علمی-پژوهشی
قاسم سلیمی؛ فاطمه میرغفاری؛ محمد حسن جانفشان؛ سید علی اکبر صفوی
چکیده
هدف این مطالعه موردی سنجش میزان رضایت تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی دانشگاه شیراز از آزمایشگاه های مجازی و راه دور بود. شرکت کنندگان 18 نفر از دانشجویان مهندسی برق دانشگاه شیراز بودند که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. متغیرهای مورد مطالعه به منظور سنجش میزان رضایت از آزمایشگاه های راه دور شامل توجه متمرکز دانشجویان در ...
بیشتر
هدف این مطالعه موردی سنجش میزان رضایت تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی دانشگاه شیراز از آزمایشگاه های مجازی و راه دور بود. شرکت کنندگان 18 نفر از دانشجویان مهندسی برق دانشگاه شیراز بودند که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. متغیرهای مورد مطالعه به منظور سنجش میزان رضایت از آزمایشگاه های راه دور شامل توجه متمرکز دانشجویان در استفاده از آزمایشگاه مجازی (FA)، سودمندی درک شده از آزمایشگاه مجازی (PU)، تایید آزمایشگاه مجازی توسط دانشجویان (Confirm)، رضایت دانشجویان از آزمایشگاه مجازی (رضایت)، آزمایشگاه مجازی سرگرم کننده و لذت بخش (بازی)، درک آسان توسط دانشجویان در استفاده از آزمایشگاه مجازی (PEU)، نگرش به آزمایشگاه مجازی (نگرش)، تمایل به استفاده مداوم از آزمایشگاه مجازی (ICU)، کیفیت طراحی آزمایشگاه مجازی (QD). نتایج نشان داد که میزان رضایت دانشجویان از آزمایشگاه مجازی بالاتر از سطح استاندارد متوسط است. علاوه بر این، از دیدگاه دانشجویان، کیفیت آزمایشگاه مجازی بر رضایت آنها از آزمایشگاه مجازی تأثیر بسزایی داشت (Sig. 0.000، B = 0.885) و از دیدگاه دانشجویان، QD بر میزان رضایت آنها از آزمایشگاه مجازی تأثیر داشت. اثر قابل توجهی بر ICU (Sig. 0.000، B = 0.937). در نهایت، تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که QD بر نگرش دانشجویان نسبت به آزمایشگاه مجازی تأثیر معناداری دارد (Sig. 0.000، B = 0.885).
علمی-پژوهشی
فرهاد سراجی؛ حامد عباسی کسانی؛ سلماز آقازاده؛ سعید شریفی؛ رسول بختیاری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالشهای سیستم فقط آنلاین در عصر COVID-19 انجام شد. رویکرد تحقیق کیفی و روش سنتز تحقیق اتخاذ شد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات پژوهشی انجام شده در دوران کووید-19 در زمینه چالشهای سیستم یادگیری الکترونیکی بود که از پایگاههای اطلاعاتی Scopus، Science direct، Eric، ResearchGate و Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدی خاص جمعآوری ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالشهای سیستم فقط آنلاین در عصر COVID-19 انجام شد. رویکرد تحقیق کیفی و روش سنتز تحقیق اتخاذ شد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات پژوهشی انجام شده در دوران کووید-19 در زمینه چالشهای سیستم یادگیری الکترونیکی بود که از پایگاههای اطلاعاتی Scopus، Science direct، Eric، ResearchGate و Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدی خاص جمعآوری شد. در مجموع 120 مطالعه انتخاب و بررسی شدند. پس از چند مرحله غربالگری از میان این مطالعات، 47 واحد مطالعاتی به ترتیب بر اساس عنوان، چکیده و محتوای پژوهش انتخاب و بررسی شدند. داده های تحقیق از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی در دوران کووید-19 در دوازده عامل مرتبط با دانش آموزان، معلمان و مدیران دارای چالش هایی است که شامل دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، مطالعه و آموزش از خانه، مهارت های یادگیری الکترونیکی، کیفیت محتوا می شود. روش تدریس، فعالیت های پژوهشی، عوامل روانشناختی، فعالیت های یادگیری، ارزشیابی، برنامه ها و سیاست ها، عوامل کلان اجتماعی و حمایت.
علمی-پژوهشی
حمید زنگوئی؛ سید امید فاطمی
چکیده
پلتفرمهای یادگیری آنلاین امروزه در جامعه مدرن رایج شدهاند، اما نرخ بالای ترک تحصیل و کاهش عملکرد دانشآموزان همچنان نیازمند توجه بیشتری در چنین محیطهای یادگیری آنلاین است. هدف از این تحقیق تسریع در شناسایی دانش آموزان در معرض خطر افت تحصیلی به منظور انجام اقدامات اصلاحی مناسب می باشد. از این رو مدلی را برای دستیابی به این هدف ...
بیشتر
پلتفرمهای یادگیری آنلاین امروزه در جامعه مدرن رایج شدهاند، اما نرخ بالای ترک تحصیل و کاهش عملکرد دانشآموزان همچنان نیازمند توجه بیشتری در چنین محیطهای یادگیری آنلاین است. هدف از این تحقیق تسریع در شناسایی دانش آموزان در معرض خطر افت تحصیلی به منظور انجام اقدامات اصلاحی مناسب می باشد. از این رو مدلی را برای دستیابی به این هدف و در نهایت بهبود عملکرد دانشجویان و اساتید ارائه کرده ایم. سپس برای پیشبینی زودهنگام دانشآموزان در معرض خطر افت تحصیلی، از شبکه عصبی حافظه کوتاهمدت (LSTM) و الگوریتم بردار پشتیبانی پرکاربرد برای تحلیل رفتارهای مبتنی بر زمان دانشجویان با استفاده از دادههای آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران استفاده شده است. سیستم. برای نشان دادن عملکرد بهینه الگوریتم پیشبینی، ما شبکه LSTM را با الگوریتم بردار پشتیبان با معیارهای ارزیابی مختلف مقایسه کردیم. نتایج نشان میدهد که استفاده از شبکه LSTM برای پیشبینی اولیه دانشآموزان در معرض خطر، دقت پیشبینی بالاتری را در مقایسه با الگوریتم ماشین بردار پشتیبان ارائه میکند. در این تحقیق روش ما در پیشبینی عملکرد دانشآموزان با شبکه LSTM به دقت 94 درصد و با الگوریتم ماشین بردار پشتیبان به دقت 88 درصد دست یافته است. علاوه بر این، مساحت زیر منحنی (AUC) با استفاده از الگوریتم LSTM و ماشین بردار پشتیبان به ترتیب 0.936 و 0.882 بود. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده می توان دریافت که الگوریتم پیشنهادی ما سهم مهم و موثری در بهبود عملکرد نهایی معلمان و دانش آموزان در طول دوره دارد.
علمی-پژوهشی
فاطمه نارنجی ثانی؛ سمانه حجازی؛ محمدجواد محدث
چکیده
این پژوهش از نظر اهداف کاربردی است و هدف این پژوهش ارائه تصویری جامع از فرآیند یاددهی-یادگیری آنلاین در سازمان های خدماتی ایران (غیر آموزشی) است. این پژوهش از رویکرد کمی در روش گردآوری داده ها استفاده کرده است. در بخش اول، با استفاده از رویکرد سیستماتیک و مطالعه اسنادی، 870 پژوهش مرتبط در زمینه آموزش الکترونیکی در سازمانهای غیر دانشگاهی ...
بیشتر
این پژوهش از نظر اهداف کاربردی است و هدف این پژوهش ارائه تصویری جامع از فرآیند یاددهی-یادگیری آنلاین در سازمان های خدماتی ایران (غیر آموزشی) است. این پژوهش از رویکرد کمی در روش گردآوری داده ها استفاده کرده است. در بخش اول، با استفاده از رویکرد سیستماتیک و مطالعه اسنادی، 870 پژوهش مرتبط در زمینه آموزش الکترونیکی در سازمانهای غیر دانشگاهی شناسایی شد. سپس قبلاً پس از بررسی و تحلیل بر اساس معیارهایی مانند عنوان و چکیده تحقیق، در نهایت 32 مورد انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تعیین روایی تحقیق از ابزار برنامه مهارت های ارزیابی انتقادی پایه گلین و همکاران استفاده شده است. (2006) و برای بررسی پایایی از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شد و در مقدار کاپا 731 درصد تأیید شد. نتایج حاکی از آن است که بحرانی ترین مسائل مربوط به سیستم آموزش و یادگیری آنلاین در سازمان های غیر دانشگاهی، امکان سنجی و اجرای این روش در موسسات مذکور است. علاوه بر این، یافتههای مرور سیستماتیک همچنین پنج چالش حیاتی سیستم آموزش الکترونیکی را شناسایی کرد. بنابراین، نتایج تحقیق حاکی از آن است که برای پیادهسازی سیستم یاددهی-یادگیری آنلاین، ابتدا باید چالشهایی از جمله: چالش های مربوط به ذینفعان حیاتی، سازمان، آموزش، فناوری و سیستم پشتیبانی.
علمی-پژوهشی
آزاده فاروقی؛ پرهام مرادی
چکیده
دوره های گسترده آنلاین باز (MOOCs) اخیراً به یک ابزار آموزشی محبوب تبدیل شده اند. آنها به طور کلی گزینه های در مقیاس بزرگ را به دانش آموزان می دهند. با این حال، تنوع دوره های MOOC موجود و به روز رسانی سریع آنها، یافتن مطالب جدید مرتبط با آنها را برای دانش آموزان دشوارتر می کند. یک سیستم توصیه (RS) یادگیرنده را با بهترین منابع یادگیری برای برآورده ...
بیشتر
دوره های گسترده آنلاین باز (MOOCs) اخیراً به یک ابزار آموزشی محبوب تبدیل شده اند. آنها به طور کلی گزینه های در مقیاس بزرگ را به دانش آموزان می دهند. با این حال، تنوع دوره های MOOC موجود و به روز رسانی سریع آنها، یافتن مطالب جدید مرتبط با آنها را برای دانش آموزان دشوارتر می کند. یک سیستم توصیه (RS) یادگیرنده را با بهترین منابع یادگیری برای برآورده کردن علایق دانش آموزان مرتبط می کند. اکثر تحقیقات سیستم توصیهگر بر اساس وجود بازخورد صریح است که اغلب در MOOC غیرممکن یا غیرقابل دسترسی است. در نتیجه، در این مقاله، ترجیحات مثبت و منفی کاربر را با استفاده از بازخورد ضمنی که به طور منفعلانه با مشاهده انواع مختلف رفتار دانشآموزان به دست میآید مدل میکنیم. این مقاله یک توصیه دوره جدید را پیشنهاد میکند، که از شبکههای عصبی سیامی (SNN) برای استخراج بازنماییهای نهفته از دانشآموزان و دورهها با استفاده از یک تابع ضرر استفاده میکند که به نفع مشاهده نسبت به دورههای مشاهده نشده است. سپس شباهت کاربران و دوره ها با استفاده از یک مکانیزم نمایش جدید تعیین می شود. علاوه بر این، توصیه دورههایی با دادههای تعامل محدود یک چالش بزرگ در توصیهکنندگان MOOC است. برای مقابله با این موضوع، از نمایه دوره ها به عنوان اطلاعات جانبی استفاده می شود که به ما کمک می کند تا نمایش های دقیق تری ایجاد کنیم. برای ارزیابی عملکرد روش پیشنهادی، آزمایشها را روی یک مجموعه داده واقعی جمعآوریشده از XuetangX انجام دادیم که یکی از بزرگترین MOOCهای چین است. نتایج آزمایشها نشان میدهد که روش پیشنهادی از تعدادی از توصیهکنندگان MOOC مبنا و پیشرفتهتر عمل میکند.
علمی-پژوهشی
حسن سلیمانی؛ الهام پوررسا
چکیده
از منظر اکو زبانشناختی، هزینه و فناوری ممکن است مسائلی باشد که نگرانی زیادی در این زمینه وجود دارددهه های اخیر در یادگیری زبان به کمک کامپیوتر (CALL). پژوهش حاضر انجام شدبررسی دیدگاههای معلمان زبان انگلیسی مبتدی و با تجربه ایرانی در مورد چالشها و توانایی یادگیری زبان به کمک تلفن همراه (MALL) در زمینه EFL. به این منظور، در مجموع 80 نفر ...
بیشتر
از منظر اکو زبانشناختی، هزینه و فناوری ممکن است مسائلی باشد که نگرانی زیادی در این زمینه وجود دارددهه های اخیر در یادگیری زبان به کمک کامپیوتر (CALL). پژوهش حاضر انجام شدبررسی دیدگاههای معلمان زبان انگلیسی مبتدی و با تجربه ایرانی در مورد چالشها و توانایی یادگیری زبان به کمک تلفن همراه (MALL) در زمینه EFL. به این منظور، در مجموع 80 نفر از معلمان زبان انگلیسی در دانشگاههای مختلف ایران بهطور تصادفی انتخاب شدند. دادهها از طریق یک پرسشنامه معتبر 4 درجهای لیکرت شامل دو بخش، که هر بخش بر جنبه خاصی از MALL متمرکز بود، شامل موارد ارزیابی نگرش معلمان زبان انگلیسی نسبت به اجرای تلفن همراه و مواردی که دیدگاههای معلمان زبان انگلیسی را بررسی میکرد، جمعآوری شد. در مورد چالش های استفاده از دستورالعمل MALL. نتایج نشان داد که معلمان تازه کار زبان انگلیسی به طور قابل توجهی بیش از معلمان با تجربه با این ایده که آموزش مبتنی بر MALL باید در زمینه زبان انگلیسی زبان ایرانی استفاده شود، موافق بودند. نتایج همچنین نشان داد که معلمان با تجربه زبان انگلیسی به طور قابل توجهی بیشتر از معلمان مبتدی با این ایده که آموزش مبتنی بر MALL چالش هایی را در زبان انگلیسی زبان ایران ایجاد می کند، موافق بودند. به طور کلی، یافتهها حاکی از آن است که معلمان مبتدی و باتجربه نگرش مثبتی نسبت به آموزش MALL داشتند. با این حال، چالشهایی وجود دارد که کارایی آموزش و یادگیری را کاهش میدهد و این موانع باید توسط مسئولان برطرف شود. مفاهیم نیز در مقاله معرفی شده است.
علمی-پژوهشی
فاطمه صارمی مفرد؛ سارا شیخی
چکیده
چکیده : پژوهش حاضر با هدف تعیین قابلیت های بستر الکترونیکی وبینارها در آموزش رسانه های دیجیتال در نظام آموزشی انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است و روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده است. جامعۀ آماری شامل 60 دانشجو مقطع کاردانی گروه برق و کامپیوتر دانشگاه فنی و حرفه ای پسران و دختران خرم آباد می باشند که در سمینار آموزشی رسانه ...
بیشتر
چکیده : پژوهش حاضر با هدف تعیین قابلیت های بستر الکترونیکی وبینارها در آموزش رسانه های دیجیتال در نظام آموزشی انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است و روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده است. جامعۀ آماری شامل 60 دانشجو مقطع کاردانی گروه برق و کامپیوتر دانشگاه فنی و حرفه ای پسران و دختران خرم آباد می باشند که در سمینار آموزشی رسانه های دیجیتال در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1399 شرکت کرده بودند. مدت زمان سمینار 240 دقیقه بود .در این سمینار آنلاین 30 دانشجو دارای سیستم رایانه شخصی بوند. کلیه دانشجویان آشنایی کامل با شیوه آموزش الکترونیکى را دارا بودند. دانشجویانی که دارای سیستم رایانه شخصی بودند هم زمان با مدرس اقدام به نصب نرم افزار ایندیزاین نمودند. سپس آموزش کامل نرم افزار ایندیزاین را با توجه به سرفصل های آموزش نرم افزار ایندیزاین فرا گرفتند و سپس مدرس به آموزش رسانه های دیجیتال پرداخت. در پایان سمینار مدرس یک تکلیف یکسان به تمامی دانشجویان داد و از دانشجویانی که سیستم رایانه شخصی در زمان اجرای سمینار داشتند خواسته شد تکایف را به پست الکترونیکی مدرس ارسال کنند . با توجه به بررسی تکلیف های ارسال شده توسط دانشجویان به مدرس ، از بین دانشجویانی که دارای سیستم رایانه شخصی بودند، میزان دسترسی به اهداف آموزشی در 80 درصد موارد کامل، 15 درصد متوسط و 5 درصد ضعیف ذکر شده بود. کفایت محتوایی مطالب آموزشی در 85 درصد موارد کامل ، 10 درصد متوسط و 5 درصد ضعیف ذکر نمودند.
علمی-پژوهشی
مهدی محمودی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ مرجان معصومی فرد
چکیده
پژوهش حاضر، به منظور تاثیر آموزش به سبک محاورهای از طریق چند رسانهای بر افزایش مهارتهای ارتباطی دختران دانش آموز انجام شده است. روش تحقیق شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر سال ششم دوره ابتدایی منطقه 2 شهر تهران بودند که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرارداده شدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به منظور تاثیر آموزش به سبک محاورهای از طریق چند رسانهای بر افزایش مهارتهای ارتباطی دختران دانش آموز انجام شده است. روش تحقیق شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر سال ششم دوره ابتدایی منطقه 2 شهر تهران بودند که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرارداده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی عطارها(1386) بود که روایی صوری آن از طریق یازده نفر از معلمان و با تکنیک دلفی تایید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای، مدیریت هیجانها، ادراک دیگران و ابراز وجود به ترتیب برابر با 92/0، 89/0 و 88/0 بود. دادههای تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS.22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرات گروههای کنترل و آزمایش در خصوص مهارتهای ارتباطی دانشآموزان، تفاوت معنی دار در سطح 95% وجود دارد. مهارتهای ارتباطی دانشآموزان به سبک محاورهای از طریق چندرسانهایها بهتر از دانشآموزانی بود که با روش سنتی آموزش دیدهاند. نتایج این پژوهش بیانگر نقش مثبت آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهایها در افزایش مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دوره ابتدایی بود و این تاکیدی است بر اینکه در مدارس و موسسات آموزشی باید بیشتر از گذشته ابزارهای چندرسانهای برای تعمیق یادگیری و افزایش مهارتهای ارتباطی یادگیرندگان به کار گرفته شوند.
علمی-پژوهشی
فاطمه نامی
چکیده
سالها پس از اولین سکهگذاری اصطلاح یادگیری ترکیبی یا ترکیبی، این شیوه یادگیری و دورهها و برنامههای مرتبط با آن هنوز به طور گسترده در زمینه آموزش معلمان CALL مورد بررسی قرار نگرفته است. در تلاشی برای روشن کردن بیشتر این پایگاه پژوهشی، مطالعه موردی حاضر بر پتانسیلهای تجارب یادگیری مشارکتی در یک دوره آموزش ترکیبی معلم برای توسعه ...
بیشتر
سالها پس از اولین سکهگذاری اصطلاح یادگیری ترکیبی یا ترکیبی، این شیوه یادگیری و دورهها و برنامههای مرتبط با آن هنوز به طور گسترده در زمینه آموزش معلمان CALL مورد بررسی قرار نگرفته است. در تلاشی برای روشن کردن بیشتر این پایگاه پژوهشی، مطالعه موردی حاضر بر پتانسیلهای تجارب یادگیری مشارکتی در یک دوره آموزش ترکیبی معلم برای توسعه دانش آموزشی معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) از CALL متمرکز است. پنج معلم زن زبان انگلیسی زبان ایرانی در این مطالعه شرکت کردند و در انواع بحثها و وظایف مشترک کلاسی شرکت داشتند. تجزیه و تحلیل وظایف مشارکتی در کلاس نشان داد که همکاری در زمینه های یادگیری آنلاین و حضوری به طور قابل توجهی به توسعه جنبه های مختلف دانش معلمان از ادغام CALL کمک می کند.
علمی-پژوهشی
ندا گودرزی؛ حمید یعقوبی؛ بهروز دولتشاهی؛ هانیه رحیم جمارونی؛ مسعود ظفر
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین نگرانی از بازگشایی دانشگاه و واکنشهای رفتاری منفی در دانشجویان در همهگیری کووید-19 فعلی بود. روش تحقیق پیمایشی مقطعی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته (آلفای کرونباخ کل: 84/0) می باشد. . برای اطمینان از روایی محتوایی پرسشنامه، تعدادی از روانشناسان و کارشناسان حوزه مشاوره دانشجویی، محتوای ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین نگرانی از بازگشایی دانشگاه و واکنشهای رفتاری منفی در دانشجویان در همهگیری کووید-19 فعلی بود. روش تحقیق پیمایشی مقطعی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته (آلفای کرونباخ کل: 84/0) می باشد. . برای اطمینان از روایی محتوایی پرسشنامه، تعدادی از روانشناسان و کارشناسان حوزه مشاوره دانشجویی، محتوای پرسشنامه را مورد بررسی قرار دادند. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کشور بود که از بین آنها 1865 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. یافته های نظرسنجی نشان می دهد که 56 درصد از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی موافق بازگشایی دانشگاه ها و 44 درصد مخالف هستند. نتایج آزمون کای اسکوئر تک متغیره تفاوت معنی داری را بین این دو فرکانس نشان می دهد (54/10 = X2، 001/0 = P). همچنین نتایج آزمون کای دو متغیره بیانگر ارتباط نگرانی دانشجویان از سلامتی خود با بازگشایی دانشگاه ها و برخورد با متخلفان پروتکل های بهداشتی است (61/60 = X2، 001/0 = P). بین احتمال برخورد با متخلفان پروتکل های بهداشتی و سطح تحصیلات ارتباطی وجود نداشت (04/5 X2 = 53/0 = P). پیشنهاد میشود سیاستهای ویژهای در نظر گرفته شود تا از هرگونه اختلال رفتاری ناشی از اختلاف نظر دانشجویان در مورد میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در محیط دانشگاه جلوگیری شود.