با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالش‌های سیستم فقط آنلاین در عصر COVID-19 انجام شد. رویکرد تحقیق کیفی و روش سنتز تحقیق اتخاذ شد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات پژوهشی انجام شده در دوران کووید-19 در زمینه چالش‌های سیستم یادگیری الکترونیکی بود که از پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus، Science direct، Eric، ResearchGate و Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدی خاص جمع‌آوری شد. در مجموع 120 مطالعه انتخاب و بررسی شدند. پس از چند مرحله غربالگری از میان این مطالعات، 47 واحد مطالعاتی به ترتیب بر اساس عنوان، چکیده و محتوای پژوهش انتخاب و بررسی شدند. داده های تحقیق از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی در دوران کووید-19 در دوازده عامل مرتبط با دانش آموزان، معلمان و مدیران دارای چالش هایی است که شامل دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، مطالعه و آموزش از خانه، مهارت های یادگیری الکترونیکی، کیفیت محتوا می شود. روش تدریس، فعالیت های پژوهشی، عوامل روانشناختی، فعالیت های یادگیری، ارزشیابی، برنامه ها و سیاست ها، عوامل کلان اجتماعی و حمایت.

کلیدواژه‌ها

References
[1] Ansong E, Lovia Boateng S, Boateng R. Determinants of e-learning adoption in
universities: Evidence from a developing country. Journal of Educational Technology
Systems. 2017 Sep;46(1):30-60. https://doi.org/10.1177/0047239516671520.
[2] Hassanzadeh A, Kanaani F, Elahi S. A model for measuring e-learning systems success
in universities. Expert systems with Applications. 2012 Sep 15;39(12):10959-66.
https://doi.org/10.1016/j.eswa.2012.03.028
[3] Al-Gahtani SS. Empirical investigation of e-learning acceptance and assimilation: A
structural equation model. Applied Computing and Informatics. 2016 Jan 1;12(1):27-
50. doi.10.1016/j.aci.2014.09.001.
[4] Chiu YL, Tsai CC. The roles of social factor and internet self-efficacy in nurses' webbased
continuing learning. Nurse education today. 2014 Mar 1;34(3):446-50.
doi.10.1016/j.nedt.2013.04.013
[5] Bokolo Jr A, Kamaludin A, Romli A, Mat Raffei AF, A/L Eh Phon DN, Abdullah A,
Leong Ming G, A. Shukor N, Shukri Nordin M, Baba S. A managerial perspective on
institutions' administration readiness to diffuse blended learning in higher education:
Concept and evidence. Journal of Research on Technology in Education. 2020 Jan
2;52(1):37-64. doi. 10.1080/15391523.2019.1675203.
[6] Ahmadi H, Nilashi M, Ibrahim O. Organizational decision to adopt hospital information
system: An empirical investigation in the case of Malaysian public hospitals.
International journal of medical informatics. 2015 Mar 1;84(3):166-88. doi:
10.1016/j.ijmedinf.2014.12.004
[7] Alshaher AA. The McKinsey 7S model framework for e-learning system readiness
assessment. International Journal of Advances in Engineering & Technology. 2013 Nov
1;6(5):1948-66. doi.10.7323/ijaet/v6_iss3.
[8] Graham CR, Woodfield W, Harrison JB. A framework for institutional adoption and
implementation of blended learning in higher education. The internet and higher
education. 2013 Jul 1;18:4-14. doi:10.1016/j.iheduc.2012.09.003 .
[9] Bhuasiri W, Xaymoungkhoun O, Zo H, Rho JJ, Ciganek AP. Critical success factors for
e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and
faculty. Computers & Education. 2012 Feb 1;58(2):843-
55. https://www.learntechlib.org/p/50851/.
[10] Al-araibi AA, Naz’ri bin Mahrin M, Yusoff RC, Chuprat SB. A model for
technological aspect of e-learning readiness in higher education. Education and
Information Technologies. 2019 Mar;24(2):1395-431.
http://dx.doi.org/10.1007/s10639-018-9837-9.
[11] Alsabawy AY, Cater-Steel A, Soar J. Determinants of perceived usefulness of elearning
systems. Computers in Human Behavior. 2016 Nov 1;64:843-58. doi.
10.1016/j.chb.2016.07.065.
[12] Keramati A, Afshari-Mofrad M, Kamrani A. The role of readiness factors in Elearning
outcomes: An empirical study. Computers & Education. 2011 Nov
1;57(3):1919-29. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.04.005
[13] Kanwal F, Rehman M. Factors affecting e-learning adoption in developing countries–
empirical evidence from Pakistan’s higher education sector. IEEE Access. 2017 Jun
9;5:10968-78. doi.10.1109/ACCESS.2017.2714379.
[14] Selim HM. Critical success factors for e-learning acceptance: Confirmatory factor
models. Computers & education. 2007 Sep 1;49(2):396-413.
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.09.004