با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزشی برق و کامپیوتر،دانشکده فنی و حرفه ای دختران خرم آباد

چکیده

چکیده : پژوهش حاضر با هدف تعیین قابلیت های بستر الکترونیکی وبینارها در آموزش رسانه های دیجیتال در نظام آموزشی انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است و روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده است. جامعۀ آماری شامل 60 دانشجو مقطع کاردانی گروه برق و کامپیوتر دانشگاه فنی و حرفه ای پسران و دختران خرم آباد می باشند که در سمینار آموزشی رسانه های دیجیتال در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1399 شرکت کرده بودند. مدت زمان سمینار 240 دقیقه بود .در این سمینار آنلاین 30 دانشجو دارای سیستم رایانه شخصی بوند. کلیه دانشجویان آشنایی کامل با شیوه آموزش الکترونیکى را دارا بودند. دانشجویانی که دارای سیستم رایانه شخصی بودند هم زمان با مدرس اقدام به نصب نرم افزار ایندیزاین نمودند. سپس آموزش کامل نرم افزار ایندیزاین را با توجه به سرفصل های آموزش نرم افزار ایندیزاین فرا گرفتند و سپس مدرس به آموزش رسانه های دیجیتال پرداخت. در پایان سمینار مدرس یک تکلیف یکسان به تمامی دانشجویان داد و از دانشجویانی که سیستم رایانه شخصی در زمان اجرای سمینار داشتند خواسته شد تکایف را به پست الکترونیکی مدرس ارسال کنند . با توجه به بررسی تکلیف های ارسال شده توسط دانشجویان به مدرس ، از بین دانشجویانی که دارای سیستم رایانه شخصی بودند، میزان دسترسی به اهداف آموزشی در 80 درصد موارد کامل، 15 درصد متوسط و 5 درصد ضعیف ذکر شده بود. کفایت محتوایی مطالب آموزشی در 85 درصد موارد کامل ، 10 درصد متوسط و 5 درصد ضعیف ذکر نمودند.

کلیدواژه‌ها

References
[1]Allan HT, O’Driscoll M, Simpson V, Shawa J. Teachers' Views of Using E-Learning for
NonTraditional Students in Higher Education. Nurse Education Today. 2013;33(9):1068-
1073.
Fateme Saremi Mofrad and Sara Sheykhi: Impact of electronic platform 101
[2]Levy P. The Impact of Technology in Cyber Culture. Minneapolis: University of Minnesota
Press [Internet]. 2006 [cited 2013 April 12]. Available from:
https://circle.ubc.ca/bitstream/handle/2429/1333/WikiRevolutionCATaC2006.pdf?sequence.
[3]Tavangarian D, Leypold ME, Nölting K, Röser M, Voigt D. Is E-learning the Solution for
Individual Learning? Electronic Journal of E-learning. 2004;2(2):273-280.
[4]Dreyfus H. About the Internet: A Philosophical Look at the Internet. Farsinezhad A, trans.
Tehran: Saghi Publications; 2010. p. 20-85. [In Persian]
[5]Mohammadi N. Creativity and Initiation: Its Definition, Concepts and Management.
Hamshahri Magazine. 2005;13(3730):10. [In Persian]
[6]Ramsden P. Learning to Teach in Higher Education. London: Routledge; 1996.
[7]Keller Ch, Lindh J, Hrastinski S, Casanovas I, Fernandez G. The Impact of National Culture
on Elearning Implementation: A Comparative Study of an Argentinean and a Swedish
University. Educational Media International. 2009;46(1):67-80.
[8]Stodel EJ, Thompson TL, MacDonald CJ. Learners' Perspectives on What is Missing from
Online Learning: Interpretations through the Community of Inquiry Framework. International
Review of Research in Open and Distance Learning. 2006;7(3):1-24.
[9]Conceicao SCO. Faculty Lived Experiences in the Online Environment. Adult Education
Quarterly. 2006;57(26):26-45.
[10] Joy D. Instructors Transitioning to Online Education [PhD Thesis]. USA: ProQuest
Information and Learning Company; 2004 [cited 2012 Feb 9]. Available from:
http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-09232004
172606/unrestricted/Dissertationfinal3.pdf.
[11] Coppola NW, Hiltz SR, Rotter N. Becoming a Virtual Professor: Pedagogical Roles and
ALN [Internet]. 2001 [cited 2010 April 24]. Available from:
http://www.hicss.hawaii.edu/HICSS_34/PDFs/CLALN01.pdf.
[12] Chang, C. W., Lee, J. H., Wang, C. Y., & Chen, G. D. (2010). Improving the authentic
learning experience by integrating robots into the mixed-reality environment. Computers &
Education, 55(4), 1572-1578.
[13] Chen, Y. L. (2016). The effects of virtual reality learning environment on student cognitive
and linguistic development. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(4), 637-646.
[14] Moghaddasi, H., Rabii, R. Nazemi, I.; Bigdeli Sh. & Ebrahimpour Sadeghiani, Hasan.
(2016). Role Of Models, Approaches And Learning Theories In The Design And Production
Of Educational Software Based On Virtual Reality Techniques And Simulation In Nursing
Education: A Systematic Review. J Urmia Nurs Midwifery Fac, 14 (4), 300-312. [persion]
[15] Lotfi, M., Mohammadzadeh, H. & Sohrabi, M. (2017). The Effect of Virtual Reality Practice
with and without the Limitation of Voice Information on the Learning of Foreland Tennis Skill
on the Table. Journal of Motor Behavior, 28, 91-110. [persion]
[16] Hosseinkhani, S. Arbabtafti, M. R. & Payegan, Gh. (2015). Using virtual reality technology
and a hepatic robot to teach blind students. Journal of Educational Technology, 36, 272-265.