با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مقدمه: لوله گذاری داخل تراشه به عنوان یکی از مهم ترین روش های مدیریت راه هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند منجر به نجات جان بیمار شود. از این رو، آموزش این مهارت بسیار مورد توجه است. پژوهش حاضر با هدف طراحی یک نرم افزار شبیه ساز آموزشی در این زمینه و تعیین تاثیر آن بر بهبود عملکرد دانشجویان مقطع کارشناسی رشته بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 17 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیمسال دوم 96-97 (96-97) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. گروه کنترل بدون هیچ مداخله ای و گروه مداخله پس از دریافت محتوای شبیه سازی شده و بازبینی چندین بار آن در آزمایشگاه مهارت مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست ارزیابی معتبر و متکی جمع آوری شد. نمرات هر دو گروه با استفاده از نرم افزار SPSS-22، آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون تی مورد ارزیابی قرار گرفت تا اثربخشی شبیه ساز در بهبود عملکرد دانشجویان بیهوشی مشخص شود. این رابطه
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین عملکرد دانشجویان در آماده‌سازی بیمار برای لوله‌گذاری در گروه کنترل (17/10±22/22) و در گروه مداخله (78/6±75/36) بود که نشان‌دهنده تفاوت معنی‌دار بود (004/0=P). همچنین میانگین نمره عملکرد دانشجویان در مهارت لارنگوسکوپی در گروه کنترل (02/9±09/24) و در گروه مداخله (1/12±16/41) بود که اختلاف معنی‌داری داشت (008/0=P). در نهایت، میانگین نمره کل عملکرد دانشجویان در آمادگی بیمار برای لوله گذاری و بهبود مهارت لارنگوسکوپی در گروه کنترل (09/20±67/48) و در گروه مداخله (78/17±50/78) بود که نشان‌دهنده تفاوت معنی‌دار بود (006/0=P). .
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، استفاده از شبیه‌ساز رایانه‌ای می‌تواند عملکرد دانشجویان را در آماده‌سازی بیمار برای لوله‌گذاری و بهبود مهارت لارنگوسکوپی تا 50 درصد بهبود بخشد. بنابراین، این روش می تواند به عنوان یک روش آموزشی مکمل برای بهبود عملکرد دانشجویان در مهارت های بالینی مشابه در علوم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

References
[1] Stoelting R.K., Miller R.D. Basics of anesthesia. : Churchill Livingstone.London
2012
[2] Kim SA, Kim SK, Kim J-I, Chang OJ, Choi JY, Nam MR. Acquisition of CPRrelated
Self-efficacy through BLS Program among Undergraduate Nursing Students
in Korea. Research Journal of Pharmacy and Technology 2017;10 (7): 2265-70.
[3] Khodaverdi M, Chavoshi A, Mohseni M. (The ability of nurses in airway
management, endotracheal Intubation, and laryngeal mask before and after a
workshop with Moulage), Journal of Anesthesiology and Pain, Vol. 8, No. 3, Spring
2012
[4] Khajavi Khan J, Seydi Niya M, Zarvash Kord M, Peyman H. (The Study of Medical
Students Viewpoints on Endotracheal Intubation in Two Methods of Actual and
Using Mannequins), Journal of Nursing and Midwifery, 2013, Volume 23, No. 80
[5] Ziv A, Wolpe PR, Small SD, Glick S. Simulation-Based Medical Education: An
Ethical Imperative. Academic Medicine 2003; 78: 783-788.
[6] Nazari H. The Application of Simulation in Training
[7] Durham CF, Alden KR, Enhancing Patient Safety in Nursing Education Through
Patient Simulation. Patient Safety and Quality: An Evidence-based Handbook for
Nurses. 2008; 6(3): 221-250.
[8] Jeffries PR. A Framework for Designing, Implementing, and Evaluating Simulations
used as Teaching Strategies in Nursing. Nursing Education Perspectives. 2005;
26(2):96-103.
[9] Joyce B, Weil M, Calhoun E. Models of Teaching. 7th ed. Tehran: Kamal Tarbiat
2006.
[10] Sanford PG. Simulation in Nursing Education: A Review of the Research. The
Qualitative Report. 2010;15 (4): 1006-1011
[11] Shifflet M, Brown J. The Use of Instructional Simulation to Support Classroom
Teaching: A Crisis Communication Case Study. Journal of Educational Multimedia
and Hypermedia. 2006; 15(4): 377-95
[12] Zarei Tafreshi M, Rasouli M, Sajjadi M. (Simulation in Nursing Education),
Iranian Journal of Medical Education / Feb. 2012; 12 (11): 888 to 894
[13] Jeffries PR. Getting in S.T.E.P with simulations: Simulations take educator
preparation. Nursing Education Perspectives. 2008; 29(2): 70-3
[14] Nearing WM. U.S. boards of nursing and the use of high fidelity patient simulators
in nursing education. Journal of professional Nurse. 2008; 24(2): 109-17.
[15] Samuel E. Dixon, Shari M. Burn. Testing an objective structured assessment
technical skills tool. Nursing Education and Practice.2016:5
[16] De Lazzari C, etc… Interactive simulator for e-Learning environment: a teaching
software for healthcare professionals. Biomedical Engineering Online. 2014; 13
[17] Safdari R, Charkhsaz N, Montaseri M, Montaseri N. (Designing Educational
Software and Cardiopulmonary Resuscitation Simulator and its Impact on Student
Satisfaction in Operating Room and Emergency Medical of Tehran University of
Medical Sciences). Journal of Nursing Education. Issue 5, No. 6, Bahman and
Esfand, 2016
[18] Smith R, Jones J, Cavanaugh C, Venn J, Wilson W. Effect of interactive
multimedia on basic clinical psychomotor skill performance by physical therapist
students. Journal of physical therapy education. 2006;20(2): 61 -62
[19] Koivisto J, Niemi H, Multisilta J, Eriksson E. Nursing students’ experiential 
90 Iranian Distance Education Journal, Vol. 3, No. 1, (New Series) Winter-Spring 2021
learning processes using an online 3D simulation game. Journal of education and
information technology. 2017; 22(1): 383–398
[20] Heydarzadeh A., Azizzadeh M., Mirzaei T. (The Comparison of the Effect of
Training Video Simulation and Lectures on Knowledge and Self-Confidence in the
Field of Cardiology and Lung Examination in Midwifery Students), Journal of
Medical Education Development, Winter 1994, 8 (20) ): 25 to 32
[21] Alijanpour A, Amiri P (Comparison of the Effect of two Practical and Multimedia
Training Methods on Cardiovascular Resuscitation on the Students' Learning Rate
in Babol University of Medical Sciences in 2011). Journal of Mashhad University of
Medical Sciences, Mashhad, Iran. No. 6: 376 to 382.