علمی-پژوهشی
ورالوسیا پایوا
چکیده
این مقاله نتایج یک مطالعه قوم نگاری مجازی را ارائه می دهد که در یک کلاس درس آنلاین در یک دانشگاه دولتی در برزیل توسعه یافته است. هدف از فعالیت های آنلاین کمک به 70 دانش آموز برای توسعه مهارت های شفاهی انگلیسی در یک دوره 60 ساعته بود که به مدت 15 هفته با استفاده از سیستم مدیریت زبان مودل (LMS) تدریس می شد. پس از هفتههای اولیه و برخی ترک تحصیل، ...
بیشتر
این مقاله نتایج یک مطالعه قوم نگاری مجازی را ارائه می دهد که در یک کلاس درس آنلاین در یک دانشگاه دولتی در برزیل توسعه یافته است. هدف از فعالیت های آنلاین کمک به 70 دانش آموز برای توسعه مهارت های شفاهی انگلیسی در یک دوره 60 ساعته بود که به مدت 15 هفته با استفاده از سیستم مدیریت زبان مودل (LMS) تدریس می شد. پس از هفتههای اولیه و برخی ترک تحصیل، 63 شرکتکننده در این مطالعه حضور داشتند. این دوره توسط نویسندگان این مقاله برنامه ریزی و مدیریت شد و تغییراتی در تجربه در مواجهه با تغییرات غیرمنتظره در محیط آموزشی ایجاد شد. با پشتوانه نظری پیچیدگی، پیوند گرایی و محیط زیست یادگیری، ابزارهای دیجیتال را برای ارتباطات شفاهی ارزیابی کردیم و تأیید کردیم که تأثیر مثبتی بر یادگیری زبان دارند و فرصتهای زبان آموزان را برای تمرین زبان افزایش میدهند. این ابزارها نه تنها به رشد مهارتهای شفاهی دانشآموزان کمک میکنند، بلکه اضطراب آنها را هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی کاهش میدهند.
علمی-پژوهشی
میترا ذوالفقاری؛ لیلا قوامی
چکیده
زمینه و هدف: نیازسنجی سلامت می تواند کیفیت ارائه خدمات را بهبود بخشد. هدف این پژوهش مقایسه تأثیر روشهای آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر عملکرد خبرگان بود.
بیشتر
زمینه و هدف: نیازسنجی سلامت می تواند کیفیت ارائه خدمات را بهبود بخشد. هدف این پژوهش مقایسه تأثیر روشهای آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر عملکرد خبرگان بود.
علمی-پژوهشی
مریم حق شناس؛ علیرضا نامجو
چکیده
داده کاوی به عنوان یک علم یک فرآیند جستجو برای یافتن اطلاعات جدید، ارزشمند و ناشناخته در میان انبوهی از داده ها است. این رویکرد در میان 10 دانش در حال توسعه برتر است که دهه آینده با یک انقلاب تکنولوژیکی مواجه خواهد شد و در سال های اخیر به سرعت در حال گسترش است. هدف این تحقیق بررسی رفتار فراگیران در محیط های آموزشی تعاملی با استفاده از ...
بیشتر
داده کاوی به عنوان یک علم یک فرآیند جستجو برای یافتن اطلاعات جدید، ارزشمند و ناشناخته در میان انبوهی از داده ها است. این رویکرد در میان 10 دانش در حال توسعه برتر است که دهه آینده با یک انقلاب تکنولوژیکی مواجه خواهد شد و در سال های اخیر به سرعت در حال گسترش است. هدف این تحقیق بررسی رفتار فراگیران در محیط های آموزشی تعاملی با استفاده از الگوریتم های داده کاوی است. کاوش و استخراج روابط معنادار بین عوامل مختلف با کمک الگوریتم های داده کاوی می تواند برای ارائه راه حل هایی برای بهبود عملکرد فراگیران مورد استفاده قرار گیرد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد سنجیده شد. گردآوری داده های مورد بحث در این پژوهش مربوط به فعالیت ها و تعاملات 200 دانشجوی فعال در یک شبکه اجتماعی دانشگاهی است. پس از جمع آوری اطلاعات در مورد تعاملات فراگیران، از الگوریتم Apriori داده کاوی برای تجزیه و تحلیل رفتار فراگیران از طریق استفاده از قوانین استفاده می شود. هدف اصلی تسهیل آموزش همراه با کسب مهارت در دوره ها است. محتوای تعاملی بهبود یافته از اطلاعات بازخورد مبتنی بر تکنیک های داده کاوی سیستم مدیریت داده به دست می آید. بنابراین، نتایج این تحقیق می تواند به مدیران سیستم آموزشی کمک کند تا آموزش خود را برنامه ریزی کنند و فرآیندهای آموزشی را در محیط تعاملی بهینه کنند.
علمی-پژوهشی
نسیم سعید
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش حل مسأله بر کارآفرینی و ابعاد آن و حل مسأله در دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی با گروه گواه و آزمایش با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور بود که از طریق نمونه گیری در دسترس، 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه آزمایش ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش حل مسأله بر کارآفرینی و ابعاد آن و حل مسأله در دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی با گروه گواه و آزمایش با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور بود که از طریق نمونه گیری در دسترس، 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. گروه کنترل ابزار تحقیق، پرسشنامه کارآفرینی کوردنایچ و همکاران (2008) و پرسشنامه حل مسئله هپنر (1982) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Manova و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئله بر کارآفرینی و حل مسئله دانش آموزان گروه غیرآزمایشی تأثیر دارد. بیشترین تأثیر این آموزش بر ابعاد کارآفرینی بر بعد چالش 54/0 و همچنین بر توانایی حل مسئله دانشجویان 67/0 بوده است. از آنجایی که چالش عبارت است از توانایی افراد در رویارویی با مشکلات روزمره و رویارویی با چالشها و بر اساس نتایج پژوهش، آموزش حل مسئله میتواند این توانایی را در دانشآموزان افزایش دهد، توصیه میشود آموزش حل مسئله بهمنظور ارتقای مهارتهای دانشآموزان از طریق برنامههای تحصیلی و آموزشی تدوین شود.
علمی-پژوهشی
عباس شایسته فر؛ مهران فرج اللهی
چکیده
شاخص توسعه انسانی یک شاخص ترکیبی برای سنجش بعد اساسی زندگی یعنی دسترسی به امکانات مورد نیاز برای کسب دانش، بهره مندی از زندگی طولانی مدت و سالم و رسیدن به سطح استاندارد زندگی است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل اقتصادی موثر بر رشد جمعیت دانشگاهی در دانشگاه های آزاد و راه دور ایران می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش روش اسنادی-تحلیلی ...
بیشتر
شاخص توسعه انسانی یک شاخص ترکیبی برای سنجش بعد اساسی زندگی یعنی دسترسی به امکانات مورد نیاز برای کسب دانش، بهره مندی از زندگی طولانی مدت و سالم و رسیدن به سطح استاندارد زندگی است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل اقتصادی موثر بر رشد جمعیت دانشگاهی در دانشگاه های آزاد و راه دور ایران می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش روش اسنادی-تحلیلی بوده و از سری زمانی و مدل رگرسیون حداقل مربعات معمولی (OLS) نیز استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 500 مرکز دانشگاه پیام نور دانشگاه پیام نور می باشد. دادههای جامعه آماری شامل تعداد متقاضیان دوره کارشناسی سال تحصیلی 93-1380 در دانشگاه پیام نور بود و پایایی متغیرهای مستقل با استفاده از آزمون دیکی فولر تأیید شد. متغیرهای موثر برای آموزش از راه دور ابتدا با استفاده از روش دلفی استخراج شد. نتایج بهدستآمده از این مطالعه نشان میدهد که شاخص کل قیمت مشتری (CPI)، درآمد هر مقطع کارشناسی ارشد، بورسیه و وام دانشجویی، تولید ناخالص ملی (GNP)، متوسط درآمد خانوار، شهریه رشته کشاورزی، شهریه علوم انسانی و درآمد ملی تأثیر مثبت داشته است.
علمی-پژوهشی
محترم عرفانی؛ ضرغام قپانچی
چکیده
با رشد تکنولوژی در حوزه آموزش، دانشگاه های مجازی بسیاری ایجاد شده و در عین حال استفاده از آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها افزایش یافته است. در پژوهش حاضر از روش ترکیبی به عنوان روش شناسی استفاده شده است. در مرحله کمی ابتدا به دنبال بررسی تجربی نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی در دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس مجازی بود. سپس نگرش ...
بیشتر
با رشد تکنولوژی در حوزه آموزش، دانشگاه های مجازی بسیاری ایجاد شده و در عین حال استفاده از آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها افزایش یافته است. در پژوهش حاضر از روش ترکیبی به عنوان روش شناسی استفاده شده است. در مرحله کمی ابتدا به دنبال بررسی تجربی نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی در دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس مجازی بود. سپس نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مترجمی و تدریس انگلیسی (گروه انگلیسی) با کارشناسی ارشد مقایسه شد. نگرش دانشجویان در چهار گرایش مهندسی (گروه مهندسی). در مجموع 80 دانشجوی مجازی (5/37 درصد گروه زبان انگلیسی و 5/62 درصد گروه مهندسی) که از آموزش الکترونیکی استفاده می کردند و در سال آخر تحصیل بودند، در مطالعه شرکت کردند. برای بررسی نگرش کلی دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی از پرسشنامه روا و پایایی که از وطن پرست، رویانی و قاسمی در سال 1388 اتخاذ شد، استفاده شد. در مرحله کیفی، دو سوال باز برای بررسی نظرات و تجربیات دانشجویان در استفاده از آموزش الکترونیکی در پایان اضافه شد. بر اساس آمار، نگرش کلی دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی مثبت بوده و بین نگرش دانشجویان رشته زبان انگلیسی و نگرش در رشته مهندسی تفاوت معناداری وجود ندارد. با این حال، در بخش کیفی، دانشآموزان مشکلات اساسی را ذکر کرده و با توجه به تجربیات خود در این سالها، نظرات چالش برانگیزی برای یادگیری مؤثرتر ارائه کردند.