نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
چکیده
از منظر اکو زبانشناختی، هزینه و فناوری ممکن است مسائلی باشد که نگرانی زیادی در این زمینه وجود دارد
دهه های اخیر در یادگیری زبان به کمک کامپیوتر (CALL). پژوهش حاضر انجام شد
بررسی دیدگاههای معلمان زبان انگلیسی مبتدی و با تجربه ایرانی در مورد چالشها و توانایی یادگیری زبان به کمک تلفن همراه (MALL) در زمینه EFL. به این منظور، در مجموع 80 نفر از معلمان زبان انگلیسی در دانشگاههای مختلف ایران بهطور تصادفی انتخاب شدند. دادهها از طریق یک پرسشنامه معتبر 4 درجهای لیکرت شامل دو بخش، که هر بخش بر جنبه خاصی از MALL متمرکز بود، شامل موارد ارزیابی نگرش معلمان زبان انگلیسی نسبت به اجرای تلفن همراه و مواردی که دیدگاههای معلمان زبان انگلیسی را بررسی میکرد، جمعآوری شد. در مورد چالش های استفاده از دستورالعمل MALL. نتایج نشان داد که معلمان تازه کار زبان انگلیسی به طور قابل توجهی بیش از معلمان با تجربه با این ایده که آموزش مبتنی بر MALL باید در زمینه زبان انگلیسی زبان ایرانی استفاده شود، موافق بودند. نتایج همچنین نشان داد که معلمان با تجربه زبان انگلیسی به طور قابل توجهی بیشتر از معلمان مبتدی با این ایده که آموزش مبتنی بر MALL چالش هایی را در زبان انگلیسی زبان ایران ایجاد می کند، موافق بودند. به طور کلی، یافتهها حاکی از آن است که معلمان مبتدی و باتجربه نگرش مثبتی نسبت به آموزش MALL داشتند. با این حال، چالشهایی وجود دارد که کارایی آموزش و یادگیری را کاهش میدهد و این موانع باید توسط مسئولان برطرف شود. مفاهیم نیز در مقاله معرفی شده است.
کلیدواژهها
[1] Traxler, J. (2005) Mobile Learning: It’s here, but what is it? Interactions, 9 (1) University of
Warwick. http://www2.warwick.ac.uk/services/ldc/resource/interactions/archive/issue25/
traxler
[2] Çakır, I. (2016). Mobile-Assisted Language Learning (MALL). In I. Yaman, E.Ekmekci, and
M. Şenel (Eds.), Current trends in ELT (pp.170-189).Nuans.
[3] Chinnery, G. M. (2006). Emerging technologies going to the MALL: Mobile assisted language
learning. Language Learning & Technology, 10(1), 9-16. Retrieved from
http://llt.msu.edu/vol10num1/emerging/
[4] Kukulska-Hulme, A., & Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning:
from content delivery to supported collaboration and interaction. ReCALL,20(3), 271-289.
doi:10.1017/S0958344008000335
[5] Begum, R.(2011). Prospect for cell phones as instructional tools in the EFL classroom: A case
study of Jahangirnagar University, Bangladesh. English Language Teaching, 4(1), 105-115.
[6] Trifanova, A., Knapp, J., Ronchetti, M., & Gamper, J. (2004, January). Mobile ELDIT:
Challenges in the transitions from an e-learning to an m-learning system. Trento, Italy:
University of Trento. Retrieved July 24, 2005, from
http://eprints.biblio.unitn.it/archive/00000532/01/paper4911.pdf
[7] Baleghzadeh, S. & Oladrostam, E. (2011 ). The Effect of Mobile Assisted Language Learning
(MALL) on Grammatical Accuracy of EFL Students, MAXTESOL Journal, 34,2, 77-86.
[8] Kukulska-Hulme, A. (2009). Will mobile learning change language learning? European
Journal for Computer Assisted Language Learning, 21(2), 157-165
[9] Kukulska-Hulme, A. (2013). Re-skilling language learners for a mobile world. Monterey, CA:
The International Research Foundation for English Language Education. Retrieved from
http://www.tirfonline.org/english-in-the-workforce/mobile-assisted-languagelearning/
[10] Bornman, E. (2012). The mobile phone in Africa: Has it become a highway to the information
society or not? Contemporary Educational Technology, 3(4), 278-292.
[11] Dashtestani, R. (2014). Exploring English as a foreign language (EFL) teacher trainers’
perspectives on challenges to promoting computer literacy of EFL teachers. The
jaltcalljournal, 10(2), 139-151.DOI:10.29140/jaltcall.v10n2.172
[12] Dashtestani, R. (2013). Implementing mobile-assisted language learning (MALL) in an EFL
context: Iranian EFL teachers’ perspectives on challenges and affordances. The
jaltcalljournal, 9(2), 149–168.