علمی-پژوهشی
مهرک رحیمی؛ غزال بیضوی؛ فاطمه صفری
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی تاثیر نرم افزار خواندن شخصی سازی شده بر اساس سبک شناختی زبان آموزان بر تقویت خواندن و درک مطلب آنان می پردازد. 40 دانش آموز ایرانی سال نهم مقطع متوسطه اول به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل (20 نفر) و آزمایش (20 نفر) قرار گرفتند. سطح ورودی مهارت خواندن انگلیسی هر دو گروه با آزمون پایه کمبریج A2 Key ارزیابی ...
بیشتر
مطالعه حاضر به بررسی تاثیر نرم افزار خواندن شخصی سازی شده بر اساس سبک شناختی زبان آموزان بر تقویت خواندن و درک مطلب آنان می پردازد. 40 دانش آموز ایرانی سال نهم مقطع متوسطه اول به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل (20 نفر) و آزمایش (20 نفر) قرار گرفتند. سطح ورودی مهارت خواندن انگلیسی هر دو گروه با آزمون پایه کمبریج A2 Key ارزیابی شد. خواندن و درک مطلب به مدت 10 جلسه با استفاده از یک نرم افزار محقق-ساخت به هر دو گروه آموزش داده شد. گروه آزمایش از نرم افزار خواندن طراحی شده بر اساس مشخصات شناختی کاربران (بصری، شنیداری و حرکتی) با سناریوهای آموزشی سفارشی استفاده کردند. گروه کنترل از نسخهای از همان نرمافزار استفاده کردند که شامل هیچ گونه مواد آموزشی شخصی سازی شده متناسب با تفاوت های کاربران نبود. هر دو گروه در پایان آزمایش مجدداً در آزمون خواندن A2 Key شرکت کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک طرفه (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در پایان آزمایش بین درک مطلب دو گروه، به نفع گروه آزمایش، تفاوت معناداری وجود دارد. این یافته بر نقش تنوع زبان آموزان در موفقیت محیط های یادگیری به کمک رایانه صحه گذاشته و کاربردهای ویژه ای برای توسعه دهندگان نرم افزارهای آموزشی و مدرسان زبان دارد.
علمی-پژوهشی
نیما خادمی؛ پریسا بابازاده
چکیده
اهمیّت درس ریاضی بر کسی پوشیده نیست و تدریس درس ریاضی به شکل صحیح و کارآمد همواره یکی از دغدغههای معلّمان بوده است. به این جهت باید به آموزش این درس توجّه ویژه کرد و حتی زمینهها و زیرساختهای آموزش مجازی آن را فراهم نمود. هدف از انجام این پژوهش معرفی سایت mathsframe.co.uk به عنوان بستری برای آموزش مجازی درس ریاضی است. در این پژوهش سعی شد ...
بیشتر
اهمیّت درس ریاضی بر کسی پوشیده نیست و تدریس درس ریاضی به شکل صحیح و کارآمد همواره یکی از دغدغههای معلّمان بوده است. به این جهت باید به آموزش این درس توجّه ویژه کرد و حتی زمینهها و زیرساختهای آموزش مجازی آن را فراهم نمود. هدف از انجام این پژوهش معرفی سایت mathsframe.co.uk به عنوان بستری برای آموزش مجازی درس ریاضی است. در این پژوهش سعی شد تا حدودی چالشهای پیشروی آموزش مجازی درس ریاضی را به یک فرصت برای آموزشی بهتر تبدیل کنیم. روش پژوهش توصیفی و از نوع موردی (ژرفا نگر) است. امکانات و بازیهای موجود در این سایت به بخشهای محبوبترین بازیهای رایگان ریاضی، بازیهای دوستانة تبلتی، مشکلات کلمه، استفاده کردن از یک ماشین حساب، پول، مرتبسازی و طبقهبندی، برنامة آموزشی ملّی، جمع و تفریق، کسر، اعشار و درصد، اندازهگیری و زمان، تقسیمبندی و ارزش مکانی و گرد کردن، آخرین بازیهای ریاضیات، ضرب و تقسیم، ترتیب و مقایسه و خواندن اعداد، هندسه، آمار و ITPها تقسیم میشود. در این بخشها بازیها و امکاناتی وجود که برای تمرین و آموزش مباحثی مانند پول، نمودارخوانی و کار با انواع نمودار، اعداد بخشپذیر به یک عدد و اعداد اوّل، اعداد اعشاری، اندازهگیری زاویه، محور اعداد، تمرین و آموزش انواع عملیاتهای ریاضی، جدول ضرب، مقایسة اعداد، شمارش اعداد، نشان دادن تعداد اشکال و دستهها، جدول ارزشمکانی، اندازهگیری حجم، نسبت، کسرها، احتمال، نحوة انتقال اعداد در جمع و تفریق تکنیکی، تقارن، اندازهگیری وزن و دما، مختصات، ساعت، کار با خطکش، محیط و مساحت، مناسب میباشد.بسیاری از بازیهای آموزش ریاضی و امکانات مکمل تدریس معلّمان، رایگان هستند و احتیاج به ثبتنام در سایت، وارد کردن اطلاعات و پرداخت مقداری هزینه ندارد، امّا برای تدریس و یا تمرین بخشها به دانش پایة زبان انگلیسی احتیاج است.
علمی-پژوهشی
شهرام هاشم نیا؛ مژگان آگاه هریس؛ اکرم دوستی؛ هادی رزقی شیرسوار؛ نیکا سالمی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی و واکاوی الزامات کلان آموزش آنلاین با تاکید بر پاندمی کرونا بود.روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و شاخص ها و برای تعیین سهم هر عامل از روش تحلیل عاملی تاییدی نرم افزار smart pls3 استفاده شد. جامعه آماری در ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی و واکاوی الزامات کلان آموزش آنلاین با تاکید بر پاندمی کرونا بود.روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و شاخص ها و برای تعیین سهم هر عامل از روش تحلیل عاملی تاییدی نرم افزار smart pls3 استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش در بخش کیفی تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و آموزش عالی و دولتی بودند که بعد از انجام 17مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. در بخش کمی نیز تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه های شهر تهران بود که با توجه به جدول مورگان 353 نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.در نهایت 7 بعد و 41 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3استفاده شد. نتایج نشان داد که بعد الزامات آموزشی و پژوهشی(0.796)، الزامات مالی و اقتصادی (0.779)، الزامات اجتماعی و فرهنگی (0.874)، الزامات قانونی (0.716)، الزامات و الزامات مدیریتی و سازمانی( 0.694) به ترتیب بیشترین اهمیت را در الزامات کلان آموزش آنلاین مبتنی بر پاندمی کرونا دارند.
علمی-پژوهشی
مسعود تاج الدینی؛ سمیرا محفوظی فرد؛ ندا فاطمی راد
چکیده
اجرای یک روش آموزشی مفید در مهارت نوشتاری ،همواره مسئله چالش برانگیزی بوده است زیرا محققان زیادی تاثیر آن را بر کمک به صحت مهارت نوشتاری فراگیران مورد بحث قرار داده اند.این تحقیق،پیش زمینه این مسئله را بررسی میکند و تحقیقات مرتبط با این موضوع را مورد بحث قرار میدهد.به دلیل محدودیت ها ی دیدگاه متقابل و شلترد، این تحقیق به بررسی ترکیب ...
بیشتر
اجرای یک روش آموزشی مفید در مهارت نوشتاری ،همواره مسئله چالش برانگیزی بوده است زیرا محققان زیادی تاثیر آن را بر کمک به صحت مهارت نوشتاری فراگیران مورد بحث قرار داده اند.این تحقیق،پیش زمینه این مسئله را بررسی میکند و تحقیقات مرتبط با این موضوع را مورد بحث قرار میدهد.به دلیل محدودیت ها ی دیدگاه متقابل و شلترد، این تحقیق به بررسی ترکیب دیدگاه متقابل و شلترد میپردازد که در واقع عملکرد واقعی دانش آموزان را در مهارت نوشتاری وهمچنین خودکارآمدی تحت تاثیر قرار میدهد.سه گروه از دانش آموزان سطح انگلیسی پیش ازمتوسط ایرانی در این تحقیق شرکت کردند.68 زن و مرد در گروه آزمایش و دو گروه دانش آموزان را تشکیل میدهند.گروه آزمایشی بر ترکیب روش متقابل و شلترد در مهارت نوشتاری و خودکار آمدی کار کرده است.نتایج تاثیر مثبت ترکیب دیدگاه های متقابل و شلترد بر عملکرد دانش آموزان در گروه آزمایشی را نشان میدهد. علاوه بر این،فرآیندهای انتخاب شده میتوانند منجر به رشد خودباوری شوند. در نهایت،دستاوردهای این تحقیق به فهم نوع دیدگاه تدریس که برای سطح پیش از متوسط بسیار مناسب است می انجامد.
علمی-پژوهشی
علی اکبر عجم؛ محمد اکبریان خلیل آباد؛ اعظم عجم
چکیده
با توجه به اهمیت روزافزون استفاده از فنآوریهای جدید بهخصوص در حوزه آموزشی و ضرورت یادگیری هرچه بیشتر افراد جامعه و بخصوص دانشآموزان به استفاده از یادگیری الکترونیکی، این پژوهش با هدف بررسی نقش گرایش به تفکرانتقادی و خودکارآمدی تحصیلی در پذیرش یادگیری الکترونیکی در بین دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت روزافزون استفاده از فنآوریهای جدید بهخصوص در حوزه آموزشی و ضرورت یادگیری هرچه بیشتر افراد جامعه و بخصوص دانشآموزان به استفاده از یادگیری الکترونیکی، این پژوهش با هدف بررسی نقش گرایش به تفکرانتقادی و خودکارآمدی تحصیلی در پذیرش یادگیری الکترونیکی در بین دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی بود، جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دهم رشته های تجربی و ریاضی شهر مشهد به تعداد 1289 نفر بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای، بر طبق جدول مورگان، نمونهای با حجم 289 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای خودکارآمدی دانشآموز جینگ و مورگان (1999)، گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) و پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی دیویس و باگوزی(1989) بود این پرسش نامه ها دارای روایی و پایایی معتر می باشد. برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با استفاده از نرم افزار spss نسخه 20 استفاده شد. برای آزمون این سوال پژوهشی که آیا گرایش به تفکرانتقادی و خودکارآمدی تحصیلی در پذیرش یادگیری الکترونیکی دانشآموزان پسر پایه دهم رشته های تجربی و ریاضی نقش دارد؟ یافته های پژوهش نشان داد گرایش به تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی پیشبینی کننده معناداری برای پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشآموزان میباشند. متغیر گرایش به تفکرانتقادی به صورت معنادار و با توجه به ضریب استاندارد بتا، سهم 0.267 در میزان پذیرش یادگیری الکترونیکی دارد که میتواند به عنوان متغیر پیشبین مورد استفاده قرار گیرد
علمی-پژوهشی
مریم ابوالحسنی؛ مجید واحدی
چکیده
مقاله حاضر با هدف شناسایی موانع یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز و ارائه الگو انجام شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل اساتید و دانشجویان پیام نور در سال تحصیلی 98-1397 بود که به صورت تصادفی طبقه بندی و با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف شناسایی موانع یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز و ارائه الگو انجام شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل اساتید و دانشجویان پیام نور در سال تحصیلی 98-1397 بود که به صورت تصادفی طبقه بندی و با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت سنجش اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوایی و جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که 84/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شد: با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی؛ شش عامل: 1- نبود مهارت ها و ارتباطات پیوسته 2- کمبود انگیزش 3- عدم دسترسی به فناوری 4- عدم توانایی یادگیری از طریق رسانه ها 5- عدم بهره گیری از گفتگوهای گروهی اینترنتی 6- عدم وجود مسائل هم جهت موفقیت در یادگیری الکترونیکی را بعنوان موانع یادگیری الکترونیکی دانشجویان شناسایی شد و الگوی موانع یادگیری الکترونیکی دانشجویان ترسیم گردید. نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن نیز نشان داد: به علت کافی نبودن مهارت ها و ارتباطات پیوسته در بین دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور تبریز، این مؤلفه بیشترین نقش را به عنوان موانع یادگیری الکترونیکی دانشجویان بر عهده داشته است.
علمی-پژوهشی
میترا ذوالفقاری؛ صبا عباسی؛ پژمان پورفخر
چکیده
مقدمه: لوله گذاری داخل تراشه به عنوان یکی از مهم ترین روش های مدیریت راه هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند منجر به نجات جان بیمار شود. از این رو، آموزش این مهارت بسیار مورد توجه است. پژوهش حاضر با هدف طراحی یک نرم افزار شبیه ساز آموزشی در این زمینه و تعیین تاثیر آن بر بهبود عملکرد دانشجویان مقطع کارشناسی رشته بیهوشی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: لوله گذاری داخل تراشه به عنوان یکی از مهم ترین روش های مدیریت راه هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند منجر به نجات جان بیمار شود. از این رو، آموزش این مهارت بسیار مورد توجه است. پژوهش حاضر با هدف طراحی یک نرم افزار شبیه ساز آموزشی در این زمینه و تعیین تاثیر آن بر بهبود عملکرد دانشجویان مقطع کارشناسی رشته بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 17 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیمسال دوم 96-97 (96-97) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. گروه کنترل بدون هیچ مداخله ای و گروه مداخله پس از دریافت محتوای شبیه سازی شده و بازبینی چندین بار آن در آزمایشگاه مهارت مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست ارزیابی معتبر و متکی جمع آوری شد. نمرات هر دو گروه با استفاده از نرم افزار SPSS-22، آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون تی مورد ارزیابی قرار گرفت تا اثربخشی شبیه ساز در بهبود عملکرد دانشجویان بیهوشی مشخص شود. این رابطهیافتهها: نتایج نشان داد که میانگین عملکرد دانشجویان در آمادهسازی بیمار برای لولهگذاری در گروه کنترل (17/10±22/22) و در گروه مداخله (78/6±75/36) بود که نشاندهنده تفاوت معنیدار بود (004/0=P). همچنین میانگین نمره عملکرد دانشجویان در مهارت لارنگوسکوپی در گروه کنترل (02/9±09/24) و در گروه مداخله (1/12±16/41) بود که اختلاف معنیداری داشت (008/0=P). در نهایت، میانگین نمره کل عملکرد دانشجویان در آمادگی بیمار برای لوله گذاری و بهبود مهارت لارنگوسکوپی در گروه کنترل (09/20±67/48) و در گروه مداخله (78/17±50/78) بود که نشاندهنده تفاوت معنیدار بود (006/0=P). .نتیجهگیری: بر اساس نتایج، استفاده از شبیهساز رایانهای میتواند عملکرد دانشجویان را در آمادهسازی بیمار برای لولهگذاری و بهبود مهارت لارنگوسکوپی تا 50 درصد بهبود بخشد. بنابراین، این روش می تواند به عنوان یک روش آموزشی مکمل برای بهبود عملکرد دانشجویان در مهارت های بالینی مشابه در علوم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
علمی-پژوهشی
ثنا صفری
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی توسعه آموزش ترکیبی در زمینه آموزش عالی جهت شناسایی عوامل تاثیرگذار صورت گرفته است.بدین منظور پس از مطالعه یافته های تحقیقاتی معاصر عوامل توسعه آموزش ترکیبی به پنج گروه عوامل؛ ساختاری، نظام برنامه ریزی ، نظام اطلاعاتی و ماهیت و محیط کار و پشتیبانی تقسیم شده و برای هر یک از این عوامل مولفه هایی تعیین شد.به ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی توسعه آموزش ترکیبی در زمینه آموزش عالی جهت شناسایی عوامل تاثیرگذار صورت گرفته است.بدین منظور پس از مطالعه یافته های تحقیقاتی معاصر عوامل توسعه آموزش ترکیبی به پنج گروه عوامل؛ ساختاری، نظام برنامه ریزی ، نظام اطلاعاتی و ماهیت و محیط کار و پشتیبانی تقسیم شده و برای هر یک از این عوامل مولفه هایی تعیین شد.به منظور سنجش عوامل توسعه آموزش ترکیبی از دیدگاه اعضای هیات علمی پرسشنامه ای محقق ساخته طراحی شد. پرسشنامه مذکور،دارای 40سوال پنج گزینه ای با استفاده از مقیاس لیکرت می باشد.روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی مورد تایید قرارگرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ(89/0=α)محاسبه شد.پس از تعیین حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی ساده،پرسشنامه ها بین اعضای هیات علمی توزیع گردید.یافته های پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. از نرم افزارهای LISRELوSPSS برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که از بین عوامل شناسایی شده، مهم ترین و اثرکذارترین عامل بر آموزش ترکیبی به عوامل ساختاری مربوط می شود
علمی-پژوهشی
قاسم سلیمی؛ ندا عبدالهی؛ سید علی اکبر صفوی
چکیده
کلاس درس معکوس یکی از رویکردهای جدید یادگیری و روش های نوین تدریس در سراسر جهان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در همهگیری کرونا و تولید محتوای اولیه بسیاری از دورهها، تجربه عملی برگزاری کلاس معکوس مورد بررسی قرار میگیرد. بر این اساس، تحلیل حاضر با هدف ارزیابی ادراکات، تجارب، کیفیّت مشارکت، عملکرد یادگیری و رضایت دانشجویان از ...
بیشتر
کلاس درس معکوس یکی از رویکردهای جدید یادگیری و روش های نوین تدریس در سراسر جهان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در همهگیری کرونا و تولید محتوای اولیه بسیاری از دورهها، تجربه عملی برگزاری کلاس معکوس مورد بررسی قرار میگیرد. بر این اساس، تحلیل حاضر با هدف ارزیابی ادراکات، تجارب، کیفیّت مشارکت، عملکرد یادگیری و رضایت دانشجویان از کلاسهای درس معکوس یا وارونه انجام میشود. در این مطالعه موردی 18 دانشجو از رشته مهندسی برق شرکت کردند. داده ها با استفاده از روش های آماری آزمون t تک نمونه ای، همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشجویان به طور کلی از کلاس معکوس و یادگیری در این کلاس رضایت داشتند. میزان دسترسی به اطلاعات و منابع بر رضایت دانشجویان از کلاس درس معکوس و برآیند های یادگیری ادراک شده از سوی آنها اثری مثبت و معنی دار داشت. در یافته دیگر، حمایت و انگیزش استاد در کلاس درس معکوس بر رضایت دانشجویان از این کلاس و هم چنین برایند های یادگیری ادراک شده از سوی آنها تاثیر گذار بود. حمایت مشارکت و همکاری دانشجویان با یکدیگر در کلاس معکوس، بر رضایت دانشجویان از کلاس درس معکوس و برایندهای یادگیری ادراک شده از سوی آنان اثر مثبت و معنی داری داشت. در نهایت دانش بدست آمده در طول کلاس توسط دانشجویان بر رضایت آنها از کلاس درس معکوس و برایندهای یادگیری ادراک شده از سوی آنان اثر مثبت و معنی داری را نشان داد.
علمی-پژوهشی
آزاده قربانی پیرعلیدهی؛ مرجان معصومی فرد
چکیده
آموزش مجازی در زمان شیوع کرونا و پساکرونا به عنوان یک نظام آموزشی مؤثر در یادگیری اثربخش دانشآموزان خواهد بود، لذا این تحقیق با هدف تحلیل چالشهای آموزش مجازی در مدارس استثنائی استان گیلان از دیدگاه معلمان صورت گرفت. روش تحقیق کمی، کاربردی و توصیفی- پیمایشی است. جامعهی مورد مطالعه تمامی معلمان مدارس استثنائی استان گیلان با جمعیت ...
بیشتر
آموزش مجازی در زمان شیوع کرونا و پساکرونا به عنوان یک نظام آموزشی مؤثر در یادگیری اثربخش دانشآموزان خواهد بود، لذا این تحقیق با هدف تحلیل چالشهای آموزش مجازی در مدارس استثنائی استان گیلان از دیدگاه معلمان صورت گرفت. روش تحقیق کمی، کاربردی و توصیفی- پیمایشی است. جامعهی مورد مطالعه تمامی معلمان مدارس استثنائی استان گیلان با جمعیت 690 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی سیستماتیک، 196 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامهی محقق ساخته صورت گرفت. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از کارشناسان آموزش و پرورش استثنائی استان گیلان و برخی از اساتید دانشگاه تأیید شد. جهت بررسی پایایی نیز پیشآزمون به عمل آمد و میزان آلفای کرونباخ 92/0 نشاندهندهی پایایی پرسشنامهی مذکور بود. تحلیل چالشهای آموزش مجازی نیز از طریق فن تحلیل عاملی اکتشافی نوع R صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که چهار چالش زیرساختی- فنی و اقتصادی، محتوا و ارزشیابی، فرهنگی- اجتماعی و سازمانی- مدیریتی در مجموع 93/64 درصد از واریانس کل را تبیین کردهاند و اصلیترین چالشهای مؤثر در آموزش مجازی در مدارس استثنائی استان گیلان از دیدگاه معلمان هستند. با توجه به اهمیت غلبه بر این چالشها، تعامل بیشتر با شرکتهای دانش بنیان، ارتقای شبکهی آموزشی شاد، تعامل مؤثر با شبکههای مخابراتی به منظور تقویت سرعت و پهنای باند اینترنتی، طراحی و راهاندازی سامانههای مشاوره، برگزاری وبینارهای تبادل تجربه و جلسات توجیهی والدین و تشکیل صندوق خیریه حمایت از دانشآموزان پیشنهاد میشود.