نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
2 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
اهمیّت درس ریاضی بر کسی پوشیده نیست و تدریس درس ریاضی به شکل صحیح و کارآمد همواره یکی از دغدغههای معلّمان بوده است. به این جهت باید به آموزش این درس توجّه ویژه کرد و حتی زمینهها و زیرساختهای آموزش مجازی آن را فراهم نمود. هدف از انجام این پژوهش معرفی سایت mathsframe.co.uk به عنوان بستری برای آموزش مجازی درس ریاضی است. در این پژوهش سعی شد تا حدودی چالشهای پیشروی آموزش مجازی درس ریاضی را به یک فرصت برای آموزشی بهتر تبدیل کنیم. روش پژوهش توصیفی و از نوع موردی (ژرفا نگر) است.
امکانات و بازیهای موجود در این سایت به بخشهای محبوبترین بازیهای رایگان ریاضی، بازیهای دوستانة تبلتی، مشکلات کلمه، استفاده کردن از یک ماشین حساب، پول، مرتبسازی و طبقهبندی، برنامة آموزشی ملّی، جمع و تفریق، کسر، اعشار و درصد، اندازهگیری و زمان، تقسیمبندی و ارزش مکانی و گرد کردن، آخرین بازیهای ریاضیات، ضرب و تقسیم، ترتیب و مقایسه و خواندن اعداد، هندسه، آمار و ITPها تقسیم میشود. در این بخشها بازیها و امکاناتی وجود که برای تمرین و آموزش مباحثی مانند پول، نمودارخوانی و کار با انواع نمودار، اعداد بخشپذیر به یک عدد و اعداد اوّل، اعداد اعشاری، اندازهگیری زاویه، محور اعداد، تمرین و آموزش انواع عملیاتهای ریاضی، جدول ضرب، مقایسة اعداد، شمارش اعداد، نشان دادن تعداد اشکال و دستهها، جدول ارزشمکانی، اندازهگیری حجم، نسبت، کسرها، احتمال، نحوة انتقال اعداد در جمع و تفریق تکنیکی، تقارن، اندازهگیری وزن و دما، مختصات، ساعت، کار با خطکش، محیط و مساحت، مناسب میباشد.
بسیاری از بازیهای آموزش ریاضی و امکانات مکمل تدریس معلّمان، رایگان هستند و احتیاج به ثبتنام در سایت، وارد کردن اطلاعات و پرداخت مقداری هزینه ندارد، امّا برای تدریس و یا تمرین بخشها به دانش پایة زبان انگلیسی احتیاج است.
کلیدواژهها
[1] Teimouri, Mohammadhosein. (2018). Thefirst conference on teaching and applying
mathematics uses cyberspace to learn mathematics, Kermanshah.
[2] Zeinivandnejad, Fereshteh(2019). Validation of tools using activity and item response
theories to assess students' perceptions of virtual warm-ups in learning mathematics,
Quarterly Journal of Educational Innovations 17 (65): 105-130.
[3] Seif, Aliakbar. (2009). Modern Educational Psychology, Tehran: Doran.
[4] Shahboigi, Farzaneh and Samaneh Nazari. (2012). Virtual Education: Advantages and
Limitations, Journal of Yazd Center for the Study and Development of Medical Education
6 (1): 47-54.
[5] Osareh, Alireza and Mahboubeh Zadshir. (2018). investigating the effect of computerassisted
mathematics education on the attitude of ninth-grade female students toward
mathematics, Khanevadeh va Pazhouhesh Quarterly 14 (35): 49-64.
[6] Gholami Andarati, Kolsoom and Panahi, Akbar and Montazeri, Ashraf and Hosseinabadi,
Fatemeh. (2021). Study of the effectiveness of virtual education courses on learning
elementary mathematics (case study: virtual mathematics education during the covid-19
pandemic), the second national conference on elementary mathematics education, Gorgan.
[7] Ghaedi, Elham and Ghorban Hemmati Alamdarloo. (2016). The Effectiveness of Computer
Assisted Working Memory Training on Mathematical Performance of Students with
Mathematical Incompetency, Journal of Psychological Studies, Faculty of Educational
Sciences and Psychology, Al-Zahra University 11 (4): 119-136.
[8] Lerner, Janet. 1926. Translation of the Knowledge of Infallibility. (2006). Learning
Disabilities (Theories, Diagnosis and Teaching Strategies), Tehran: Shahid Beheshti
University.
[9] . Motamedi, Abdullah, Ziba Barghi Irani and Behrouz Karimi. (2013). Comparison of the
effectiveness of three methods of direct, computer-assisted and combination education on
reducing students' problems with math disorders, Journal of Learning Disabilities 2 (2): 76-
100.
[10] Najafikhah, Mehdi, Narges Yaftian and Shahrnaz Bakhsh Alizadeh. (2012). Perspectives
on Creativity in Mathematics Education, Journal of Educational Technology 5 (4): 251-
264.
[11] Verts, Margaret, Richard Katala and James Tomkins. 2007. Translated by Mojtaba Amiri
Majd. (1389). Education of Children with special needs, Tehran: Share Ashoub
[12] Aghakasiri Z, Fazelian P. Evaluation of virtual education programs of Tehran universities
from the prospective teachers and students [MA thesis]. Tarbiat Moalem University,
Tehran. 2006.
C