناداری وجود ندارد. با این حال، در بخش کیفی، دانش‌آموزان مشکلات اساسی را ذکر کرده و با توجه به تجربیات خود در این سال‌ها، نظرات چالش برانگیزی برای یادگیری مؤثرتر ارائه کردند.

کلیدواژه‌ها

  • References

    • Holmes, B., & Gardner, J. (2006). E-learning: Concepts and Practice, Sage Publishing,

    Thousand Oaks, CA

    [2] Triandis, H. C. (1971). Attitude and attitude change. New York: Wiley.

    [3] Woodrow, J. E. (1991). A comparison of four computer attitude scales. Journal of Educational Computing Research. 7(2), 165-187.

    [4] Raaij, E. M., & Schepers, J. (2008). The acceptance and use of a virtual learning  environment in China. Computers & Education, 50, 838-852.

    [5] Omidinia, S., Masrom, M., & Selamat, H. (2011). Review of e-learning and ICT  infrastructure in developing countries (case study of Iran). American Journal of  Economics and Business Administration, 3(1), 120-125.

    [6] Banks, K. (2011, May 24). E-learning and distance education differences. Retrieved from  http://www.brighthub.com/education/online-learning/articles/76415.aspx

    [7] Bhatia, R.P. (2011). Features and effectiveness of e-learning tools. Global Journal of  Business Management and Information Technology, 1(1), 1-7.

    [8] Pop, A. (2016, September 17). Blended learning, e-Learning and online learning: What's

         important?. Retrieved from

         https://www.distancelearningportal.com/articles/269/blended-learning-e-learning-andonline-learning-whats-important.html

    [9] Shabha, G. (2000). Virtual universities in the third millennium: An assessment of the

        implications of teleworking on university buildings and space planning. Facilities,

        18(5), 235-244.

     

    [10] O’Hearn, J. (2000). Challenges for service leaders: Setting the agenda for the virtual

         learning organization. International Journal of Contemporary Hospitality

    Management, 12(2),97- 106.

     [11] Fry, K. (2001). ELearning markets and providers: Some issues and prospects. Training

         andEducation, 43(4), 233-239.

     [12] Workman, M. (2005). Expert decision support system use, disuse, and misuse: A study

          usingthe theory of planned behavior. Computers in Human Behavior, 21(2), 211-231.

     [13] Parker, M. (2003). Technology-enhanced e- learning: Perceptions of first year  information systems students at the cape technician. Proceedings of SAICSIT 2003,     316-319.

    [14] Liaw, S. S., Huang, H. M., & Chen, G. D. (2007). Surveying instructor and learner 

    attitudes toward e-learning, Computers & Education, 49(4), 1066-1080.

     [15] Yaghoubi, J., Mohammadi, I.M., Iravani, H., Attaran, M., & Gheidi, A. (2008). Virtual  students' perceptions of e-learning in Iran. The Turkish Online Journal of      Educational       Technology, 7(3), 89-95.

    [16] Seyede Naghavi, M.A. (2007). Study of teachers and students attitude toward e-learning: Surveying in Iran’s e-learning universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 13 (1), 157-176.

    [17] Shaikhi Fini, A.A. (2008). Survey on professors and student’s attitude about      virtual learning in Iran universities. WSEAS Transactions on Advances in Engineering Education. 5(4), 252-257.

    [18] Vatan parast, M., Royani, Z., & Ghasemi, H. (2009). Investigating nursing students'  attitudes toward e-learning in Iran. Nursing Education, 5 (1), 54-61.

    [19] Alobiedat,A. (2010). The students attitude toward use platform as learning resources at  university of Granda. Review of European Studies, 2(2), 236-244.          

    [20] Rhema, A., & Miliszewska, I. (2014). Analysis of student attitudes towards e-learning:  The case of engineering students in Libya. Issues in Informing Science and             Information Technology, 11,169-190.

    [21] Hussein, Z. (2017). Leading to intention: The role of attitude in relation to technology   acceptance model in e-learning. Procedia Computer Science, 105, 159-164.

     [22] Pilli,O., Fanaeian, Y., & Al-Momani, M.M. (2014). Investigating the students’ attitude toward the use of e-Learning in Girne American university. International Journal of    Business and Social Science, 5(5), 169-175.

    [23] Liaw, S., & Huang, H. (2011). A study of investigating learners attitudes toward e-

         learning.  Paper presented at 5th International Conference on Distance Learning and

         Education of  Singapore. Retrieved from